Zdroj: iStockphoto

Internet míří i do letadel na evropských linkách

Stát chytřetéma 3 min čtení

Nebe bylo ještě nedávno místem, kam k běžnému cestujícímu internet nedosáhl. Doba se ale mění. Wi-Fi na palubě letadla se stalo běžnou věcí v USA. Češi na internetové připojení nejspíš nejčastěji narazí při letech s Emirates. V Evropě si ale e-mail v letadle přečtou spíš výjimečně. S tím by měl být konec. Ještě letos se o to postará projekt EAN aneb European Aviation Network, tedy mobilní síť pro datové přenosy určená právě pro letadla.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Nebe bylo ještě nedávno místem, kam k běžnému cestujícímu internet nedosáhl. Doba se ale mění. Wi-Fi na palubě letadla se stalo běžnou věcí v USA. Češi na internetové připojení nejspíš nejčastěji narazí při letech s Emirates. V Evropě si ale e-mail v letadle přečtou spíš výjimečně. S tím by měl být konec. Ještě letos se o to postará projekt EAN aneb European Aviation Network, tedy mobilní síť pro datové přenosy určená právě pro letadla.

Pro řadu cestujících může být Wi-Fi důvodem, proč si pro svoji cestu zvolí konkrétní aerolinku. Let v deseti tisících metrech především v ekonomické třídě není žádná velká zábava a telefon nebo tablet připojený na internet může být z tohoto pohledu velkou záchranou. Obchodní cestující zase ocení, že i v letadle vyřídí pracovní e-maily. Evropa je ale v tomto ohledu téměř nedotčená. Nová technologie však slibuje změnu. Aerolinky, které Wi-Fi na palubě nyní nabízí, internet na palubu dostávají prostřednictvím satelitu. Nově v rámci Evropy budou data do letounů proudit především ze země. Jako první toho při běžných letech využijí zákazníci British Airways. Pozitivní také je, že veškerý provoz by v rámci letu měl být zdarma.

Pokrytí: celá EU i okolní země

Internet pro letadla šíří přibližně 300 stanic v celé Evropě -

To je nejdůležitější zpráva z pondělní on-line tiskové konference, které se zúčastnili představitelé tří hlavních firem konsorcia EAN, které se podílely na vývoji – Rolf Nafziger z Deutsche Telekom, Frederick van Essen z Inmarsat Aviation a Thorsten Robrecht z Nokie. Veškerá potřebná technologie už je hotová a připravená – ve všech členských státech Evropské unie (a navíc v Norsku a ve Švýcarsku) jsou v provozu základnové stanice, kromě nich systém využívá i satelity na oběžné dráze. Zmíněných stanic je zhruba 300, z toho čtyři z nich jsou i na území Česka, konkrétně pak u Prahy, Písku, Pardubic a Olomouce, kde je zprovoznil T-Mobile. Signál z každé z nich dosáhne signál až 150 kilometrů daleko. To znamená, že je pokrytý celý kontinent (dokonce i při přeletech nad mořem). Testy navíc potvrdily, že spojení dobře funguje i při vysokých rychlostech, a to až do rychlosti 1200 km/h, což pro dopravní letadla stačí s velkou rezervou. Signál by tak měl být stálý a stabilní.

Související článek

T-Mobile má na investice do optické sítě připraveny desítky milionů Eur

Rychlé optické připojení k internetu pro domácnosti i firmy by mělo být v příštích letech dostupné v mnohem více lokalitách než dnes. T-Mobile totiž začne v České republice masivně investovat do výstavby vlastní optické sítě.

Rychlost dat časem poroste

Mezi zemí a letadlem se data přenáší pomocí technologie LTE, každé letadlo bude vybaveno speciálními anténami, na palubě pak poběží běžná Wi-Fi síť. Z toho pramení i jistá omezení, co se rychlosti dat týče – v první fázi by měl provoz dosáhnout přibližně 75 Mb/s na letadlo. Na streamování filmů ve vysokém rozlišení tedy zatím zapomeňte, ovšem na běžnou komunikaci, Facebook nebo základní brouzdání webem by měl systém stačit bez problémů. Navíc časem se datový tok podle autorů projektu výrazně zrychlí.

Čtyři základové stanice pro šíření signálu jsou i v Česku -

Podle proběhlých testů vše nasvědčuje tomu, že systém funguje bez problémů a uvedené vlastnosti a parametry jsou reálné. Autoři mysleli i na úspornost provozu – díky malým rozměrům a nízké hmotnosti antén i dalšího příslušenství znamená řešení EAN jen malý růst spotřeby leteckého benzinu. Konkrétně má být jen třetinový v porovnání s konkurenčními systémy.

 

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama