iStockphoto

Roboti ve skladu? Jak fungují v praxi?

Firmy chytřereportáž 4 min čtení

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Takzvaný picker, tedy člověk s rukavicí s displejem a čtečkou. Ale také robotický skladník, který bez lidské posádky operuje mezi řadami obřích regálů, do nichž ukládá či ho z něj vybírá. A nekonečný proud produktů plujících po pásu bez zásahu člověka přesně tam, kam je zrovna potřeba. Vítejte v obřím skladě společnosti Alza, jednom z největších internetových prodejců v Česku.

Třiadvacet tisíc metrů čtverečních a osmdesát tisíc druhů produktů. Pak přijde objednávka od zákazníka a jeden konkrétní výrobek k němu musí dorazit někdy třeba i ten samý den. I když jsme ve skladě jedné z nejprogresivnějších internetových firem v Česku, hemží se to tu lidmi. A podle Jana Kličky, ředitele logistiky internetového obchodu Alza.cz, který nás kladem provází, se situace v budoucnu nezmění. „Určitě nebudeme potřebovat tolik lidí, ale s nasazením více strojů se zase zvýší náročnost údržby.“ V zahraničí, kde je lidská práce dražší, je samozřejmě tlak na robotizaci silnější.

Dodavatelé technologií jsou vytíženi na dlouho dopředu. Navíc přítomnost člověka ve skladě má ještě další výhodu, kterou zatím roboti nemají čím přebít. „Lidi jsou velkou inspirací, kam to posunout dál. Sami chodí s nápady na vylepšení,“ pochvaluje si ředitel logistiky.

Sklad internetového obchodu se neustále přizpůsobuje změnám poptávky, několik měsíců je velký zájem o ledničky, za nějakou dobu lidé začnou nakupovat třeba psí granule. A každý typ produktu potřebuje trochu jiný přístup. Sklad se pořád vyvíjí a přizpůsobuje podle aktuálních potřeb. Navíc dodavatelé technologií nejsou na B2C byznys úplně připraveni, vyrábí skladovou techniku hlavně pro běžné sklady, kde se tolik nespěchá. „Hodně zařízení si vyrábíme sami nebo nám je někdo vyrábí na míru podle našeho zadání,“ potvrzuje Klička.

Jeden EAN vládne všem

Velké produkty ukládá do regálu člověkem řízený VNA vozík schopný pomocí vidlic dosáhnout až do výšky deseti metrů. Z hlediska automatizace je na něm zajímavé, že se pohybuje výhradně po jedné trase vymezené indukčním vedením. Skladník se tak nemusí starat o vodorovný směr, řeší jen, jak hluboko do uličky zajede a jak vysoko zdvihne vidlice. Také díky tomu může být ulička mezi regály široká jen 1,7 metru oproti obvyklým 3,2 metru. Sklad zejména před Vánoci praská ve švech, každý centimetr ušetřené plochy se počítá.

Alza má velké logistické centrum v Praze – Horních Počernicích (23 tisíc m2), druhý moderní sklad se nachází ve slovenském Senci. Celkově má Alza asi 200 tisíc druhů zboží, zhruba 140 tisíc z nich skladem. V Horních Počernicích, odkud je naše reportáž, skladuje asi 80 tisíc druhů zboží. Větší produkty, jako jsou ledničky nebo televize, se balí ve skladu v Úžici. Denně vyřídí logistika Alzy asi 40 000 objednávek, sklad v Horních Počernicích zvládne asi třetinu této práce. Jedna objednávka se ve skladu vyřizuje asi dvě hodiny.

Malé produkty jsou hned po vybalení uloženy v přepravkách a svěřeny inteligentnímu pásovému dopravníku. Každá přepravka má čárový kód, který je v průběhu cesty po pásu neustále načítán. Podle toho se pak přepínají různé výhybky, takže i přes spletitost celého systému dorazí všechno tam, kam má.

Vysoké přepravky putují ke skladníkům – potvrzovačům, kteří z nich vybírají zboží a ukládají je do regálů. Nízké přepravky jsou naopak zbožím postupně naplněny skladníky – pickery a ve finále dorazí k závěrečné balicí lince.

Picker na první pohled připomíná postavu ze sci-fi filmu. Na ruce má rukavici s displejem a čtečkou čárových kódů – můžete ji vidět na úvodní fotce naší reportáže. Jakmile mu systém dopraví novou přepravku, picker načte její čárový kód a na displeji zjistí, které zboží z regálů do přepravky uložit. Jakmile splní zadaný úkol, vrací přepravku zpátky na pás a začíná vyřizovat další. Za hodinu zvládne provést 160 až 170 operací.

Robot skladníkem?

Robotického pickera v Alze zatím nemají. „Určitě si nemyslím, že v blízké budoucnosti bude v  regálových uličkách stroj, který bude vybírat robotickou rukou zboží přímo z regálu a pokládat na dopravník,“ vysvětluje Jan Klička.

Nejvíc se mu blíží stroj zvaný SMC, což je zkratka ze slov Schaefer Miniload Crane. Technicky se jedná o automatický vysokozdvižný vozík, který jezdí mezi dvěma řadami regálů dopředu a dozadu a umí podat z levého nebo pravého regálu přepravku nebo ji tam naopak vrátit. Pohybuje se ve vlastním prostoru ohrazeném pletivem, kam člověk z bezpečnostních důvodů vstoupit nemůže. Jeho pohyb řídí informační systém, který si sám řekne, kterou přepravku potřebuje.

Podání přepravky je všechno, co SMC dokáže. Za hodinu zvládne takových operací asi 240, čili podá a naopak uloží 120 přepravek. Ty potom putují k lidskému skladníkovi, který z nich vybere potřebné kusy zboží a nechá je zase vrátit do regálu. „V budoucnu může proběhnout přeložení zboží, třeba robotickou rukou, jak už bylo ukázáno na různých veletrzích,“ těší se Klička.

V současné době je SMC nesamostatný a ve srovnání s lidským skladníkem i poměrně pomalý. Dosáhne ale do větších výšek, má menší nároky na prostor i třeba přísun vzduchu, takže umožňuje skladovat na stejné ploše asi o čtvrtinu více zboží.

Do budoucna se navíc systém s jedněmi podávacími vidlicemi pro všechna patra promění podle Jana Kličky v hejno samostatných vozítek, shuttlů. „V jednotlivých patrech regálových systémů budou jezdit autonomní vozítka. Můžete je dynamicky přidávat nebo odebírat, podle toho, jestli jste zrovna ve špičce, nebo ne, a podle potřeby je po jednom servisovat.“

Související článek

Související článek

SEAT zrychlil výrobu o 1/4 díky autonomním robotům

Ve výrobním závodu SEAT ve španělském městě Martonello každý den nastupuje do práce 125 autonomních robotů AGV. Spolu s nimi v závodě pracuje 7 000 zaměstnanců, kteří spoléhají na rozvoz náhradních dílů a součástí motorů právě prostřednictvím robotických kolegů.

Související článek

Na sex s lidmi zapomeňte, na scénu míří sexuální roboti!

Loni v říjnu se první robotkou, která oficiálně obdržela občanství, konkrétně Saudské Arábie, stala Sophia. Zatímco  zprávy o Sophii obletěly svět, desítky firem po celém světě pracují na zcela jiných projektech, byť částečně se stejným obsahem. Na scénu míří sexuální roboti. Ti reagují na to, že mladí lidé už spolu nechtějí mít sex. Na co se v této oblasti můžeme těšit, jakou roli v tom hraje rozmach pornografie a co nakonec bude s prostitutkami?

Související článek

První robot na otáčení burgerů je v provozu. A jde mu to skvěle!

CaliBurger, kalifornský fastfood řetězec, má ve svých řadách robota. Jmenuje se Flippy a jeho úkolem je obracet burgery tak, aby byly všechny stejně dobře udělané. Stojí pakatel: 60 000 dolarů, takže asi 1,2 milionu korun.

 

Témata:
Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama