iStockphotos

Filip Marek z T-Mobile: Analýzu na základě big dat zpracujeme do týdne

Firmy chytřerozhovor 6 min čtení

Big data. Výraz, který se objevuje stále častěji. Jenže většina lidí pořád tápe v tom, co si pod ním má představit. Obcím mohou sloužit k lepšímu plánování dopravy, pořadatelům kulturních akcí k jejich plánování a organizaci, provozovatelům internetových obchodů k vytvoření efektivnější nabídky – alespoň podle Filipa Marka, který s nimi každodenně pracuje v T-Mobile. To je ale jen špička ledovce.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Big data. Výraz, který se objevuje stále častěji. Jenže většina lidí pořád tápe v tom, co si pod ním má představit. Obcím mohou sloužit k lepšímu plánování dopravy, pořadatelům kulturních akcí k jejich plánování a organizaci, provozovatelům internetových obchodů k vytvoření efektivnější nabídky – alespoň podle Filipa Marka, který s nimi každodenně pracuje v T-Mobile. To je ale jen špička ledovce.

Kde se běžně s big daty potkáme?

Nejčastěji v  internetových vyhledávačích – na Seznamu nebo na Googlu. Tyto aplikace musí obsáhnout celý internet, musí vám správně odpovědět na zadání, které vyhledáváte. S big daty pracují i sociální sítě, jako Facebook nebo Twitter. Zpracovávají obří množství dat o vazbách mezi uživateli o jejich zájmech, názorech a chování. Třetí běžně používané služby jsou navigace jako například Waze, které mění plán trasy podle aktuální intenzity dopravy.

Jakým způsobem mohou big data využívat firmy nebo veřejné instituce, například obce nebo vláda?

Obce mohou big data použít k optimalizaci dopravy, k pochopení toho, jak vypadá dynamika obyvatel, kdy přijíždějí a odjíždějí, kam jezdí do práce. A na základě těchto informací můžeme například plánovat hromadnou dopravu. Není to ale jednoduché. Koupit surová data je obtížné a s příchodem GDPR to bude ještě komplikovanější. Dejme tomu, že vše legislativně ošetříte a data získáte. Pak přichází první háček – schopnost s nimi pracovat. Potřebujete analytické schopnosti a vhodné nástroje, a v případě big dat také speciální IT prostředí.

Kde se big data ukládají a co to znamená pro lidské soukromí?

Data jsou většinou v rukou firmy nebo instituce, která vám poskytuje službu nebo vytvořila aplikaci, kterou používáte, a které jste dali s jejich sběrem a použitím souhlas. Vždy ale rozhoduje důvěra.

Související článek

Branimir Marić: Svoboda internetu je romantická představa z minulosti

Chytré technologie a propojený svět jsou skvělá věc – díky rychlým datům dnes běžně využíváme nesmírně užitečné a příjemné nástroje, které ještě před pár lety neexistovaly. Na druhou stranu je nutné definitivně skončit s naivní představou z devadesátých let, že by měl být internet otevřená zóna, kde se špatnostem nedaří a nikomu nic nehrozí. „O bezpečnost se musíme postarat, i když to znamená mnohem více regulací než doposud,“ říká Branimir Marić, technický ředitel T-Mobile Czech Republic a Slovak Telekom.

T-Mobile má „velkých dat“ k dispozici obrovské množství. Co může získat zákazník, který si od vás tato data objedná?

Naší snahou je, aby vždy získal přidanou hodnotu. Něco, co mu pomůže v jeho podnikání. Měl by získat novou informaci, kterou do té doby neměl, případně nový pohled na data, která už sice má k dispozici, ale nedokáže se na ně podívat ze správného úhlu.

Jak rychle od vás zákazníci dostanou výsledek zadané analýzy?

To samozřejmě záleží na tom, co konkrétně si objednávají a očekávají. Jednoduché analýzy, týkající se pohybu lidí, jsme schopní dodat rychle. Nedávno jsme zpracovávali zakázku pro klienta pořádajícího veletrh. Zajímalo ho, odkud lidé přicházejí, kolik času na veletrhu tráví, z jakých částí republiky přijíždí a pokud veletrh navštívili ve více dnech, tak kde nocovali. Tento typ informací dodáváme zhruba do týdne.

Kdo je váš typický zákazník? Jsou to spíš velké korporace a města, nebo menší firmy a obce?

Většinu zákazníků tvoří větší společnosti ze soukromého sektoru. Máme klienty i ze státního sektoru, ale i v tomto případě se jedná o větší subjekty. Částečně to souvisí i s tím, že investice do analýzy big dat je zatím pořád poměrně vysoká a většina malých firem nebo obcí nevidí její rychlou návratnost.

Přicházejí zákazníci s přesnou představou, co od vás chtějí, nebo mají spíš jen základní ideu? Zákazník má většinou konkrétní problém, který potřebuje vyřešit, ale jasnou představu o způsobu řešení nemá – kdyby ji měl, nepotřeboval by nás. Se zákazníkem se osobně potkáme, pochopíme jeho problém, vysvětlíme mu, co děláme a co dokážeme. Pak už záleží na vzájemné dohodě. Snažíme se naši nabídku nastavit tak, aby klientovi dávala smysl, aby v ní viděl řešení svého problému. Většina řešení se tedy vyvíjí až při jednání se zákazníky.

Jak se big data z T-Mobile dají kombinovat s otevřenými daty – dejme tomu z Českého úřadu zeměměřického a katastrálního?

Každý příklad použití vyhodnocujeme individuálně. Například katastrální data je obecně možné dobře kombinovat s daty o pohybu uživatelů v síti. Veškerá data se ukládají a poskytují za konkrétním účelem, a vždy musíme vyhodnotit, jestli se tyto typy využití překrývají a doplňují, shodují a data můžeme spojit nebo ne.

Pokud má firma představu o vlastním podnikání, může ho postavit nad big daty z T-Mobile? Dejme tomu v té formě, že si zaplatí pravidelnou dodávku nějakého datasetu, a k němu pak přidá vlastní interpretaci nebo kombinaci s jinými daty?

Určitě to možné je. Obchodnímu jednání o těchto příležitostech se v principu nebráníme. Se zájemci v těchto případech pracujeme individuálně. Vždy je potřeba mít na mysli, že než data poskytneme našim partnerům, procházejí agregací, a že nikdy neposkytujeme detailní data o konkrétních zákaznících.

Bude T-Mobile podobně jako O2 poskytovat big data přes nějaké veřejné rozhraní?

Naše produkty vždy vyvíjíme ve spolupráci se zákazníky tak, aby jim přinášely co největší přidanou hodnotu. Momentálně proto touto formou naše data nenabízíme. Se zákazníky, kteří by o takové poskytování měli zájem, jednáme individuálně.

Související článek

Brno začalo měřit – zjistěte, jak se po městě pohybují Brňáci

Abyste mohli vylepšovat město pro lidi, musíte ho nejdřív dokonale poznat. Třeba vědět, kolik lidí se v něm běžně pohybuje, kdy, odkud, kam a jak se přesouvají. Brno se do toho pustilo důkladně a pro změření města použilo big data od T-Mobile.

Big data a T-Mobile

Rozvoj krajů, měst a obcí

  • Řeší rozvoj města, dopravu i územní plánování s ohledem na dojíždění obyvatel.
  • Sleduje chování a pohyb obyvatel vybraných lokalit v reálném čase.
  • Plánuje efektivněji dopravu v konkrétních časech i lokalitách.
  • Využití: například na brněnském portálu (data.brno.cz)

Cestovní ruch

  • Získává podklady pro vyhodnocení investic a čerpání peněz z dotačních fondů.
  • Nabízí přehled o množství a rozložení návštěvníků na daném území.
  • Zjišťuje, co láká k výletům zdejší obyvatele, a zlepšete propagaci dané destinace.
  • Využití: například při sledování cestovního ruchu na Šumavě

Podnikání

  • Zjišťuje, kde a kdy se pohybují vaši zákazníci.
  • Najde to nejlepší místo pro umístění vaší provozovny nebo poboček. Poradí, jak zákazníkům přizpůsobit otevírací dobu.
  • Zvýší efektivitu marketingových kampaní, optimalizuj náklady nebo vyhodnocuje proběhlé akce.

Krizové řízení

  • V případě krizové situace vytvoří vhodné řešení na základě okamžité znalosti počtu přítomných osob.
  • Vyhodnotí aktuální ohrožení obyvatel a lépe směrujte složky IZS.
  • Tvoří krizové plány v předstihu na základě historických dat.

 

Související článek

Petr Vít: Při rozjezdu firmy je dobré dostat emoční facku

Virtuální prohlídky různých míst byly před pár lety velká novinka – člověk otevřel webové stránky muzea, restaurace nebo některého města a v okamžiku si na obrazovce počítače prohlížel vystavená díla, okukoval zajímavý interiér, v němž ho za pár hodin čekala večeře, nebo si prohlížel zajímavé památky z pohledu návštěvníka města. Dnes už je to dávno součást běžné prezentace, a kdo chce vyniknout, musí virtuální prohlídky ozvláštnit. Právě to se daří firmě Virtualizace V&V, v jejímž čele stojí její zakladatel Petr Vít.

 

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama