Zdroj: iStockphoto

Dron vždycky zvoní dvakrát

HomepageFirmy chytře 5 min čtení

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Čekáte, kdy vám kurýr přiveze balíček s objednanými vánočními dárky? Kapacita spedičních společností je v těchto dnech využitá do krajnosti. Internetové obchody proto víc a víc experimentují s doručováním zboží prostřednictvím autonomních dronů.

V cestě jim ale stojí několik překážek – především právní, bezpečnostní i programátorské. Dočkáme se někdy toho, že nám očekávaný balíček namísto kurýra doručí vrčící dron? Například ve Švýcarsku se to začíná dařit.

Jeden z prvních, kdo začal mluvit o doručování zboží prostřednictvím dronů, byl americký internetový gigant Amazon. Jeho původní návrh počítal s tím, že jakmile zákazník dokončí objednávku, z nejbližšího skladu vyrazí letoun s autopilotem, který zboží během pár desítek minut doručí přímo k domu zákazníka.  Prakticky ihned se ale začaly ozývat hlasy, že se americké nebe zaplní drony Amazonu, který měsíčně vyřídí miliony objednávek. Nic z toho se zatím nestalo. Amazon se ale nevzdává, vyvíjí nejrůznější typy dronů a dál vyjednává s americkými úřady o regulaci bezpilotního létání.

Ledničku zatím ne

Amazon vyvíjí několik typů bezpilotních letounů, některé pro krátké lety v nejbližším okolí skladů, jiné pro dlouhé lety do jiných měst. Potřebuje drony, které budou schopné přistát u rodinného domku amerického předměstí, ale také takové, které se budou moci proplétat mezi newyorskými mrakodrapy.

Kromě toho je třeba počítat s velikostí a hmotností zásilky. Drony rozhodně nepřepraví balík se všemi sedmi díly Harryho Pottera nebo novou ledničku. I pokud by se podařilo vyvinout dron schopný přepravit bílou techniku, budou náklady na jeho provoz nejspíš nepřiměřeně vysoké. Drony také musí mít jistou dávku vlastní inteligence. Nelze předpokládat, že by Amazon či jiný obchod pro každou jednotlivou zakázku zaměstnal zvláštního pilota, který by na dálku dron řídil. Dron musí dostat cílovou adresu, spočítat si optimální trasu a v průběhu letu se sám vypořádat s nečekanými situacemi, například když se v cestě objeví překážka nebo i jiný dron. Nutnost zásahů pilota musí být omezené na minimum.

S tím souvisí problematika vládní regulace. Na rozdíl od klasických letadel není bezpilotní létání usměrňované mezinárodně, takže v každé zemi mohou platit trochu jiná pravidla. Konkrétně v Česku sice může dron obsluhovat každý i bez pilotního průkazu, jakmile s ním ale bude obchodně dělat letecké snímky nebo bude přepravovat zásilky, už jde o letecké práce, při kterých se bez průkazu neobejde. Amazon se nyní snaží vyjednat s americkými úřady systém letových hladin, ve kterých by se mohly drony do určité hmotnosti pohybovat samostatně. V těchto hladinách by měl fungovat systém automatického řízení provozu, který se o bezpečný provoz bude starat stejně jako se řízení letového provozu stará o velká letadla.

O problémech spojených se zaváděním přepravy zboží drony ví své i český internetový obchod Alza.cz. „Bohužel se ukazuje, že doručování zboží pomocí dronů nebo jiných autonomních strojů,  jsou spíš marketingový tah, který díky legislativě a rizikům spojeným s provozem nebude možná ani v řádu několika let překonán,“ říká ředitel logistiky Alza.cz Jan Klička. „Je zde mnoho nevyřešených otázek hlavně v oblasti bezpečnosti. Hrozí totiž nejen krádež dronu nebo poškození cizího majetku, ale riziko představuje i to, že dron někoho zraní,“ dodává.

V České republice se rozlišují modely letadel určené pro sportovní létání „pro zábavu“. Jejich hmotnost nesmí překročit 25 kg, není potřeba je nijak registrovat a k provozování nepotřebujete žádné oprávnění. Jiný létající stroj, například dron, který není modelem skutečného letadla, má podobné hmotnostní omezení. Do hranice 25 kg nepotřebujete registraci ani pilotní licenci, nesmíte ale se strojem provádět žádné letecké práce. U dronů nad 25 kg a dále u těch, které chcete využít k leteckým pracím (sem spadá nejen přeprava materiálu, ale i běžné focení a natáčení), potřebujete povolení k leteckým činnostem.

Ve Švýcarsku vozí krev

O kus dál jsou s bezpilotní přepravou ve Švýcarsku, kde americká společnost Matternet buduje síť autonomních dromů pro přepravu medicínských laboratorních vzorků.

Malé a lehké laboratorní vzorky, typicky zkumavky krve, musí být doručeny rychle a použití dronů je proto na místě. Počet míst, mezi kterými probíhá přeprava, je navíc velmi omezen. Laboratoře v rámci jednoho města spočítáte na prstech jedné ruky, ordinace lékařů možná na prstech všech končetin. Všechna tato místa jsou dopředu známá a nehrozí, že by si někdo objednal dodávku do domu na samotě uprostřed lesů. Ve všech cílových destinacích lze také vybudovat jakýsi heliport pro drony, tedy dobře označené a dobře dostupné místo například na střeše budovy. Systém pro řízení dronů má omezený a jasně stanovený počet bezpečných tras, mezi kterými musí být schopen bezpilotní letouny navigovat.

Matternet uvažuje, že síť heliportů pro drony rozšíří také na vybrané čerpací stanice nebo obchody a síť zpřístupní širší veřejnosti. Drony sice nebudou vozit nákup až domů, ale uloží ho na některém z předem určených snadno dostupných míst, kde si ho pak sami vyzvednete. V plánu je i expanze do sousedního Německa, které je na rozdíl od Švýcarska podstatně větší.

Přeprava laboratorních vzorků drony přitom není první nasazení této techniky ve Švýcarsku. Letos v březnu začala švýcarská pošta testovat přepravu vzorků a výsledků testů mezi dvěma nemocnicemi v Luganu.

Omezení se nedaří překonat

Systém doručování zboží bezpilotními drony se tedy zdá být funkční. Ovšem jen v omezeném režimu, kdy je třeba přemístit malé zásilky. Dron se navíc musí pohybovat v předem známém prostředí a mezi omezeným počtem cílových míst. Pokud se něco z toho nedaří splnit, představy o nebi plném dronů se nedaří naplnit. Potvrzuje to i zkušenost Jana Kličky z Alza.cz „Jednali jsme o pilotním projektu s mnoha vysokými technickými školami, ale k zahájení plnohodnotného fungování takové služby jsme se nedostali.“

Témata:
Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama