Zdroj: iStockphoto

Chytrá auta v novém kabátě včetně Wi-Fi

Firmy chytřetéma 7 a více min čtení

Jednoduché a levné zařízení, které z obyčejného auta udělá chytré, představil T-Mobile už před rokem. Služba umožňující sledovat polohu auta na mapě, hlídat styl jízdy nebo hlásit případné odtažení vozu si za tu dobu získala velkou oblibu. Nyní se představuje její nová verze s Wi-Fi, která připojí celou posádku na internet.

Jednoduché a levné zařízení, které z obyčejného auta udělá chytré, představil T-Mobile už před rokem. Služba umožňující sledovat polohu auta na mapě, hlídat styl jízdy nebo hlásit případné odtažení vozu si za tu dobu získala velkou oblibu. Nyní se představuje její nová verze s Wi-Fi, která připojí celou posádku na internet.

Připomeňme, oč vlastně běží. Za nevelký peníz zakoupíte nenápadnou krabičku, kterou připojíte k tzv. OBD portu ve voze. O něm jste možná nikdy neslyšeli, ale už od roku 2001 jsou jím vybaveny všechny nové vozy prodávané v Evropě, takže nejspíš i ten váš. Používají ho servisní technici, lze z něj vyčíst spoustu důležitých informací o stavu auta, chodu motoru apod. Většinou se nachází někde pod přístrojovou deskou, a když ho najdete, zapojení je dílem okamžiku – prostě do něj krabičku zastrčíte a je to. Pokud by vám náhodou při jízdě překážela (většinou k tomu nedochází, ale u některých aut to podle ohlasů uživatelů není úplně vyloučeno), s prodlužovacím kabelem lze krabičku umístit v autě kamkoliv.

Související článek

Chytré auto WiFi je podle odborníků nejlepší technologická inovace roku

Služba Chytré auto WiFi získala ocenění v kategorii Technologie a inovace letošního ročníku ankety Fleet Derby-Flotila roku. Tím jen potvrdila své kvality, starší varianta bez Wi-Fi totiž zvítězila ve stejné anketě v předchozím roce. Chytré auto je IoT řešení od T-Mobile, které umožňuje průběžně sledovat stav a polohu vozu přes mobilní aplikaci. Varianta Chytré auto WiFi pak dokáže pokrýt vnitřek vozu bezdrátovou sítí Wi-Fi, takže se cestující mohou připojovat k internetu. 

Druhou nezbytnou složkou celého balíku je mobilní aplikace Motion z dílny vývojářské firmy Mojio (pro Android a iOS). Je dobré si ji nainstalovat do telefonu ze všeho nejdřív – mimo jiné vám totiž prozradí, kde se právě ve vašem voze nachází zmíněný OBD port. A po instalaci krabičky se na displeji telefonu začnou zobrazovat nejrůznější informace, jaké měli dosud k dispozici jen majitelé aut vyšší třídy s drahou nadstandardní výbavou.

Hlídá auto i styl jízdy

Takto vypadá obrazovka aplikace -

Krabička je vybavena vlastní GPS jednotkou, takže se vám vozidlo ukazuje v mapě. Při jízdě to není tak podstatné, to dnes zvládne každá telefonní navigace, ovšem pokud zaparkujete v nějakém cizím městě, zabloudíte a pak auto marně hledáte, je tahle funkce k nezaplacení. Při samotné jízdě se ukládá i její podrobný průběh, takže i zpětně můžete zjistit, zda jste v nějakém úseku třeba nepřekročili rychlost – to se může hodit pro případnou argumentaci policistům. Hodně oblíbená je aplikace i mezi řidiči, kteří auto používají pro pracovní účely a vedou si knihu jízd – zpětně přesně vidíte trasu i se zastávkami, samozřejmostí jsou informace o ujetých kilometrech a spotřebě pohonných hmot během trasy. K dispozici je i diagnostika poruch, případně stavu baterie. A velkou oblibu si za první rok provozu získala i varovná hlášení – jak při havárii, tak v případě, že se auto začne zničehonic pohybovat bez nastartování. To může znamenat dvě možnosti – buď se stalo obětí zlodějů, nebo (což je naštěstí častější) ho „jen“ nechala odtáhnout policie.

Data se stahují z již zmíněného OBD portu, což je stejný zdroj, z něhož čerpají údaje i palubní počítače. To znamená velkou výhodu zejména pro majitele starších nebo levnějších vozů, které počítač na přístrojové desce nemají – aplikace ho totiž bez problémů nahradí. Jen jeden podstatný údaj tu překvapivě chybí – dlouhodobá průměrná spotřeba paliva. Podle Parama Singha, operačního ředitele firmy Mojio, k tomu vedou technické důvody. Není ale vyloučeno, že se absence tohoto parametru vyřeší aktualizací firmwaru.

Údaj o spotřebě sice chybí, ale zase jsou k dispozici jiné údaje, které ve většině palubních počítačů chybí. Příkladem je hlášení stavu baterie, nebo záznamy o prudkém zrychlování nebo brzdění. To lze využít třeba u začínajících řidičů k vysvětlování častých chyb za volantem. A k zahození není ani zobrazení přesné polohy auta na mapě – aplikace sice nenahradí navigaci, protože nedovede navést k cíli, ale k lokalizaci posloužit může.

První rok: převažuje spokojenost

Během prvního roku si zařízení pro chytré auto v Česku pořídilo několik tisíc řidičů, dohromady se uskutečnily více než čtyři miliony jízd. Nejstarším autem, které službu využívá, je Fabia z roku 2001, průměrný věk vozů činí sedm let. Rozhodně se ale nejedná jen o nabídku pro majitele vozů nižších tříd, krabičku najdeme v Bentleyi i v Rolls Royce.

Projektový manažer T-Mobilu Otakar Mráz, který se o systém chytrých aut stará od samého počátku, si přístup uživatelů nemůže vynachválit: „Podle ohlasů jsou obecně spokojení, ale zároveň o službě hodně přemýšlejí, chtějí nám ji pomoci vylepšit. Mají spoustu skvělých nápadů, je radost ty připomínky sledovat.“

Během roku firma zavedla několik novinek, zejména funkci SOS, umožňující odeslat žádost o pomoc asistenční službě (samozřejmě s udanou polohou). Pihou na kráse bylo zpočátku méně spolehlivé chování zmíněné aplikace Motion, především v telefonech s Androidem. Některé funkce zlobily a aplikace občas způsobila zatuhnutí telefonu, což se projevilo i relativně negativním hodnocením na serveru Google Play. „Samozřejmě o tom víme a nejsme za to rádi,“ komentuje to Mráz. „Obecně platí, že se ozývají hlavně nespokojení zákazníci a o těch spokojených nevíme, ale nechceme se tím utěšovat, rozhodně s tím hodláme něco dělat.“ Je pravda, že v poslední době už je aplikace stabilnější a problémů je méně.

Wi-Fi, novinka pro celou rodinu

Jak vypadá Chytré auto od T-Mobile po rozbalení? -

Po prvním roce provozu přichází druhá generace chytré krabičky, tentokrát s Wi-Fi a také s plnohodnotným připojením k internetu. V první verzi byly datové možnosti hodně skromné – zařízení zvládalo jen 2G spojení, což stačilo jen na základní datový provoz nutný k fungování systému. V nové podobě si Chytré auto rozumí s rychlým připojením LTE, základní verze nabízí 5 GB dat měsíčně. Zařízení zároveň funguje jako Wi-Fi router, takže se k němu v autě může najednou bezdrátově připojit až pět lidí – kompletní osazenstvo vozu.

„Pro celou rodinu se tak otevírá spousta nových možností,“ vysvětluje produktová manažerka Jana Maňasová. „Děti na zadních sedadlech můžou sledovat na telefonech nebo tabletech filmy, spolujezdec může brouzdat internetem, můžete si pouštět hudbu ze Spotify. Když jste něčeho podobného chtěli dosáhnout doteď, museli jste z jednoho telefonu v autě udělat Wi-Fi hotspot. Naše řešení je ovšem mnohem výhodnější – telefon s hotspotem musíte strčit do nabíječky, jinak dlouho nevydrží, což tady odpadá. A taky vám spojení neubírá běžná data, náš balíček funguje odděleně.“

Wi-Fi v chytrém autě začne fungovat po nastartování, vypne se čtvrt hodiny po vypnutí motoru. Při krátkodobých zastaveních (např. při tankování) tedy funguje bez přerušení. Základní verze s 5 GB dat stojí 249 Kč měsíčně, za krabičku v takovém případě zaplatíte 1499 Kč. A pokud pětigigový limit nestačí, je k dispozici varianta Wi-Fi Premium s 20 GB za 499 Kč měsíčně. Stejnou částku v takovém případě stojí i samotné zařízení. Speciální nabídku u T-Mobile připravili pro stávající zákazníky – při přechodu na Wi-Fi verzi zaplatí za krabičku jen jedinou korunu, pokud se upíšou k dvouletému využívání.

Konkurence z ciziny

Chytrá krabička s aplikací Motion je v tuzemsku nejvýraznějším zástupcem této kategorie vylepšení aut, ale ve světě k ní existují – nebo se chystají –  alternativy. Ve vyšší cenové kategorii je plánované zařízení jménem iScout, jehož vývoj na na crowdfundingovém serveru Kickstarter oznámila singapurská firma Spade Techs Požadovanou investici ve výši 50 tisíc dolarů se povedlo překročit o více než polovinu, takže výrobě patrně nestojí nic v cestě, ale proti plánu se výrazně zpožďuje (zařízení za 270 dolarů, tedy nějakých 6 700 Kč, mělo být původně v prodeji již počátkem tohoto roku).

iScout už v základní výbavě nabídne nejen zařízení do OBD portu, ale také bezpečnostní kameru, tedy zařízení, které si v současné době získává stále větší popularitu. Dalším rysem je navigace s hlasovým ovládáním a projekce navigace v zorném poli přímo před očima řidiče.

Pokud vám naopak stačí jen základní funkce za málo peněz, můžete vyzkoušet „chytrou nabíječku“ ZUS Smart Charger. Stylově vyhlížející krabička za nějakých 1100 Kč funguje jako běžná nabíječka do cigaretového zapalovače, ale kromě rychlého nabíjení (zhruba dvakrát rychleji než levnější typy) funguje i jako lokalizátor, takže si stačí nainstalovat do telefonu aplikaci ZUS Smart Car Locator a nemusíte přemýšlet, kde jste auto zase nechali zaparkované. A podobně jako zařízení od T-Mobilu hlídá stav baterie vozu.

Chytré auto z továrny

Všechna zmíněná zařízení jsou externí, z čehož vyplývá, že sice více či méně dovedou monitorovat stav auta, trasu a podobně, ale na samotnou jízdu nemají žádný vliv. I do této oblasti ovšem pronikají chytré technologie, jen je třeba je zapojit už do samotné výroby vozu. Jedním z průkopníků tohoto trendu v Evropě je Volkswagen. Daniel Harant, ředitel divize osobních vozů české divize koncernu, tvrdí: „Největší zájem je o bezpečnostní prvky, hlavně o automatické brzdění před překážkou, což je účinná ochrana chodců. Lidé vnímají, kolik lidí na silnicích zbytečně umírá, a chtějí s tím něco dělat.“ Systém automatického brzdění je plně autonomní, na hrozící střet zareaguje podstatně rychleji než řidič. Vzhledem k tomu, že půlsekundové zpoždění reakce znamená při běžné rychlosti až deset metrů ujeté dráhy navíc, je sofistikovaná technika samozřejmě velkou výhodou. Velký zájem je podle Daniela Haranta i o aktivní tempomaty, které upravují rychlost vozu v reálném provozu tak, aby byla jízda bezpečná (takže řidič nemusí šlapat na plyn ani na brzdu, stačí, když pozorně sleduje situaci kolem sebe). V ideálním případě přitom systém dokáže i držet vozidlo v daném jízdním pruhu.

Otázky: soukromí a bezpečnost

Jako každá nová technologie budí chytré systémy v autech i obavy. Ty nejčastější se týkají ztráty soukromí. Je hezké, když máte přehled o každém metru jízdy i každé prudší šlápnutí na brzdu, na druhou stranu je otázka, zda o sobě tohle všechno chcete prozrazovat.

Ale starostí o soukromí to nekončí. Řada lidí se totiž obává i o bezpečnost samotných chytrých vozů. V počítačových systémech zkrátka občas bývají chyby, což ví každý. Ovšem ve stotřicítce na dálnici se ve srovnání s chybovým hlášením na monitoru může chyba projevit podstatně hůř. Jak píše Benjamin C. Dean na serveru CDT.org: „Nejlepší softwarové společnosti dovedou omezit chybovost na 0,5 chyby na 1000 řádků kódu. To ovšem znamená, že již dnešní typická auta mají v softwaru nějakých 50 tisíc chyb.“

Ostatně autonomní řízení aut je velmi komplexní otázka, který se týká nejen technických, ale i právních záležitostí. Ale tak daleko chytrá krabička od T-Mobile opravdu ještě není.

Reklama