Zdroj: e-go-mobile.com

Automobilka e.GO se chystá i do Česka. Chce změnit podobu městské dopravy

Města chytřerozhovor 7 min čtení

Elektrické auto za tři sta tisíc, které přes noc dobijete z běžné zásuvky. Nebo elektrický autobus, jenž by navíc mohl v budoucnu jezdit i bez řidiče. Tak vypadá nabídka německé automobilky e.GO, která před pár lety vznikla jako startupový projekt party nadšenců. Dočkáme se jejich futuristického autonomního elektrobusu i v ulicích českých měst?

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Elektrické auto za tři sta tisíc, které přes noc dobijete z běžné zásuvky. Nebo elektrický autobus, jenž by navíc mohl v budoucnu jezdit i bez řidiče. Tak vypadá nabídka německé automobilky e.GO, která před pár lety vznikla jako startupový projekt party nadšenců. Dočkáme se jejich futuristického autonomního elektrobusu i v ulicích českých měst?

„Firmu jsme v partě dvaceti lidí dali dohromady před třemi lety. Chceme nabízet levná elektrická auta pro dopravu v městských centrech, kde se podle nás uplatní nejlépe,“ vysvětluje Matthias Kreimeier, prodejní manažer automobilky, s nímž jsme se potkali na hannoverském veletrhu CeBIT. Ideový cíl jim má pomoci splnit malý vůz e.GO Life. „Jeho první prototyp vznikl před dvěma lety, novou verzi jsme právě představili veřejnosti a na konci roku ji začneme prodávat na běžném trhu,“ dodává Kreimeier.

Související článek

Čtyři koruny za minutu jízdy a parkování v centru. Prahu čeká nálet žlutých elektromobilů

Centrum Prahy dostane od června novou dopravní atrakci, která má za úkol konkurovat MHD, taxikářům i Uberu. Bude jí dvacítka žlutých, těžko přehlédnutelných minielektromobilů pojmenovaných re.volt. Za čtyři koruny za minutu si je bude moci půjčit kdokoliv s řidičským průkazem a nainstalovanou aplikací v mobilu. Elektromobil navržený v Česku a vyrobený v Číně už jsme vyzkoušeli.

V Česku vaši značku elektroaut neznáme. Chystáte se i do Česka?

Zatím ji možná ještě neznáte, ale třeba se to změní, protože i k vám se časem chystáme. V první fázi se chceme soustředit na domácí německý trh, ale hned druhým plánovaným krokem je expanze po celé Evropě.

Jaké má vaše auto vlastnosti? U elektrických aut záleží především na dojezdové vzdálenosti na jedno nabití…

U našich modelů nabízíme tři typy akumulátorů s různou kapacitou. Ten největší bude mít dojezd asi sto osmdesát kilometrů. To samo o sobě nezní jako bůhvíjak velké číslo, ale nezapomínejme, že jde o auto do města, tedy druhé nebo třetí auto v rodině. Není to vůz, kterým pojedete na dovolenou nebo na delší cestu. Toto auto je určené na každodenní cesty do práce, na nákupy nebo rozvážení dětí do školy. Na to sto osmdesát kilometrů denně bohatě stačí.

Cena plně elektrického auta s vlastními akumulátory přesahuje částku 300 tisíc korun. -

Jak dlouho se dobíjí baterie?

To také záleží na typu akumulátoru. Ten největší se do plného stavu dobije za nějakých sedm hodin. Používá k tomu domácí elektrickou zásuvku, takže nepotřebujete žádnou speciální dobíjecí stanici. Prostě strčíte šňůru do zdi. Dobíjecí stanice ale nabízíme také, pokud by o ni měl někdo zájem. S ní se akumulátor dobije asi za čtyři hodiny, ale to bude pro většinu normálních lidí asi zbytečné. Při nabití přes běžnou zásuvku stačí, když nabíjení připojíte o půlnoci a v sedm ráno máte plný stav.

Problém s tím nebudou mít majitelé rodinných domů s garáží, kde k zásuvce není daleko. Ale co lidé, kteří bydlí v bytě ve čtvrtém patře činžáku?

To by snad v budoucnu měly vyřešit veřejně přístupné dobíječky na ulicích. Prozatím je zapotřebí nějak improvizovat – někdo spustí prodlužovačku z okna, jiným řešením jsou firmy umožňující svým zaměstnancům dobíjení na firemních parkovištích během pracovní doby. Zase stačí jen obyčejná zásuvka.

Kolik auto bude stát?

Počáteční cena je 15 900 eur. Tady v Německu si od toho můžete rovnou odečíst čtyři tisíce, které vláda nabízí jako cashback neboli odměnu za to, že si pořídíte elektrické auto. Takže za auto s vlastním akumulátorem zaplatíte jen dvanáct tisíc eur (pozn. red.: cca 310 000 Kč). Vlastní akumulátor zdůrazňuji schválně, protože některé jiné značky prodávají jen samotné auto a akumulátor jakoby pronajímají, takže za něj zákazník ještě platí měsíční paušál. To u nás nehrozí, protože cena je konečná.

Související článek

Stát zaplatil za chytré silnice už 1,4 miliardy. Další miliardy bude utrácet do roku 2020

Stát masivně investuje do chytrých silnic. Zejména na projekty C-Roads, v rámci kterých dopravní infrastruktura komunikuje s projíždějícími vozidly, ze státního programu putovalo už přes 1,43 miliardy korun. Vyplývá to z materiálu, který včera schválila vláda. Inteligentní dopravní systémy by měly do budoucna zlepšit plynulost i bezpečnost dopravy nebo například předvídat změny počasí.

Model e.GO Life je určený jen k přímému prodeji, nebo počítáte i s možností sdílení aut, které je v evropských městech stále populárnější?

Carsharing je samozřejmě skvělý trend a elektrická auta jsou pro něj jako stvořená, ale my jsme výrobci a na provozování služeb se zatím nechystáme. Pokud by ale nějaká firma chtěla naše auta využít ke carsharingu, rádi jí uděláme výhodnou nabídku, aby si mohla pořídit celou flotilu modelů e.GO.

Auto e.GO Life ale není váš jediný produkt…

Není, ještě máme jeden velmi důležitý model – autobus e.GO Mover. Je rovněž plně elektrický, ale na rozdíl od osobního auta Life je určen pro veřejnou hromadnou dopravu, rovněž v centrech měst. Podle mě je rozvoj podobného typu dopravy nesmírně důležitý. Třeba v Německu v současné době neexistují žádné elektrické autobusy, většina jich jezdí na naftu. Náš model je ekologický a navíc ještě, podobně jako Life, cenově dostupný.

Na pohled vypadá hezky, ale nebude problém jeho velikost? Vejde se do něj jen pár lidí.

Může odvézt patnáct pasažérů, což ve skutečnosti není zas tak málo, pokud ho město nasadí na správnou trasu. I v centrech se dnes najde celá řada linek, na nichž jezdí velký naftový autobus a sedí v něm pět cestujících. To je přece strašně neekonomické, o ekologické stopě ani nemluvě. A navíc to působí úplně absurdně, protože osobní auto s dieselem dnes do centra spousty německých měst vůbec nesmí, ale naftové autobusy se tu pořád běžně prohánějí.

Jak jste daleko s vývojem autobusu? Už Mover vyrábíte sériově?

Zatím jde o funkční prototyp, sériově ho začneme vyrábět zhruba za rok. Na konci příštího roku by mělo být v běžném provozu zhruba čtyři sta autobusů, v roce 2020 už počítáme se sériovou výrobou několika tisíc kusů.

Máte s některým městem domluveno, že váš autobus nasadí do běžného provozu?

O tom momentálně intenzivně jednáme s celou řadou dopravních podniků po celém Německu. Příští rok se chystáme podniknout velkou propagační akci a ukazovat lidem, co naše autobusy umějí a v čem spočívají jejich výhody. Bohužel momentálně nemůžu prozradit, kde jsme s jednáním nejblíže cíli. Partnerům jsme slíbili, že to zatím nebudeme zveřejňovat.

Jak je to s baterií v autobuse?

Využíváme stejný typ akumulátoru jako v našem osobním autě, ale má zhruba trojnásobnou kapacitu, což je přibližně 60 kilowatthodin. Díky větším rozměrům autobusu se akumulátor snadno schová pod podlahu. Výdrž baterie pak velmi výrazně závisí na okolních podmínkách, především na teplotě, ale v běžných situacích, když není vysloveně letní vedro a nepotřebujete naplno běžící klimatizaci, baterie stačí zhruba na sto až sto dvacet kilometrů v městském centru. To znamená nějakých deset hodin. V horkých letních dnech to ovšem může klesnout třeba jen na tři nebo čtyři hodiny.

Související článek

Pirát Profant: Kdyby Babiš uměl používat aspoň e-mail, možná by pochopil, co je dobré zavést

Česko potřebuje funkční e-government. Slyšíme to ze všech stran. A to i z úst premiéra Andreje Babiše, jeho hnutí i členů nové vlády. Povede se to někdy? Budeme vůbec někdy moct podávat daňové přiznání pohodlně z domova během pár kliknutí? Dočkáme se systému, kdy kterýkoliv lékař koukne do počítače a zjistí o pacientovi vše, čím si zatím prošel a jaké léky užívá? Přestanou někdy státní úřady utrácet miliardy korun za nespolupracující IT systémy? Jaký je vlastně skutečný stav e-governmentu v Česku? Tomuto tématu se se dlouhodobě věnuje poslanec Pirátů Ondřej Profant.

A dobití opět zvládnete přes noc?

Ano, v běžné síti. A k dispozici jsou i stanice pro rychlé dobíjení pro horké dny, kdy se provozní doba zkracuje. Na takové stanici se dá autobus dobít během hodiny. Počítáme s tím, že pokud si nějaké město koupí flotilu našich autobusů, nebude pro radnici takový problém pořídit si i několik dobíjecích stanic.

Na autobus se mimo jiné opravdu hezky dívá, vypadá trochu jako rekvizita z futuristického filmu. Odpovídá tomu i jeho výbava? Jaké využívá chytré technologie?

Dobře, že se na to ptáte, protože právě v tom je největší přednost celého projektu. Mover není jen hezký a šikovný elektrobus pro současná města, ale obstojí i v budoucnu, protože je uzpůsobený i pro autonomní jízdu bez řidiče. V současných verzích je normální volant a pedály, ale není problém vybavit ho senzory, s nimiž nebude lidskou obsluhu potřebovat. A nejlepší je, že současná verze zvládne obě podoby – po konstrukční stránce je autobus vlastně stavebnice, lze třeba odstranit kabinu řidiče a nahradit ji automatickou řídicí jednotkou. Konkurenční vozy takto praktické většinou nejsou. To nám hodně pomůže při homologaci, až se samořídicí auta začnou konečně prosazovat.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama