Zdroj: iStockphoto

Petr Vít: Při rozjezdu firmy je dobré dostat emoční facku

Firmy chytřerozhovor 7 a více min čtení

Virtuální prohlídky různých míst byly před pár lety velká novinka – člověk otevřel webové stránky muzea, restaurace nebo některého města a v okamžiku si na obrazovce počítače prohlížel vystavená díla, okukoval zajímavý interiér, v němž ho za pár hodin čekala večeře, nebo si prohlížel zajímavé památky z pohledu návštěvníka města. Dnes už je to dávno součást běžné prezentace, a kdo chce vyniknout, musí virtuální prohlídky ozvláštnit. Právě to se daří firmě Virtualizace V&V, v jejímž čele stojí její zakladatel Petr Vít.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Virtuální prohlídky různých míst byly před pár lety velká novinka – člověk otevřel webové stránky muzea, restaurace nebo některého města a v okamžiku si na obrazovce počítače prohlížel vystavená díla, okukoval zajímavý interiér, v němž ho za pár hodin čekala večeře, nebo si prohlížel zajímavé památky z pohledu návštěvníka města. Dnes už je to dávno součást běžné prezentace, a kdo chce vyniknout, musí virtuální prohlídky ozvláštnit. Právě to se daří firmě Virtualizace V&V, v jejímž čele stojí její zakladatel Petr Vít.

Čím přesně se vaše firma zabývá?

Je to rodinná záležitost, na kterou jsme dva – já a můj bratr. Děláme virtuální prohlídky nejrůznějších míst, exteriérů i interiérů. To dnes samozřejmě není nic zvláštního, umí to každý druhý fotograf. Stačí vytvořit sférickou fotografii, správně ji prostorově ohnout a virtuální prohlídka je na světě. Bylo nám proto jasné, že to musíme nějak vylepšit. Jedna možnost je udělat prohlídku tak, aby přímo z ní vedly odkazy třeba na e-shop, což je dobré třeba pro marketing. A druhá cesta je umožnit lidem, aby na daném místě zažili něco víc, než jen samotnou prohlídku. To dodnes moc nefungovalo, protože celou prohlídku tvořila v zásadě statická fotografie. My do ní přidáváme videa, zvukové záznamy nebo prvky virtuální reality.

Prezentace na T-Mobile Rozjezdech hodně pomohla. -

Jak to potom vypadá?

Představte si třeba Google Street View, což je vlastně jedna velká virtuální prohlídka. Můžete tam chodit po ulici a dívat se, jak to vypadá na místě, kam třeba zanedlouho jedete na dovolenou, jenže je to statické. Vidíte domy i lidi, ale nikdo se nehýbe. V naší prohlídce po ulici chodí lidé, jezdí auta, slyšíte zvuky z okolí. Je to mnohem plastičtější a realističtější zážitek.

To jsou reálné videozáznamy a zvuky, které během práce na prohlídce pořídíte?

Ano, všechno je to natočená realita. Je mnohem jednodušší natočit vše ve skutečnosti a do prohlídky to přidat. Prostě přijdeme na místo, pořídíme jednoduchou sférickou fotografii a nahrajeme videa a audiozáznamy. Poté videa pomocí našich speciálních algoritmů spojíme s fotkou do jednoho celku tak, že člověk nepozná, že se ve skutečnosti dívá na dva odlišné zdroje. Opravdu byste přísahal, že se v té fotce někdo nebo něco hýbe.

Takže si například mohu objednat zobrazení Staroměstského náměstí bez lidí za svítání, potom třeba v předvánočním období s trhy, v létě s pódiem a s kapelami…?

Záleží jen na tom, co po nás klient chce. Naše nabídka je vlastně takové lego, ze kterého si sestavíte na míru přesně to, co potřebujete. S každým klientem si předem sedneme, probíráme, co je možné a co mu do jeho prohlídky můžeme dát. Někdo chce prázdné náměstí, jinému můžeme natočit koncert, nebo třeba přidat interaktivní prvky. Klikne například na sochu a dostane se na stránky, kde se o ní dozví první poslední. Nebo úplně jiný příklad. Představte si, že má obchod pro chovatele a v něm klece s papoušky, kteří se v nich normálně pohybují. Když na některého z nich kliknete, uslyšíte, jak zpívá. Vlastně jako v počítačové hře.

Podobně to fungovalo například v jednom z největších projektů, který jsme dělali – ve virtuální prohlídce stadionu pražské Sparty. Tam jsme třeba návštěvníky zavedli přímo do šatny fotbalistů, ve které visí dresy. A když si někdo chce koupit dres Rosického, jen na něj klikne, ocitne se v e-shopu a dres má v košíku. Dřív to fungovalo tak, že musel prohlídku opustit, někde si ten e-shop vygooglit a hledat v něm, co vlastně chce. To jsme chtěli změnit.

Na jakých platformách si lidé mohou prohlídky spustit? Jen v počítači, nebo i v mobilních zařízeních?

Nemáme vlastní aplikaci, takže prohlídky se otevírají v běžném internetovém prohlížeči. Může to být ve Windows, v Androidu i v iOS. U mobilních zařízení navíc prohlídky fungují úplně stejně, jako třeba sférické fotky na Facebooku – jak se s telefonem nebo tabletem v ruce otáčíte, mění se i prostředí na displeji.

Jakou techniku při výrobě prohlídek používáte? Pořád ještě je k tomu zapotřebí pořádná zrcadlovka s dobrým objektivem, nebo už to v dnešní době zvládnou miniaturní přístroje, ne-li rovnou telefony?

Kdepak, tohle se nezměnilo. Jestliže mají prohlídky vypadat opravdu k světu, pořád potřebujete zrcadlovku vyšší třídy, kvalitní optiku a stativ s profesionální panoramatickou hlavou. Ta musí být opravdu na úrovni, hlavně kvůli videozáznamům. Pořídit podkladové snímky není žádná zdlouhavá práce. Pokud to člověk umí, jde docela od ruky. Třeba na Spartě jsme měli hotovo za dvě tři hodinky. Nejdelší ze všeho je práce na počítači ve speciálním programu, do kterého fotky, videa a zvuky kopírujeme. Tenhle program má zajímavou historii – brácha studoval ČVUT a psal bakalářskou práci o virtuálních prohlídkách a algoritmech, pomocí kterých se prohlídky vytvářejí. A přitom ho napadlo, jak takovou aplikaci upravit, aby se do ní dal zapojit i zvuk a video. Když sečtu všechny kroky, zhruba za dva až tři dny máme hotovou betaverzi prohlídky, kterou ještě s klientem pečlivě ladíme.

Co všechno má vaše firma za sebou?

Hotová prohlídka pro Ala Decor -

Existujeme dva roky. Krátce po založení jsme se zapojili do různých soutěží a podnikatelských inkubátorů – jedním z nich byly Rozjezdy, které pořádá T-Mobile. Kromě toho jsme prošli inkubátorem Inovačního centra Ústí nad Labem, což se jmenovalo Start-up Go. Byl to asi tříměsíční cyklus nejrůznějších činností pro nové podnikatele. Obojí nám hodně pomohlo v dalším rozvoji. Jinak jsme v zásadě pořád jenom dva a zatím to jde. Už ale máme další kluky, kteří nám čas od času pomáhají s obchodem nebo s realizací. Nesnažíme se ale sekat prohlídky jako Baťa cvičky, jde nám mnohem víc o kvalitu, takže nepotřebujeme moc lidí na spoustu projektů, spíš se snažíme ty stávající maximálně vyladit ke spokojenosti klientů.

Vzpomněl jste T-Mobile a jejich Rozjezdy. Jak jste se k nim dostali?

V podstatě náhodou. Přitáhla mě k nim v Ústí nad Labem jedna slečna. Úplně poprvé jsem byl spíš za diváka. Teprve když jsme pak vymysleli vlastní projekt, dospěl jsem k názoru, že to vyzkoušíme, ačkoliv jsme tehdy byli opravdu hodně v začátku. Tohle souvisí s mojí povahou – mám rád, když dostanu od někoho emoční facku, takový ten „aha moment“. Kvůli tomu jsme se tam přihlásili. Pojal jsem to jako legraci. Vyplňoval jsem registraci v hodně lehkém stylu, kdy jsem si třeba vymýšlel, že našeho ajťáka živíme Coca-Colou, aby nemusel spát. Vlastně jsem trochu čekal, že nás vyhodí rovnou od registrace.

Očividně nevyhodili…

Nevyhodili a já to záhy začal brát vážněji – hodně mě zaujali lidi v porotě, například Margareta Křížová, které si opravdu vážím. A pořád jsem čekal tu emoční facku – že nám někdo řekne: Kluci, takhle ne, to je blbost, takhle se to dělat nedá. Načež facka vskutku přišla, protože se nám vysmáli, že jsme hrozně levní, takže jsme úplně předělali naši cenovou politiku. A potom, to už bylo ve finále v Praze, jsme se potkali se zmíněnou paní Křížovou, s níž jsme měli asi hodinovou schůzku, která nám hodně pomohla. Kromě toho jsme také samozřejmě získali spoustu publicity, o které se nám klukům z vesnice do té doby ani nezdálo. My to brali jako takové razítko, že to, co děláme, má smysl. A fungovalo to i na klienty. Až mě překvapilo, kolik lidí nás najednou zvalo na schůzky jen proto, že jsme vyhráli regionální Rozjezdy. Tímhle způsobem jsme se dostali například k práci pro ústeckou univerzitu, čili pro mou Almu Mater.

Pokud tomu dobře rozumím, dost se vám ta zkušenost vyplatila.

To samozřejmě. Už kvůli tomu, že se vám v podnikání začne hrabat někdo zkušený a úplně vám to rozebere na kousíčky. Sypaly se na nás zajímavé otázky: Proč zrovna takováto cena? Započítali jste do ní tohle a tamto? Jak zařídíte, aby vás to dlouhodobě uživilo? To bylo nesmírně cenné, protože jsme se museli zamyslet nad otázkami, na které jsme se ani nechtěli ptát. O reklamě ani nemluvě.

Mluvil jste o orientaci na maximální kvalitu. Jak se vám s touto strategií daří?

O tom samozřejmě musí člověk přemýšlet pořád. Máme obrovské štěstí na načasování – teď je dobrá doba, konjunktura, firmy mají dost peněz. Ale samozřejmě chápeme, že naše prohlídky jsou pro klienty v podstatě luxus. Jakmile přijdou horší časy a začnou škrtat náklady, jsme první na ráně. Nevím to jistě, ale udělal jsem si průzkum a podle mě jsme úplně nejdražší na trhu, což klientům na rovinu říkám. Někteří z toho mají vysloveně radost, protože nás berou nás jako prestižní záležitost, ale občas už hledáme levnější, řekněme komerčnější řešení. V současné době především na realitním trhu. Makléři nepotřebují tak vysoké rozlišení a špičkové zobrazení detailů jako třeba ta Sparta, a proto se tomu přizpůsobujeme.

Jaké jsou, zcela konkrétně, vaše největší dosavadní úspěchy? O Spartě už řeč byla, a co dál?

Pro mě osobně byl největší úspěch, když se nám povedla virtuální prohlídka pro fotbalové Teplice. Už jsou to skoro dva roky a dnes bychom samozřejmě leccos dělali jinak, ale pořád je to pro mě po emoční stránce ohromně důležité. Poprvé se nám to vůbec nepovedlo. Program nás úplně vypekl, takže jsme šli šéfy klubu celí schlíplí poprosit, aby nám ten stadion půjčili ještě jednou. Napodruhé to vyšlo a oni to pak představili jako obrovskou událost. Udělali kvůli tomu i speciální tiskovku, což mě úplně dojalo. A samozřejmě ta Sparta, která nám udělala fantastickou reklamu, protože najednou se o nás vědělo. Jednalo se s nimi výborně. Ředitel komunikace Ondřej Kasík byl hrozně vstřícný. A to samé i hráči – hvězdy jako Lafata, Dočkal nebo Frýdek museli kvůli nám na stadion přijít o dvě hodiny dřív a vůbec neprotestovaly.

Hvězdy jako Lafata, Dočkal nebo Frýdek musely na stadion přijít o dvě hodiny dřív. -

Momentálně je náš největší projekt zakázka pro EON, při níž jsme poprvé vyzkoušeli spolupráci s velkou korporací. Děláme pro ně virtuální prohlídku superchargeru, tedy velké dobíjecí stanice pro elektrická auta. Mají tam jak svou nabíječku, tak zařízení od Tesly. Natáčet videa s Teslou byla vážně zábava, a návštěvníci se dozvědí, jak se „tankuje“ elektromobil.

A na co se chystáte v blízké budoucnosti?

Teď se nám moc povedla prohlídka pro jednu základní školu v Teplicích. Mimo jiné proto, že komentáře namluvily děti, což zní vážně hezky. Tento měsíc pak budeme fotit větší prohlídku pro HR oddělení jedné pražské firmy, aby si zájemci o práci mohli prožít celý den přímo na případném budoucím pracovišti. To se nám také hodně líbí, takže do toho půjdeme s nadšením.

                                                                                                     

 

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama