Zdroj: iStockphoto

Obecní rozhlas umírá. Nahrazují ho přesně zacílené zprávy do mobilů

Města chytřetéma 7 a více min čtení

Pojem chytrá města neznamená jen zavádění nákladných technologických řešení jako ze sci-fi románů. V Česku má úspěch i jednoduchý koncept, který zajišťuje „jen“ rychlé spojení mezi obyvateli a radnicí. Nejrozšířenějším takovým řešením je Mobilní rozhlas, projekt, který využívá mobilní telefony obyvatel a nabízí jim rychlé informace o důležitých aktualitách i obousměrnou komunikaci. Radnice tak dosáhnou k lidem v kritických situacích a z obce dělají atraktivnější místo pro život.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Pojem chytrá města neznamená jen zavádění nákladných technologických řešení jako ze sci-fi románů. V Česku má úspěch i jednoduchý koncept, který zajišťuje „jen“ rychlé spojení mezi obyvateli a radnicí. Nejrozšířenějším takovým řešením je Mobilní rozhlas, projekt, který využívá mobilní telefony obyvatel a nabízí jim rychlé informace o důležitých aktualitách i obousměrnou komunikaci. Radnice tak dosáhnou k lidem v kritických situacích a z obce dělají atraktivnější místo pro život.

Mobilní rozhlas je softwarové řešení, které nahrazuje obecní rozhlas známý z malých měst a obcí. Dává ale jistotu, že se zprávy k lidem skutečně dostanou. Funguje jednoduše: pracovník radnice, často přímo starosta, zadává z počítače rozesílání zpráv, push notifikací, oznámení v audiopodobě nebo e-mailů. Navíc si může určit, komu přesně mají být odeslané informace doručeny. Obyvatelům města nebo obce může dát vědět o odstávkách teplé vody i o večerním hasičském plese – obsah záleží jen na odesílateli.

Pro každého občana zvlášť

Cílení zpráv v Mobilním rozhlase je přizpůsobeno každému zvlášť„Občané si mohou zvolit nejen podle svých zájmů a odebírat zprávy například pro pejskaře, seniory nebo třeba pro rodiny s dětmi, ale také při registraci zadat místo svého bydliště a dostávat pouze informace, které se týkají jejich nejbližšího okolí,“ říká Ondřej Švrček, generální ředitel společnosti Neogenia, která Mobilní rozhlas provozuje. Může jít o připravované blokové čištění ulic, zatoulané zvíře nebo prasklý vodovodní řad. Zvlášť nápomocný je při pohromách. Třeba při podzimní vichřici k němu obce sahaly častěji než jindy.

Řešit se přitom – i díky směřování ke konkrétním lidem – dá široké spektrum problémů. V Klášterci nad Ohří chtěli zastupitelé města zjistit, jestli jsou občané ochotni platit za vlastní parkovací místo. Praha 10 zase hledala ve dvě ráno majitele psa, který by poskytl svého mazlíčka k darování krve kvůli operaci zraněného psího pacienta. Mimochodem obě záležitosti obyvatele zalarmovaly. Pro placené parkování bylo 58 procent hlasujících, na psí výzvu kladně reagovalo jednadvacet pejskařů. Nutno dodat, že ani chytrá komunikace není všemocná, protože operovaný pes i přes provedenou transfuzi zemřel.

Zprávy k lidem obden

Jde to ale i bez cílení. Město Mohelnice zrušilo obecní rozhlas už před lety, na web lidi nechodí a tištěný zpravodaj má uzávěrku měsíc před vydáním. Jenže události se podle uzávěrky nedějí. Mobilní rozhlas tu využívají podle svých slov téměř obden. „Neumím si představit, jak bychom bez toho fungovali. Využíváme hlavně SMS, ty jdou navíc načasovat, takže informace se rozesílají i ve chvíli, kdy máte třeba dovolenou,“ říká Olga Špundová, která má ve městě platformu na starosti.

Vedení města si může na počítači rovnou zkontrolovat, jestli byly zprávy doručeny. Navíc má k dispozici jednoduchou zpětnou vazbu: reakci na danou zprávu nebo i minireferenda. Zavedením takového spojení s občany zároveň získává unikátní databázi, protože lidé se musí k odebírání novinek přihlásit. Data pak primárně vlastní obec a jedinou výjimkou, kdy na občany může dosáhnout provozovatel, je při informování o novinkách systému pro uživatele. Mobilní rozhlas je přizpůsobený tak, aby už byl připraven na GDPR. Sběr kontaktů je v souladu s pravidly pro práci s osobními údaji. Přihlášení do systému je logováno, rozesílky procházejí dvoufaktorovým ověřením. „To znamená, že se pověřeným administrátorům vždy do jejich telefonu zašle potvrzovací SMS kód jako v internetovém bankovnictví,“ popisuje Švrček.

Chceme moderní komunikaci, ale ne web

Neogenia zjistila, že občané sice s městy a obcemi moderně komunikovat chtějí, sami pro to ale moc nedělají. Celkem 80 procent z nich na internetové stránky své obce chodí méně než jednou za rok. Nejčastěji se jim do rukou dostanou tištěné zpravodaje, jenže od těch je k obousměrné komunikaci daleko. Neogenia nejdřív nabízela „pouhé“ rozesílání SMS, s konceptem chytré komunikace s občany přišla v roce 2016, kdy spustila pilotní provoz. Teď SMS s různým zaměřením posílají města a obce každý měsíc více než 100 000. A vědí, že zprávy nehlásají do ticha – celkem 90 procent občanů si je podle průzkumů společnosti přečte do několika minut. „To dělá ze SMS prakticky nejefektivnější médium pro komunikaci jakékoliv zprávy dané skupině lidí. Pokud je v SMS vložen nějaký link (např. na web města), jeho clickrate dosahuje až 15 procent, což je také vynikající číslo,“ vypočítává Švrček. A takový způsob komunikace se líbí. „Z naší zkušenosti vyplývá, že starostové, kteří začnou využívat některou z moderních technologií například pro zasílání krizových informací či jako vedlejší komunikační kanál, stejně po čase přejdou na tuto platformu jako na primární,“ dodává Švrček. Mnozí už pak nechtějí dávat peníze do oprav obecních rozhlasů, u kterých si nejsou jisti, jestli zprávu skutečně doručí. Platba za roční licenci Mobilního rozhlasu se pohybuje u nejmenších obcí do zhruba 500 obyvatel od 1 750 Kč bez DPH měsíčně. U průměrné obce (500 až 1 500 obyvatel) cena dosahuje 2 000 až 2 500 Kč bez DPH.

Jednoduchost umí přesvědčit

Mobilní rozhlas využívá 250 měst a obcí. V systému je registrovaných přes 90 tisíc lidí, podle firmy má ale potenciál oslovit přes 750 tisíc občanů. Zdaleka ne všichni v zapojených obcích se totiž registrují. Dělá to zhruba 22 procent občanů. K většímu zájmu se je snaží přesvědčit obce i Neogenia. Čím více problémů se přes jeden systém dá řešit, tím víc uživatelů zaujme. V polovině loňského roku se proto Mobilní rozhlas spojil s aplikací ZmapujTo.cz, dosud nejrozšířenějším nástrojem pro rychlé zasílání občanských podnětů, což celý projekt zásadně posunulo. Oba dohromady využívá více než 1 600 měst a obcí v České republice. 

ZmapujTo.cz má totiž náskok, vzniklo už v roce 2012 jako jednoduchá možnost hlášení černých skládek. Dnes nahrazuje složité obíhání úřadů při nahlašování i dalších problémů ve veřejném prostoru. Občanské podněty si přes něj nechává zasílat třetina obcí v republice. Lidé totiž oceňují jednoduchost – vyfotí problém, označí místo nebo si jej nechají označit aktivním GPS a aplikace už sama přiřadí podnět ke konkrétnímu katastru a dále odpovídající obci nebo instituci. Takové fotohlášky podle autorů dokážou využívat i ti méně technicky zdatní.  Mobilní aplikace se má dočkat nového propracování a pomáhat i s hledáním zatoulaných zvířat a věcí nebo nahlašovat jejich nálezy. Má dokonce ambice pomáhat i v pátrání po pohřešovaných lidech.

Problémy hlaste jedině s mobilem v ruce

Řešení navíc boduje i v teoretické rovině. Města a obce zapojená v Mobilním rozhlasu posbírala ocenění, mezi která patří třeba Zlatý erb či Přívětivá radnice. Projekt zabodoval v Křišťálové lupě, na shortlistu nejzajímavějších internetových projektů se ocitl loni i předloni. Mobilní rozhlas má proti svým konkurentům velkou výhodu – není totiž vázaný na konkrétní radnici nebo region. Samotný nápad komunikovat s občany v čase co nejvíce se blížícím tomu reálnému, nabídnout jim služby přes mobil nebo od nich získávat zpětnou vazbu se totiž mezi radnicemi rozšiřuje. Pro jejich úspěch je zásadní napojení na úřady, které problémy řeší, ale také samotné rozšíření mezi lidmi. Oboje tvůrcům uživatelé mnohdy vyčítají.

Chytrou komunikaci občanů s úřady zajišťuje třeba aplikace Brňáci pro Brno – projekt Brněnských komunikací, který umožňuje upozorňovat na závady na místních silnicích. A to včetně například stromů zasahujících do vozovky nebo poškozených mostů. Projekt byl spuštěn už v roce 2010, zatím má stovky uživatelů a Brno díky aplikaci získalo titul Chytré město 2017.

Na stejném principu funguje i Hlášení závad v Bohumíně, kde je možné vyfotit a nahlásit závadu, od poničené lampy veřejného osvětlení přes kouřící komín až po černou skládku. Přes mobilní aplikaci a web lidé nahlásili už přes 3 000 závad a radnice slibuje jejich řešení většinou do 48 hodin. V Plzni vyvinuli mobilní aplikaci Plzeň – občan, která poskytuje informace o úřadech, postup při řešení životních situací, ale i zprávy o dopravě a parkování ve městě, tedy online seznam uzavírek i počet volných míst v parkovacím domě. Jihlava zas dává svým obyvatelům k dispozici připomínkování územního plánu v rámci aplikace PUPík.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama