Státní navigace za čtvrt miliardy: nutnost, nebo zbytečnost?

Stát chytřetéma 6 min čtení

Vyhnout se na českých silnicích místům s kolonami popojíždějících aut bude od příštího roku snazší. Stát totiž na jaře příštího roku plánuje spustit obří systém pro sledování provozu na všech silnicích v zemi. Bude tak mít detailní přehled o tom, co se na cestách právě děje, ale zjistí i to, jaký je na českých silnicích dlouhodobý provoz. Těžit z toho bude stát a snad i běžní řidiči. Do projektu se zapojí až sto osmdesát tisíc automobilů.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Vyhnout se na českých silnicích místům s kolonami popojíždějících aut bude od příštího roku snazší. Stát totiž na jaře příštího roku plánuje spustit obří systém pro sledování provozu na všech silnicích v zemi. Bude tak mít detailní přehled o tom, co se na cestách právě děje, ale zjistí i to, jaký je na českých silnicích dlouhodobý provoz. Těžit z toho bude stát a snad i běžní řidiči. Do projektu se zapojí až sto osmdesát tisíc automobilů.

Jedete v autě, máte puštěný Radiožurnál a počítáte s tím, že pokud je před vámi nějaký problém, zjistíte to z dopravního zpravodajství. To se sice děje, ale dost často se zpožděním mnoha minut, takže se o zácpě dozvídáte v době, kdy v koloně před nehodou tvrdnete společně s ostatními. Problém je totiž v tom, jak rychle se informace o tvořící se koloně do dopravního centra a poté zpět k řidičům na silnici dostane. Někdy to může trvat i dvacet minut. Situace se ale zlepší, protože stát bude mít příští rok na jaře vlastní nástroj, jak dopravu na cestách sledovat prakticky on-line.

Nový státní systém na sledování provozu bude prostřednictvím více než 100 tisíc aut s GPS zařízením sledovat provoz v Česku. -

Data budou veřejně přístupná

Ministr dopravy Dan Ťok při popisování chystaného projektu nedávno hovořil o státní navigaci, jenže ve skutečnosti je to o poznání jinak. Systém, který bude pro stát provozovat soukromá firma, nebude navigací, nýbrž sběrnicí dopravních dat. Oficiální, byť značně byrokratický, název proto zní Systém pro plošné kontinuální monitorování dynamiky dopravních proudů na síti komunikací ČR. Získaná data hodlá ministerstvo veřejně zpřístupnit, takže je budou moci využít například vývojáři autonavigací a třeba silničáři podle nich budou plánovat uzavírky a opravy. Tendr na provozování tohoto systému na dalších pět let vyhrála firma Vars Brno, která nabídla cenu 267 milionů korun. Má ale smysl utrácet čtvrt miliardy za něco, co bychom mohli dostat třeba z Waze nebo od mobilních operátorů?

Co se už sleduje

Nyní se provoz na silnicích měří jen na několika místech. U nákladních vozidel pomáhají mýtné brány, občas je někde detektor dopravy nebo videokamera. Problém je ale v tom, že tímto způsobem získají dopravní analytici informace jen z některých částí silniční sítě, což nestačí.

Jednou za pět let proto probíhá Celostátní sčítání dopravy, které například v roce 2016 sledovalo hustotu dopravy na 8 350 místech. Ředitelství silnic a dálnic si při měření dává pozor, aby sledovaná místa byla rovnoměrně rozmístěna na dálnicích a rychlostních silnicích, nezapomíná ale ani na silnice první a druhé třídy. Na místních komunikacích a silnicích třetí třídy je dopravní intenzita tak nízká, že se sčítá jen minimálně. Výsledky sčítání dopravy z roku 2016 najdete na webu scitani2016.rsd.cz.

Kromě toho existuje ještě projekt C-Roads, o kterém jsme už psali. Jeho základem jsou chytrá auta, která komunikují s chytrými silnicemi a předávají informace o své poloze a okolním provozu.

Oblíbená navigace pak Waze odesílá data o poloze svých uživatelů a pomáhá jim, aby se včas vyhnuli zácpám. A zapomenout nejde ani na Google, který sleduje polohu telefonů s Androidem, samozřejmě pokud to jejich uživatelé povolí, a zobrazuje informace o zácpách ve svých mapách. Jeho velkou nevýhodou je, že pokud v jednom autě sedí čtyři lidé s chytrým telefonem, zaznamená se to jako čtyři auta jedoucí ve stejném místě.

Přirovnávat připravovaný systém pro sledování dopravy s navigací Waze je ale podle odborníků nevhodné. „S aplikacemi pro navigaci s dopravními informacemi srovnáváme data pro dispečerský systém pro tvorbu sofistikovaného dopravního modelu v reálném čase,“ uvedl v rozhovoru pro server ZDopravy.cz Tomáš Miniberger, šéf firmy Vars Brno. Stejně tak podle něj nikdo nesrovnává systémy Řízení letového provozu s veřejně dostupným a ne vždy zcela spolehlivým webem FlightRadar24.

Sto tisíc aut je minimum

Stát se proto rozhodl vybudovat vlastní systém, který včas odhalí zácpu, ale bude také sledovat vytíženost silnic nebo rychlost dopravy v jednotlivých úsecích. Veřejná zakázka, kterou Ředitelství silnic a dálnic vypsalo, počítá s nasazením 100 až 180 tisíc takzvaných plovoucích vozidel. Jedná se o auta, která budou mít na palubě chytrou krabičku s GPS a SIM kartou uvnitř. Ta se budou hlásit každou minutu vždy, když poběží motor. Čtvrtina aut bude nákladních a zbylé tři čtvrtiny osobních, což odpovídá poměru, v jakém se různé typy vozidel pohybují po českých silnicích. Zajištění flotily 150 tisíc aut je úkolem firmy Vars Brno, která chce využívat hlavně vozového parku firem, které mají ve služebních autech systémy pro monitorování polohy.

Předpokládá se, že vozidla budou rozprostřena po všech silnicích, takže budou sbírat průběžné informace o situaci v celém Česku. Podle pilotního testu, který proběhl ve spolupráci s VŠB-TU Ostrava pod názvem viaRODOS, je už 100 tisíc aut dostačující k tomu, aby byly pokryty všechny české silnice.

Související článek

Silnice budou myslet za nás díky C-Roads

O bezpečnější dopravu se mohou postarat nejen pozornější řidiči, ale hlavně nejčerstvější dopravní informace. Nový projekt chytrého informování řidičů a vozidel právě startuje i v Česku.

Veškeré získané informace budou samozřejmě anonymní. Do Národního dopravního informačního centra v Ostravě se dostane jen informace o tom, že na určitém místě je auto, které se pohybuje určitou rychlostí. Následnou analýzou pak bude možné odhalit zácpy a informovat o nich televizi, rádio, zveřejnit je na internetových stránkách nebo na informačních tabulích na dálnicích.

V budoucnu se navíc plánuje, že se podle hustoty dopravy bude proměňovat její řízení. V ranní špičce se díky dálkově ovládaným dopravním značkám zvýší nejvyšší povolená rychlost nebo vyhradí více pruhů pro více vytížený směr. „Praktickým příkladem, kdy telematika aktivně řídí dopravní proud, je silniční okruh okolo Prahy,“ vysvětluje Zdeněk Neusar z tiskového oddělení Ministerstva dopravy ČR.

Ministerstvo dopravy počítá s tím, že anonymní informace budou volně k dispozici každému, kdo s provozovatelem systému uzavře smlouvu. „Mohou to být nejen společnosti nabízející komerční navigace, ale i asistenční služby motoristům, média a třetí strany obecně. Přístup k otevřeným datům je umožněn pro všechny za stejných podmínek,“ doplňuje Neusar.

Pozadu snad nezůstane ani státní správa, která se pravděpodobně zaměří na uložená data za delší období. Zjistí z nich, kdy je v určitých částech měst dopravní špička, a bude moci zakročit. Nebo lépe naplánuje uzavírky, opravy a rozšiřování silnic, případně budování nových.

Mobilní data jako doplněk

Ke sledování dopravy se nyní používají i informace, které mají k dispozici mobilní operátoři. Díky datům od operátora T-Mobile tak tak například v Brně zjistili, jak se po pohybují obyvatelé i dojíždějící. Data z mobilních sítí se ve světě používají jen jako doplněk ve chvíli, pokud se nepodaří zajistit, aby se na silnicích pohybovala alespoň tři procenta aut s měřícím zařízením. Předpokládá se, že v Česku budou sledovaná auta tvořit více než pět procent vozů.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama