iStockphotos

Nechte bagr pracovat bez obsluhy. Bude to lacinější

Věci chytřetéma 5 min čtení

Některé traktory zvládnou orat bez obsluhy. Stavbaři tak daleko zatím nejsou, jejich stroje ale pohlídají, aby se nebagrovalo zbytečně hluboko a svah měl ten správný sklon. Na stavbě se díky tomu nemusí pohybovat tolik lidí a práce je rychlejší, bezpečnější a především levnější.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Některé traktory zvládnou orat bez obsluhy. Stavbaři tak daleko zatím nejsou, jejich stroje ale pohlídají, aby se nebagrovalo zbytečně hluboko a svah měl ten správný sklon. Na stavbě se díky tomu nemusí pohybovat tolik lidí a práce je rychlejší, bezpečnější a především levnější.

Stavební firmy si z nákladů pomalu mohou začít škrtat položky: nejen „závozníky“, jejichž jedinou prací je ukazovat, kam vlastně má bagr zajet, ale také finančně náročnější geodety, kteří vyměřují, kde přesně má stroj pracovat. Dříve celou stavbu proměřil tým zeměměřičů, kteří vyznačili referenční značky, od kterých se pak odměřovalo, kde je potřeba kopat, odhrnovat nebo frézovat. Když ale stroj některou ze značek zničil, bylo nutné práci přerušit a zaměřit znovu. To už dnes díky chytrým technologiím odpadá.

Dozer s GPS pracuje na centimetry přesně

Aby stroj věděl, kde má pracovat, potřebuje přijímat signál GPS. Ideálně co nejblíž pracovnímu nástroji. I pár desítek centimetrů vzdálenosti může hrát roli. Pokud je to tedy jen trochu možné, dozery a grejdry mají anténu přímo na radlici. Když to nejde, typicky u bagrů, je anténa v zadní části stroje a poloha radlice se automaticky dopočítává. GPS anténa ale není jediné čidlo, kterým jsou chytré stroje vybavené –  další měří třeba sklon radlice.

Všechny informace ze stroje míří do odolného tabletu v kabině. Na něm řidič hned vidí, v jakém prostoru má pracovat. To samozřejmě není všechno – navigace mu navíc ukáže, kterou část už vybagroval nebo srovnal, a naplánuje další průjezdy. Obsluha pak může porovnávat s plány a 3D modely terénu, které mu projektant pošle přes internet nebo nahraje z USB disku. Ten přitom může sedět v kanceláři libovolně daleko – do počítače dostává aktuální informace o tom, jak práce probíhá. A pokud se rozhodne k nějaké změně, může ji okamžitě po zanesení odeslat do tabletů všech stavebních strojů, které se na práci podílí.

„S využitím 3D nivelace může strojník pracovat sám, aniž by ho bylo potřeba fyzicky kontrolovat. V každém okamžiku vidí na displeji přesnou polohu břitu radlice oproti projektovanému tvaru zemního tělesa nebo konstrukční vrstvy,“ vysvětluje Jakub Kittl, stavbyvedoucí firmy Metrostav, která GPS řízení stavebních strojů využívá například při stavbě silnic a dálnic.

Zejména pro dokončovací práce je ale GPS poměrně nepřesné. Používá se proto takzvaná referenční stanice, kterou stavebník umístí na přesně zaměřené místo. Stanice přijímá stejný GPS signál jako pracovní stroj, ale zároveň zná naprosto přesně svou polohu. Může tak odhalit odchylku a zlepšit přesnost až na plus minus tři centimetry. V nejnáročnějších případech se pak používá ještě takzvaná totální stanice, díky níž se přesnost práce pohybuje v řádu milimetrů.

Superpřesný systém s totální stanicí se podle Kittla v Česku běžně používá pro frézování stmelených vozovkových vrstev. Použitý byl i pro pokládku asfaltových vrstev finišerem. Pro hrubé zemní práce je ale GPS dostačující.

Chytrý stroj ušetří až 40 procent nákladů

Navigovat stavební stroj pomocí GPS, aby věděl, kde má pracovat, by bylo přeci jen trochu málo. I ty nejjednodušší indikační systémy využívají digitální plány v podobě 3D modelů. Strojník tak na displeji vidí, jestli má správně natočenou radlici a zda nekope moc hluboko. Stroj při tom ovládá sám.

Druhou variantou je automatický systém, který bez zásahu člověka upravuje výšku i sklon radlice. Obsluha v kabině vidí svůj stroj v rámci 3D modelu stavby a její úkol se omezuje jen na pojíždění ve vymezeném prostoru. Úplně snadné to ale není. „Nelze jen přijet na stavbu, zapnout automatiku a jezdit,“ říká Petr Pracný ze společnosti GEFOS, která se automatizací stavebních strojů zabývá a je výhradním dodavatelem nivelačních systémů Leica Geosystems pro náš trh. „Materiál je nutné odebírat či urovnávat po vrstvách, správným směrem a správnou technologií. Nivelační systém práci zrychlí, zpřesní a zjednoduší, ovšem bez zkušeného a proškoleného strojníka ji sám neudělá,“ upozorňuje Pracný. Řidič stroje samozřejmě může automatiku také vypnout a navádět radlici podle plánu ručně.

Související článek

Chytrý bagr či traktor sám vyplní výkaz práce. A ještě odhalí zloděje

Nízké platy ve stavebnictví nebo zemědělství si řidiči pracovních strojů často navyšují prostřednictvím melouchů. Náklady na spálenou naftu a opotřebení stroje často za miliony korun platí majitel firmy. Ten o podvodu zaměstnance možná tuší, ale nic mu nedokáže, když ho nechytí přímo při činu. Obrana přitom není příliš obtížná.

V každém případě ale takový systém ušetří spoustu peněz. Nikdy se díky němu nestane, že by nepozorný bagrista vybagroval o metr větší díru a pak ji musel dosypávat. Pryč jsou doby, kdy buldozer jezdil po staveništi, zkusil vytvořit nějaký svah, několik lidí to po něm přeměřilo a vše se opakovalo znovu a znovu, dokud nebyl stavbyvedoucí spokojen. Zástupci různých firem hovoří o úsporách deseti až čtyřiceti procent nákladů na daný úkon. Přesná výše ale závisí na konkrétní stavbě.

GPS pomáhá objevit i chyby v projektech

Už samotný fakt, že každý řidič stroje má k dispozici aktuální plán stavby, hodně pomáhá. „Není třeba přerušovat práci pro vysvětlení dalšího postupu nebo kvůli kontrole,“ vysvětluje Jakub Kittl, který si pochvaluje, že velkou výhodou je také fakt, že oproti minulosti pro provádění prací už není potřeba vytyčování geodetem.

Chytré stroje šetří práci i stavbyvedoucím. Ti mají nově neustálý přehled, co už je uděláno, a na čem kdo pracuje. Mnohem lépe se jim tak plánuje práce lidí i strojů včetně všech technologických návazností. Chytré systémy jim bez problémů vypočtou, jaký objem hlíny se odstraní, tudíž se dá předem vymyslet, kolik aut ji bude odvážet, jak dlouho to bude trvat a jaký prostor bude potřeba pro její uložení.

Vytvářet plány v podobě 3D modelů pro práci strojů má ještě jednu výhodu. „Vedle využití pro řízení stavebních strojů nám tento proces pomáhá odhalit i případné chyby v projektech už například jen pouhým vizuálním posouzením modelu ve virtuálním 3D prostředí,“ dodává Jakub Kittl.

Související článek

Kdo neměří, jako by neběhal. Běžce baví sbírat data

Dají se díky nim uchovávat informace o běhání, pomáhají s analýzou tréninku, mají vliv na lepší zdraví. K tomu platí za trendy doplněk pro běžné nošení.  To jsou hlavní důvody, proč podle obchodů závratně rychle rostou prodeje chytrých hodinek, náramků a sporttesterů, které používají rekreační běžci. Ostatní chytré vychytávky přitahují spíš technologické nadšence.

 

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama