Zdroj: iStockphoto

Minority Report v realitě: když vás v obchodě automaticky poznají

HomepageFirmy chytře 5 min čtení

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Vzpomínáte na sci-fi detektivku Minority Report? Málokterý film tak přesně předpověděl budoucnost techniky. Teď máme na mysli hlavně scény, kdy hlavního hrdinu poznávají nejrůznější přístroje všude, kde se ocitne. Dnes už je to realita, kterou obchodníci využívají, aby lépe odhadli své zákazníky a víc vydělali. 

Ve Spielbergově příběhu vejde Tom Cruise do obchodního domu, načež ho displej u vchodu pozdraví jménem. Udělá pár kroků a ze všech stran se na něj začnou valit nabídky zboží, které nakupoval v minulosti, nebo které by si vzhledem ke svému věku, povolání a sociálnímu postavení mohl přát. Informační systém obchodu totiž přesně ví, kdo do obchodu vešel – prozradí mu to oční skener u vstupních dveří.

V roce 2002, kdy film vznikl, působila podobná vize jako oko Velkého bratra, který o nás ví i to, co nechceme. O patnáct let později se do značné míry jedná o realitu. A nejsou zapotřebí ani oční skenery. Ty už samozřejmě také existují, ale jsou drahé a zatím se využívají spíše na letištích nebo třeba v datacentrech.

Jednoduchý, cenově dostupný systém

V obchodech a dalších komerčních prostorách slouží hlavně kamerové systémy se schopností strojového učení. Jsou jednoduché a relativně cenově dostupné. Co se hardwaru týče, stačí obyčejná kamera u stropu, případně několik pohybových senzorů, které se dnes prodávají za ceny v řádu stovek nebo tisíců korun. K tomu je zapotřebí speciální cloudový software. Jeho provoz už za úplný pakatel není, ale prosperující obchod jistě nezruinuje. Večerka na rohu se základní nabídkou si něco podobného pravděpodobně dovolit nemůže, ale dobře zavedený butik, prodejna elektroniky či obchod se sportovním vybavením ano. A pro velké řetězce už to není vůbec žádný problém. Právě v podobných typech obchodů se technologie známá z Minority Report uplatní nejlépe.

V oddělení elektroniky je nový zákazník, je to muž, je mu 39 let, spadá do příjmové skupiny kolem dvojnásobku průměrné mzdy, jeho chování svědčí o tom, že zvlášť nespěchá, a už tři a půl minuty si prohlíží nové tablety s Androidem.

Funguje to v zásadě velmi jednoduše: kamera u stropu vás zabere a vzdálený cloudový systém podle obrazu určí vaše pohlaví, odhadne věk a vyhodnotí vaše chování v prodejně. Obsluha tak následně dostane pokyn typu: „V oddělení elektroniky je nový zákazník, je to muž, je mu 39 let, spadá do příjmové skupiny kolem dvojnásobku průměrné mzdy, jeho chování svědčí o tom, že zvlášť nespěchá, a už tři a půl minuty si prohlíží nové tablety s Androidem.“ V tu chvíli za oním zákazníkem může vyrazit prodejce s konkrétní nabídkou, a pokud je schopný, jistě s výše uvedenými informacemi dokáže odpovídajícím způsobem naložit.

Na vlastní oči: funguje to

Autor textu měl možnost vyzkoušet na vlastní oči systém, využívající technologii Microsoft Azure. Výsledky byly překvapivě spolehlivé. U věku všem přítomným systém pár let ubral (těžko říci, jestli technologičtí novináři vypadají tak k světu, nebo má systém takto nastavený algoritmus), ale rozdíly nebyly velké. Jinak tipoval správně. Ještě jednodušší to má samozřejmě u zákazníků, kteří se v daném obchodě nějakým způsobem zaregistrovali, třeba u majitelů věrnostních karet. Tam systém porovnává danou tvář přímo s fotografií z databáze. V takovém případě dokáže rozpoznat konkrétního zákazníka velmi spolehlivě, i když si třeba nechal narůst vousy.


Na závěr jsme zástupcům Microsoftu položili pár dotazů ohledně dalšího rozvoje celé technologie. Odpovídal Nikola Pleska, specialista na digitální technologie a maloobchod.

Systém Azure pro rozpoznávání zákazníků v obchodech funguje několik měsíců. Jak si vede, jak jsou s ním majitelé obchodů spokojeni?

Aktuálně máme nasazeny tzv. kognitivní služby z balíčku Cotrana Intelligence Suite v pilotním režimu u několika zákazníků. Zatím je příliš brzy na poskytnutí bližších informací a konkrétní závěry.  

Můžeme ale zmínit konkrétní příklady ze zahraničí – populární služba Uber používá rozhraní FaceAPI k rychlejšímu přihlášení řidičů a zároveň ke zvýšení míry odhalovaní podvodů se záměnou identit. Společnost Coca Cola využívá naše technologie v kampani k budování vyšší sounáležitosti se značkou s pomocí porovnávání věku a stáří svých ikonických lahví.

Pokud bychom se drželi retailu, tak startup Shelfie využívá pokročilých technologií a robotů k analýze zboží, které je v dané chvíli dostupné na regálech nebo skladech.

Došlo od představení systému k jeho dalšímu vývoji?

Ano, naše řešení neustále rozvíjíme a integrujeme další služby z portfolia společnosti Microsoft. Pro konferenci DOTs, která bude na jaře příštího roku, pak připravujeme inovovaný a rozšířený scénář – sledujte naše sociální sítě, informace budeme postupně uvolňovat.

Rozvoj zaznamenala zejména platforma pro vytváření chatbotů (Bot Framework) – mnoho chatbotů můžete vidět již v produkčním prostředí (například Lítačka od společnosti Datasys).

Dá se říci, na kolik zhruba pořízení systému vyjde?

Ceny se liší od požadavků zákazníka a dle konkrétních projektů. Využívání samotných “chytrých” služeb/API z řady Cortana Intelligence Suite je velmi laciné v porovnání s vlastním vývojem. Náklady na uchování a analýzu dat v cloudu jsou řádově nižší než na vlastní infrastruktuře, a to vše při zajištění špičkové bezpečnosti a ochrany.

Související článek

 

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama