Zdroj: iStockphoto

Tesla uvádí elektronáklaďák Semi s autopilotem

HomepageFirmy chytře 3 min čtení

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Technologický vizionář a podnikatel Elon Musk představil tahač s elektrickým pohonem a částečným autopilotem, který se jmenuje Tesla Semi. Na jedno nabití ujede 800 km, má hodně netradiční design a kabinu, do které stopaře nepozvete.

Tesla Semi je tahač nákladu, který už na první pohled zaujme povedeným aerodynamickým designem. Utáhne až 36 tun, při plném zatížení zrychlí z nuly na sto za 20 sekund, bez připojeného návěsu dokonce za pět sekund. Na jedno nabití ujede až 800 km, během půl hodiny se dokáže nabít tak, aby dokázal urazit dalších 640 km. Na ujetí jedné míle (1,6 km) spotřebuje méně než 2 kWh elektrické energie. O pohon se starají čtyři elektromotory umístěné na zadních osách vozu.

Tesla tvrdí, že náklady na provoz a údržbu budou u elektrokamionu výrazně nižší než u kamionu se spalovacím motorem. Elektrická verze totiž obsahuje výrazně menší počet vysoce namáhaných částí, které ve výbušných spalovacích motorech trpí vysokým opotřebením. Nasazení do běžného provozu samozřejmě vyžaduje vybudování sítě dobíjecích stanic, což by přinejmenším na dálnicích nemusel být velký problém.

Uvnitř jako v letadle

Kromě netradičního elektrického pohonu zapracovala Tesla i na designu kabiny, a to zvenčí i zevnitř. Tesla Semi je určena pouze pro jednoho cestujícího – řidiče, protože přinejmenším v USA se nejspíš stopaři do kamionu moc neberou. Kdyby skutečně nebylo zbytí, je možno přidat druhé sedadlo dozadu a mírně doprava za sedadlo řidiče.

Řidič sedí přesně uprostřed a má tak přehled o dění okolo vozu. Po obou stranách volantu jsou umístěny dotekové displeje. Na nich může Tesla Semi zobrazovat mapu, navigační pokyny, informace o stavu vozu nebo obraz ze dvou kamer umístěných pod zpětnými zrcátky. Díky tomu může řidič zapomenout na problém s mrtvými úhly.

Výrobce svůj návrh prezentuje jako denní kamion, neobsahuje totiž spací kabinu. Na druhou stranu ale připouští, že pokud o to bude mezi zákazníky zájem, není problém vybavení pro přenocování řidiče přidat.

Napůl auto, napůl robot

I když Tesla Semi není plně samořiditelné auto, aspoň prozatím, má pokročilé asistenční prvky, které řidiči kamionů ocení. Vůz může jet v konvoji, kdy několik modelů Tesla Semi jede za sebou, přičemž řídí jen řidič prvního z nich a ostatní následují.

Z dalších automatických funkcí je potřeba zmínit možnost automatického nouzového zabrzdění, samočinné udržování jízdního pruhu a varování, pokud řidič při ručním řízení jízdní pruh opustí. Bezpečnost provozu zvyšují také již zmíněné kamery; mimo dvou zadních doplňujících zpětná zrcátka jsou to ještě dvě čelní, které využívá právě autopilot.

Čelní sklo je odolné proti nárazům, i když pochybujeme, že by bez úhony ustálo čelní střet. Také baterie jsou umístěny tak, aby zlepšily polohu těžiště vozu na silnici a hlavně odolaly bez problému i autohavárii.

Tahač Tesla Semi si zatím pořídit nemůžete. Elon Musk při představení oznámil, že sériová výroba začne nejspíš v roce 2019. Již nyní ale přijímá rezervace za 5 000 amerických dolarů (109 000 Kč). Finální cena nebyla zveřejněna.

Zdroj: Tesla.com, TheVerge.com, TechCrunch.com, BussinesInsider.com

Související článek

 

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama