Foto: iStockphoto

Chytré technologie pomáhají parkovat v Písku i Liberci

Města chytřetéma 5 min čtení

V českých městech už se přestává parkovat „naslepo“, kdy zkrátka vjedete do centra a doufáte, že co nejdřív najdete volné místo. Chytrá parkovací řešení učí řidiče stahovat aplikace, které jim řeknou, kde je volné místo, nebo dávají možnost platit za parkování on-line. Zdaleka to není záležitost jen Prahy a dalších krajských metropolí. Do chytrého parkování se pouští i okresní města.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

V českých městech už se přestává parkovat „naslepo“, kdy zkrátka vjedete do centra a doufáte, že co nejdřív najdete volné místo. Chytrá parkovací řešení učí řidiče stahovat aplikace, které jim řeknou, kde je volné místo, nebo dávají možnost platit za parkování on-line. Zdaleka to není záležitost jen Prahy a dalších krajských metropolí. Do chytrého parkování se pouští i okresní města.

Moderní řešení pro parkování je pro každé smart city klíčové. Chvíle, kdy není možné najít místo k zaparkování a následně ani jednoduše zaplatit, protože postarší automaty přijímají pouze drobné mince, jsou snad nenávratně pryč. A rozhodně nejde o to, zavést platební automaty, které přijímají platební karty. Standardem je dnes řidiče na volné parkovací místo na okraji i v centru města navést prostřednictvím telefonu nebo chytrého dopravního značení.

Praha chce sledovat konkrétní parkovací místa v ulicích

Index Smart cities při hodnocení chytrého parkování ve středoevropském regionu umístil Prahu na 38. místo. Českou metropoli tak přeskočily třeba Vídeň i Budapešť.

V pražských parkovacích zónách se řidiči snáz orientují díky dvěma aplikacím – Parkuj v Praze a Zaparkuju.cz. Za Zaparkuju.cz stojí pražský magistrát, který náklady na její vývoj vyčíslil částkou v řádu desítek tisíc korun. Obě aplikace na mapce zobrazí parkovací zóny, které se ve vybrané oblasti nacházejí, a najdete v nich také informace o velkých P+R parkovištích včetně jejich obsazenosti i ceny za parkování. Velkou výhodou je, že aplikace řidiče k parkovišti dovedou, Zaparkuju.cz dokonce až ke konkrétnímu místu. Odpadá i problém s hledáním drobných na zaplacení, protože platit lze kartou on-line.

Systém chytrého parkování v Praze by měl navigovat přímo ke konkrétnímu místu. -

Další usnadnění nabízí webová stránka Parkujvklidu.cz. Řidič tu najde přehled zón a kapacitu parkovacích míst v nich. Aktuální obsazenost konkrétního místa tu ale bude hledat marně. Na stránce lze bez problémů zaplatit nebo na dálku prodloužit stání přes Virtuální parkovací hodiny.

Předchozí řešení se ale omezovala jen na navádění na velká parkoviště. V blízké budoucnosti by řidiči mohli dostávat informace o volných parkovacích místech přímo v ulicích Prahy. Podle webu Smartprague.cz totiž Technická správa komunikací hl. m. Prahy chystá zavedení systému, který zahrnuje chytré sledování obsazenosti běžných parkovacích míst. Ve třinácti různých lokalitách Prahy by jich takto mělo být monitorováno přes tři tisíce.

V Brně se pilotní projekt osvědčil

Také v moravské metropoli se na chytrém parkování pracuje. Od roku 2015 funguje v Rooseveltově ulici parkovací systém, který vyšel na částku pohybující se kolem milionu korun. „Nyní pracujeme na propojení s aplikací pro rezidentní parkování, které v pilotním provozu v historickém centru města plánujeme spustit 1. září,“ uvedl náměstek primátora pro oblast smart city Jaroslav Kacer.

Město také připravilo webové Dopravně informační centrum, v jehož rámci funguje i mobilní aplikace, kterou si podle Google Play stáhlo přes tisíc uživatelů. Aplikace kromě jiného poskytuje informace o parkovacích místech a navigaci, která na volnou plochu řidiče navede. Vývoj celého Dopravně informačního centra město vyšel na přibližně pět milionů korun.

Brno spustí systém chytrého parkování od letošního 1. září. -

Zavedení nového systému má zajímavé výsledky. Město to dokládá statistikami, podle kterých se tržby po zavedení nového systému zvýšily o více než padesát procent a počet vydaných parkovacích lístků se více než zdvojnásobil.

Smart city nemusí být velké

Chytrá řešení ale nejsou doménou jen Prahy a krajských měst. Velký pokrok udělalo například město Písek, které by pro mnohé mohlo fungovat jako vzor. Je oblíbené mezi turisty, kteří centrum dlouhodobě zaplavovali zaparkovanými auty. Nově jsou naváděni na záchytná parkoviště s tím, že už předem vědí, kde je kolik volných míst. Místním řidičům pak chytrý systém nabízí přesné monitorování obsazenosti parkovacích míst v ulicích města. Nechybí samozřejmě doplňující technika v podobě přehledných panelů s informacemi o parkování, web s dopravním portálem a v neposlední řadě aplikace eParkomat. Projekt parkovacího navigačního systému stál píseckou radnici dva miliony.

V ostrém provozu je celý systém od začátku letošního roku. Jeho web dosud navštívilo kolem dvou tisíců řidičů. Do budoucna město počítá s dalším rozšířením projektu tak, aby jeho prostřednictvím bylo možné modelovat dopravní situaci ve městě a předcházet především kolonám.

Dalším příkladem menšího města, které se snaží efektivně využívat moderní technologie, je Kolín. I ve středočeském městě fungují parkoviště vybavená senzory. S jejich instalací se začalo na Karlově náměstí a postupně se rozšiřují i do dalších lokalit. Obsazenost je podobně jako v předchozích případech možné přehledně najít na webu, který umožňuje i on-line platbu.

Chytré parkování proniká i do krajských měst

Chytré parkování zavedl také Liberec. „Město Liberec má aplikaci, která sleduje obsazenost vybraných parkovišť. Aplikaci řidiči využívají pro snadnější nalezení parkovacích stání v centru města,“ řekla mluvčí města Jana Kodymová.

Další města vlastní systémy chytrého parkování uvádí do chodu nebo se na to připravují. Příbram chystá spuštění Virtuálních parkovacích hodin. Snadnější parkování mohou očekávat i obyvatelé a návštěvníci Pardubic a také Karlových Varů, kde by aplikace měla být spuštěna do konce letošního roku. 

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama