foto: C-Roads

Česko jako první testuje vzájemnou komunikaci aut, vlaků i MHD

Stát chytřeAktuality 2 min čtení

Česká republika jako jediná testuje možnosti vzájemné komunikace nejen mezi auty, ale i mezi vlaky na železničních přejezdech a tramvajemi v MHD. Zároveň je průkopníkem hybridní komunikace, při které se kombinuje komunikace vozidel s využitím technologií Wi-Fi a vysokorychlostních internetových sítí mobilních operátorů. Vyplývá to z informací účastníků konference C-roads, která se věnovala budoucnosti automobilové dopravy.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Česká republika jako jediná testuje možnosti vzájemné komunikace nejen mezi auty, ale i mezi vlaky na železničních přejezdech a tramvajemi v MHD. Zároveň je průkopníkem hybridní komunikace, při které se kombinuje komunikace vozidel s využitím technologií Wi-Fi a vysokorychlostních internetových sítí mobilních operátorů. Vyplývá to z informací účastníků konference C-roads, která se věnovala budoucnosti automobilové dopravy.

Cílem projektu C-roads je naučit komunikovat vozidla s okolím. Nejen s auty mezi sebou, ale zejména se silniční infrastrukturou. Výsledným cílem je významně zvýšit bezpečnost dopravy a vozidel.

Komunikace vozidel s okolím je základem pro nástup autonomního řízení. To má podle mezinárodní stupnice celkem pět úrovní. Nultou úroveň představují auta, která nedisponují například ani tempomatem či jinými jízdními asistenty. Současná nejmodernější auta, která dokáží například sama brzdit v kolonách a vysílat informace o svém stavu do okolí, jsou řazena v úrovni dvě. Stupeň tři přijde podle Martina Pichla z ministerstva dopravy do běžného užívání kolem roku 2020.

Související článek

Silnice budou myslet za nás díky C-Roads

O bezpečnější dopravu se mohou postarat nejen pozornější řidiči, ale hlavně nejčerstvější dopravní informace. Nový projekt chytrého informování řidičů a vozidel právě startuje i v Česku.

„Automobilky předpokládají, že do roku 2020 dojde v EU k potřebné úpravě legislativy, která umožní provoz vozidel úrovně tři na běžných pozemních komunikacích,“ dodal Pichl. Plné autonomní řízení, které nebude vyžadovat žádný zásah řidiče, přijde podle Pichla do reálného provozu nejdříve po roce 2030. Pátá etapa bude v praxi znamenat, že například při průjezdu sanitky budou vozidla sama uhýbat na krajnici pár desítek metrů před tím, než sanitka reálně projede.

„Stojíme na prahu další digitální revoluce. Samo řiditelná auta zvýší bezpečnost na silnicích a sníží zácpy ve městech. Budoucnost českého autoprůmyslu tak z velké míry závisí na budování kvalitní telekomunikační infrastruktury páté generace (5G), která zjistí komunikaci mezi vozidly a řídícími centry silničních sítí. S trochou nadsázky se dá říci, že budoucnost české ekonomiky má nyní v rukách český telekomunikační úřad, který aktuálně připravuje aukci pásma 700 MHz, které je pro rozvoj 5G sítí klíčové,“ uvedl mluvčí Asociace provozovatelů mobilních sítí Jiří Grund.

Související článek

Walmark šetří pětinu pohonných hmot ve služebních autech. Pomáhá monitoring

Výrobce potravinových doplňků Walmark má flotilu sto dvaceti služebních aut. Aby firma zjednodušila evidenci jejich používání a ušetřila peníze za pohonné hmoty, vsadila na internetovou aplikaci, která nahradila papírové knihy jízd.

C-Roads je celoevropský pilotní projekt, který má za úkol nasadit kooperativní inteligentní dopravní systémy do běžného provozu na vymezených úsecích silniční sítě České republiky. Jde o výzkumný projekt financovaný Evropskou unií. Na národní úrovni jej zastřešuje Ministerstvo dopravy.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama