Zdroj: iStockphoto

Pro Smart City chybí legislativa

Stát chytřeAktuality 2 min čtení

V pražském Kaiseršteinském paláci odstartoval na tiskové konferenci další, už sedmý ročník programu Smart City. Sešli se tu zástupci státní správy, vzdělávacích institucí i největších korporací, kteří se na budování chytrých měst podílejí. Vzhledem k absenci klíčových ministrů ale měla konference spíše slavnostní a bilanční atmosféru.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

V pražském Kaiseršteinském paláci odstartoval na tiskové konferenci další, už sedmý ročník programu Smart City. Sešli se tu zástupci státní správy, vzdělávacích institucí i největších korporací, kteří se na budování chytrých měst podílejí. Vzhledem k absenci klíčových ministrů ale měla konference spíše slavnostní a bilanční atmosféru.

Možná se na tom podepsala i poněkud nervózní atmosféra ve vládě, u níž stále není jasné, jak dlouho bude bez vyjednané důvěry parlamentu vládnout – každopádně ministr průmyslu a obchodu i ministryně pro místní rozvoj na konferenci chyběli, ač se s nimi počítalo. A zbylí účastníci, např. profesor Vladimír Mařík z ČVUT (též předseda vědecké rady Technologické agentury ČR, která projekt Smart City spoluorganizuje), předseda agentury Petr Očko, Petr Bašek z Huawei nebo Vratislav Strašil z Porsche CZ, se o přístupu státní správy zmiňovali spíše v kritickém duchu. Nejsrozumitelněji se vyjádřil Petr Bašek, když prohlásil: „Z technologického hlediska je vše připraveno. Není problém vyrobit hardware, třeba senzory, ani zařízení pro analýzu dat. Chybí ovšem legislativa, která by umožňovala koncept chytrých měst dál rozvíjet. Chytré město se nepozná podle toho, že má chytré koše na odpadky, kamery nebo parkovací systém. Pozná se podle toho, že má funkční infrastrukturu, tu ovšem výrobci chytrých zařízení vyrobit nemůžou.“

Za vládní úřady se konference zúčastnil náměstek ministryně pro místní rozvoj David Kopitz, který postoj kolegů z nevládních organizací a soukromé sféry prakticky sdílel: „Státní správa a samospráva je pořád daleko za technologií.“ Naopak kvitoval účast soukromých firem na veřejných soutěžích, které se jednotlivé projekty chytrých měst vypisují: „Snižuje se tak závislost státu na dotacích.“ Za hlavní dvě oblasti, v nichž se koncept má nadále rozvíjet, označil Kopitz energetiku a dopravu. (Bohužel nebyla řeč o tom, zda v druhém ze jmenovaných resortů začneme konečně dohánět okolní země i v tak základních funkcích, jako třeba ve vývoji elektronických dálničních známek. Na Slovensku a v Maďarsku už je mají několik let, v Rakousku je zavádějí letos, jen u nás musíme pořád do trafiky nebo na benzinku, ačkoli ministr dopravy slibuje změny už několik let.)

Z praktického hlediska byl asi nejzajímavější příspěvek Vratislava Strašila, ředitele firmy Porsche CZ, dovozce automobilových značek Volkswagen, Audi a Seat. Ten zmínil konkrétní plány německého koncernu na následující roky – již v letech 2020 až 2025 by měly celou čtvrtinu koncernové nabídky tvořit elektromobily, automobilka počítá s 25 modely. V souvislosti s chytrými městy zaujme především program E-Car – v jeho rámci koncern provozuje flotilu 50 elektrických modelů VW Golf, které zapůjčuje dle potřeby například státním úřadům, školám nebo třeba pražským hasičům. Podle Strašila je pro rozvoj elektromobilů nutná spolupráce měst a státu zejména při zřizování husté sítě dobíječek, bez nichž se elektrická auta nemají šanci prosadit.

Související článek

Související článek

 

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama