redakce

Sigfox boduje výdrží a nejnižší cenou zařízení

Firmy chytřeAktuality 2 min čtení

Martin Levanti z Technologické platformy komunikačních nástrojů a IoT si myslí, že různé IoT sítě budou i v budoucnu fungovat vedle sebe. Každá z nich má totiž své výhody a nevýhody, nedá se proto říct, že by jedna byla výrazně lepší než ostatní. Vysvětlil to ve svém příspěvku na brněnské konferenci Digitální výroba.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Martin Levanti z Technologické platformy komunikačních nástrojů a IoT si myslí, že různé IoT sítě budou i v budoucnu fungovat vedle sebe. Každá z nich má totiž své výhody a nevýhody, nedá se proto říct, že by jedna byla výrazně lepší než ostatní. Vysvětlil to ve svém příspěvku na brněnské konferenci Digitální výroba.

Levanti pracuje ve společnosti SimpleCell Networks, která provozuje IoT síť Sigfox. Kromě toho spolupracuje s platformou CTIT, která má za úkol propagovat IoT jako takové. Na své přednášce o IoT sítích srovnával z několika pohledů čtyři v Česku dostupné technologie.

Zatímco Sigfox dokáže přenést jen malý objem dat, jeho výhodou je dlouhá výdrž baterie a bezkonkurenčně nejnižší cena zařízení. Na druhém místě v porovnání podle ceny se umístila síť LoRa, která má zařízení o něco dražší, ale zase přenese o něco větší množství dat. Zbylé dvě sítě – NB-IoT a LTE se mohou pyšnit takřka neomezeným datovým objemem, ale s cenou a výdrží je to výrazně horší.

Související článek

IoT pohlídá vagón, kontejner i stavební buňku

Silnice jsou plné kamiónů i proto, že řada firem kvůli bezpečnosti odmítá přepravovat své zboží po železnici. U vlaků zdaleka nemají nad nákladem takovou kontrolu, jakou nabízejí kamiony. Jim i majitelům samotných vlakových souprav s hlídáním ujetých kilometrů i okolního prostředí pomáhají IoT trackery a síť Sigfox. Senzory vydrží fungovat až patnáct let, snesou extrémní teploty a nejsou závislé na signálu pro běžné mobilní telefony.

Při volbě správného řešení vždy záleží na tom, co přesně od IoT přístroje čekáte. Pokud potřebujete jen sledovat spotřebu vody, dáte přednost Sigfox čidlu, protože vám stačí přenášet jen jedno číslo – stav vodoměru. V šachtě panelového domu navíc nemáte elektrickou zásuvku, takže oceníte dlouhou výdrž takového čidla. U sledování automobilu, kde je potřeba každých pár sekund odesílat informace o poloze, spotřebě a stavu motoru, zvolíte pravděpodobně NB-IoT nebo LTE. Potřebujete totiž odesílat větší množství dat a o výdrž vám zase tolik nejde, protože je k dispozici zdroj napájení.

Samostatnou kapitolou je podle Levantiho motivace, která k zavádění IoT vede. Jako příklad uvedl systém pro sledování naplněnosti popelnic, který se z čistě ekonomického hlediska nevyplatí. Nasazení a provoz IoT senzorů je zkrátka výrazně dražší, než pár litrů nafty, které popeláři ušetří, když budou vyvážet jen plné popelnice. Pokud o něm ale město uvažuje z pohledu zajištění čistoty veřejných prostor, může nasazení IoT čidel snadno zdůvodnit.

Související článek

T-Mobile testuje už druhou síť pro internet věcí

Mobilní operátor T-Mobile, který je více než dva roky technologickým partnerem a integrátorem sítě SIGFOX, začal nově zkoušet alternativní technologii NB-IoT (úzkopásmový internet věcí). Prozatím ji testuje v okolí své centrály v Praze-Roztylech, v lednu bude další testovací lokalitou Mladá Boleslav.

 

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama