foto: Shutterstock

Češi s daty firmám nedůvěřují, souhlas s využitím i přesto udělují

Trendy & tipyAktuality 2 min čtení

Jen čtvrtina Čechů věří, že společnosti nakládají s daty svých zákazníků zodpovědně. Přesto obecně nemají s poskytováním dat takový problém, pokud je to za určitých podmínek: především za odměnu, nejlépe finanční. Pro takové ocenění za data se v tuzemsku vyslovilo 50 procent respondentů, v Evropě je to pak 61 procent lidí.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Jen čtvrtina Čechů věří, že společnosti nakládají s daty svých zákazníků zodpovědně. Přesto obecně nemají s poskytováním dat takový problém, pokud je to za určitých podmínek: především za odměnu, nejlépe finanční. Pro takové ocenění za data se v tuzemsku vyslovilo 50 procent respondentů, v Evropě je to pak 61 procent lidí.

Související článek

Otevřená data jsou cesta jak se zlepšit. Pokud dáme pozor na soukromí.

"Až současná pandemie naplno odhalila, v čem všem jsme zaspali a co teď musíme narychlo dohánět," zaznělo 8. března na zahájení konference Open Data Expo „Když se Estonsko rozhodlo v roce 1996 pro postupnou digitalizaci celé státní správy, považovala to řada odborníků po celém světě za módní výstřelek, kterým se chudý postsovětský stát snažil odlišit od svého okolí. Po patnácti letech už bylo jasné, jak prozíravý a dobrý krok to byl, a ostatní země, nás nevyjímaje, se vydaly na podobnou cestu, na níž jsme se Estonsku dívali z pořádné dálky na záda.“

Ukazuje to mezinárodní průzkum skupiny EOS ve spolupráci s agenturou Kantar, který se zabýval hodnotou dat spotřebitelů. Z něj vyplynulo mimo jiné to, že Češi patří k nejméně důvěřivým národům, co se týče zodpovědného nakládání s jejich daty. Nejdůvěřivější jsou naopak Makedonci (47 procenta) a Slováci (46 procenta). „Je překvapivé, že Slováci jsou o tolik důvěřivější vůči společnostem než lidé u nás. Může to plynout z předchozí negativní zkušenosti s nakládáním s jejich daty, která je v Česku horší,“ vysvětluje Vladimír Vachel, jednatel společnosti EOS KSI.

Téměř třetina (28 procent) Čechů v průzkumu uvedla, že toleruje anonymní využití dat společnostmi. „Užití anonymizovaných dat zákon nijak neomezuje, taková data jsou například zdrojem pro vytváření naší každoroční statistiky schopnosti Čechů splácet své závazky,“ dodává Vachel.

Podle 65 procent Čechů si většina uživatelů není vědoma finanční hodnoty svých osobních údajů. Obecně ve výzkumu tvrdí, že vědomě svá data sdílet nechtějí. Zároveň z něj však vyplynulo, že čtvrtina českých internetových uživatelů nijak neupravuje nastavení cookies souborů na jednotlivých webových stránkách a automaticky jim uděluje svůj souhlas.

Související článek

Kraje potřebovaly data od státu, ten jim je nechtěl dát. Zasáhnout musel spolek na podporu autistů

Spolku Děti úplňku se podařilo dát dohromady mapu obsahující informace o lidech s diagnostikovaným autismem. Jednoduše vypadající projekt Mapa autismu je ve skutečnosti malým zázrakem. Vyžádal si měsíce příprav a složité vyjednávání se státem.

„Cookies jsou pěknou ukázkou, usnadňují personalizaci webu, díky nim web ví, jaké nastavení si uživatel při minulé návštěvě vybral nebo jaké osobní údaje má předvyplnit do formuláře. Webovému prohlížeči o sobě dovolujeme vědět relativně mnoho,“ říká Vachel s tím, že to může pro spotřebitele být výhodou. „Výsledky průzkumu ukazují, že je v naší zemi třeba silně budovat digitální důvěru a gramotnost ohledně sdílení dat,“ dodává.

Mezi data, která Češi sdílí ochotněji obchodům, službám a aplikacím, patří kontaktní údaje (44 procent). Téměř dvě pětiny Čechů (39 procent) poskytují třetím stranám své osobní informace. Třetí nejčastěji sdílenou položkou jsou data o nákupním chování a oblibě určitých výrobků či značek (37 procent). Naopak zdravotní data si chrání Češi nejvíce a sdílejí málokdy (10 procent). Zdrženlivější jsou oproti ostatním evropským státům i při sdílení dat o poloze, GPS a pohybu. S třetími stranami polohu sdílí necelá třetina lidí (27 procent).

Témata:
Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama