iStockphoto

Pavel Konečný: Učíme software, aby poznal závadu v letadle

Firmy chytřerozhovor 7 min čtení

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Český start-up Neuron Soundware se zabývá analýzou zvuků pomocí neuronových sítí. Originální systém dokáže mimo jiné rozpoznat blížící se poruchu nějakého přístroje nebo motoru, což může být neocenitelné například v letecké dopravě. A právě tady zaznamenala pražská firma první velký úspěch – pokud vše dobře dopadne, dost možná se její systém zanedlouho začne využívat v dopravních letadlech Airbus. Nejen o tom jsme si povídali se šéfem firmy Pavlem Konečným.

Odborným světem teď proběhla zpráva o vaší spolupráci s Airbusem. Oč přesně jde a v čem je to takový úspěch?

Vyvinuli jsme technologii, která umí pomocí umělé inteligence vyhodnotit závady motorů a dalších strojů podle zvuku. Funguje to v nejrůznějších zařízeních. Zvuk vypovídá o mechanice motoru celkem hodně – zná to asi každý majitel auta. Občas se stane, že vám něco v motoru divně drnčí, vrčí nebo hučí. Na palubní desce sice žádná kontrolka nesvítí, ale vám to stejně vrtá hlavou, protože auto dobře znáte a tohle jste ještě neslyšeli. Tak zajedete do servisu a tam vás pochválí, že jste díky svým uším odhalili nějaký hrozící problém ještě v zárodku. Naše technologie dělá totéž, jenom k tomu využívá umělou inteligenci, citlivé mikrofony a systém neuronových sítí se strojovým učením.

To znamená, že počítač slyší nějaký zvuk, porovná ho se zvuky v nějaké databázi a vyhodnotí, jestli je to v pořádku, nebo jestli hrozí porucha?

Ano, a ta databáze, to je právě ta neuronová síť. Potřebujete takzvané trénovací vzorky, abyste síť naučil rozpoznávat hrozící problémy. Tudíž náš první a zásadní úkol je takové vzorky nasbírat. Máte zvuky normálního chodu a zvuky nejrůznějších závad, pak je do neuronové sítě vložíte a ona si je začne podle speciálních algoritmů a metod zpracovávat. Vzpomeňte si, jak jste učil své děti, jak dělá pes, kočka nebo kráva – tohle funguje prakticky stejně. Umělá inteligence v tomhle funguje hodně podobně jako lidský mozek. A časem se sama naučí rozeznávat i jemné nuance.

Co konkrétně v Airbusech vaše technologie zkoumá?

Máme tam zatím první modul zaměřený na jedno zařízení, které se poměrně často porouchává – nemůžu tu mluvit nijak konkrétně, ale jde o fázi výroby letadla. Teď budeme vyhodnocovat, jak dobře to funguje, a podle toho uvidíme, jak se spolupráce vyvine dál. Každopádně jsme schopni analyzovat nejen zvuky z motoru, ale třeba i chování karosérie, těsnost dveří a spoustu dalšího.

Letecký průmysl má ovšem mnohá specifika, s nimiž se teprve učíme pracovat. Třeba není ani tak důležité, kolik samotné hardwarové zařízení stojí, ale kolik váží. Protože každé kilo navíc znamená zátěž a vyšší spotřebu paliva, a těžší přístroj se tudíž při dlouhodobém provozu pořádně prodraží. Letadlo dělá nějakých 500 až 600 letů ročně a kilo navíc rázem může stát skoro tolik, co cihla zlata. My při sběru dat používáme krabičku vlastní výroby, která váží kolem kilogramu, ale kdybychom jich do letadel měli dávat víc, určitě by stálo za to změnit její design tak, aby byla co nejlehčí. Spolupracujeme s partnerskou firmou, která nám s tím v případě potřeby pomůže.

Jak se vlastně firma sídlící v malé kanceláři v Pražské tržnici dostane ke spolupráci s globálním leteckým kolosem?

Máme velké štěstí v tom, že Airbus podporuje podobně neotřelé nápady a malé firmy. Pokud byste se chtěli v korporaci této velikosti přihlásit do standardního výběrového řízení, budou po vás chtít stohy certifikátů a dalších dokumentů, a ty si firma našich rozměrů nedokáže obstarat, takže bychom měli zavřené dveře. Naštěstí si to uvědomují a už třetím rokem vedou program určený přímo pro start-upy, který se jmenuje BizLab. Funguje v několika lokalitách, my jsme účastníci sekce, která běží v Hamburku. Vzali nás do ní v říjnu a od té doby už jsme mnohokrát jednali přímo s odborníky z Airbusu o tom, jak by se naše technologie dala využít – jak přímo za letu, tak i při výrobě letadel.

Pavel Konečný

Vystudoval kybernetiku a biomedicínu, pracoval jako konzultant pro firmy zavádějící špičkové technologie. Coby pracovník společnosti Accenture za sebou má přes 35 velkých projektů na třech kontinentech. Jeho hlavním oborem je rozvoj umělé inteligence. Do třiceti let podle něj bude mít každý na vybranou, zda zůstat pouhým smrtelníkem, nebo přesunout myšlení do počítače a žít tím pádem navěky.

Kde všude, kromě leteckého průmyslu, se pro váš systém dá najít využití?

V podstatě u každého stroje. My se z pochopitelných důvodů zaměřujeme na oblasti, v nichž nám jsou klienti schopni za práci dobře zaplatit. Naše technologie se uplatní třeba při výrobě elektrické energie, protože máme specifické algoritmy pro určité problémy v jaderných elektrárnách, ale třeba taky v automobilkách. Tam stačí, aby se zasekl pás nebo zdviž, a celá výroba se zastaví – a to stojí neuvěřitelnou spoustu peněz. Analýzou zvuků tomu lze předcházet, takže firmy tohoto typu ochotně investují do nových technologií, které jim od takových výpadků pomůžou.

V jaké fázi se svou technologií momentálně jste? Už máte něco v ostrém provozu, nebo jde zatím jen o stadium příprav a testování?

U některých klientů, třeba právě v Airbusu, jsme ve fázi sběru dat v reálném čase a ladíme algoritmy tak, aby nám dávaly co nejlepší výsledky. A zhruba za měsíc bychom měli mít několik zakázek ve stadiu, kdy se našimi údaji bude klient reálně řídit. Když mu tedy ohlásíme, že nastal problém, měl by na místo poslat technika.

A takto to funguje konkrétně kde?

Tohle stadium se týká kogeneračních jednotek. To je motor s výkonem čtyř megawattů, který vyrábí elektřinu i teplo zároveň, zpravidla v komerčních prostorách, například ve výrobních halách. Systém máme nainstalovaný u dvou zákazníků v Česku, momentálně řešíme instalaci u třetího, a zhruba za dva měsíce bychom měli mít v ostrém provozu zapojených asi dvacet systémů.

Kolik výzkum a vývoj vaší technologie zhruba stojí a jak ho financujete? Už vás uživí klienti, nebo jste závislí na jiných zdrojích?

Hlavním zdrojem příjmů už jsou běžné komerční zakázky – na míru vyrobené a instalované systémy. Ale abychom obsadili trh rychleji než konkurence, rozhodli jsme se loni přijmout peníze, konkrétně 600 tisíc eur, od externího investora. Díky tomu můžeme třeba zmíněné krabičky vyrábět ve velkém, klidně po padesáti kusech. Jedni partneři v Německu mají velký zájem naši technologii distribuovat, takže intenzivně pracujeme na tom, abychom jim mohli vyhovět. Snažíme se o jednoduché řešení, kdy si firma objedná krabičku, my jim ji pošleme a oni si ji sami dokážou zapojit.

Vaše firma se jmenuje Neuron Soundware. Jak dlouho existujete, jak to celé vlastně vzniklo?

Jako firma existujeme dva roky, dali jsme se dohromady během prvního kola programu jménem StartupYard. Tam jsme si našli naše hlavní téma – zpočátku jsme trochu tápali, jak naše schopnosti a zkušenosti v oblasti neuronových sítí využít. V tuto chvíli je nás ve firmě šestnáct, což už je na start-up docela dost. Ale díky investici a reálným příjmům z projektů to zvládáme.

A poslední otázka: Jak jste na tom konkrétně vy sám, pokud se týká moderní techniky? Bez čeho byste se neobešel a na jaké budoucí vychytávky se nejvíc těšíte?

V poslední době mě nadchl systém Amazon Echo, tedy hlasové ovládání všeho možného v domácnosti – pořídil jsem si ho domů a opravdu mě baví (pozn. red: velký seriál o Echu si můžete přečíst zde). Druhou radost jsem si udělal, když jsem si koupil robotickou sekačku na zahradu. Není o tolik dražší než normální, funguje výborně a ušetří spoustu času. A těším se, až konečně někdo udělá dobré chytré brýle s rozšířenou realitou – něco jako lepší verzi Google Glass.

Související článek

Tento 20 mm malý robot se může jmenovat Blesk

Vývojáři z Harvardu představili miniaturního robota, který je zmenšeninou již užívaných robotů Delta. Jejich schopností se využívá zejména v průmyslu pro různé procesy s umístěním součástí na přesné místo. Dokáží precizně balit výrobky včetně potravin, kompletovat různé prodejní balení, uplatnily se také jako součásti 3D tiskáren. Předností robotů typu Delta je rychlý pohyb trojice rukou v různých směrech. Zmenšování robotů je nutné s ohledem na menší pracovní prostor ve výrobních částech, menší roboti mohou navíc nabídnout ještě přesnější manipulaci.

Související článek

Český startup bude pracovat pro Airbus

Česká republika má další firmu, která možná se svými chytrými řešeními „udělá díru do světa“. Po získání podpory ve StartupYardu a patnáctimilionové investicí od J&T Ventures se pražský Neuron Soundware dostal do globálního akcelerátoru gigantického koncernu Airbus. Firma vedená Pavlem Konečným, který ji spoluzakládal, se tak letos postaví po bok dalších jedenácti týmů z celého světa a bude hledat nápady pro letecký průmysl.

 

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama