Foto: Mercedes-Benz

Auta budoucnosti: obří displeje, otvírání otiskem prstů a solární panely nejen na efekt

Věci chytřetéma 7 a více min čtení

Jak bude vypadat interiér chytrých aut? Zatímco dnes je běžnou výbavou dotykový displej velikosti menšího televizoru, v budoucnu nejspíš uvidíme na palubní desce holografické obrazce a auto bude zkoumat, jak se právě cítíme. Tak to alespoň předvídají prototypy představené na největším světovém veletrhu spotřební elektroniky CES.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Jak bude vypadat interiér chytrých aut? Zatímco dnes je běžnou výbavou dotykový displej velikosti menšího televizoru, v budoucnu nejspíš uvidíme na palubní desce holografické obrazce a auto bude zkoumat, jak se právě cítíme. Tak to alespoň předvídají prototypy představené na největším světovém veletrhu spotřební elektroniky CES.

Související článek

Dvanáct nejzajímavějších rozhovorů Světa chytře v roce 2019

V roce 2019 jsme vám přinesli přes šedesát původních rozhovorů s vědeckými, průmyslovými i politickými špičkami Česka i zahraničí. Věnovali jsme se v nich digitalizaci společnosti, nastupující síti 5G, umělé inteligenci, životu v chytrých městech, projektům spojených s vesmírem, ekologií, robotice nebo 3D tisku. Nechybělo ani téma vznik a šíření fake news. Připomínáme rozhovory, které by byla škoda minout.

Letos si motorističtí fanoušci neužili takové show jako v minulých letech, kdy se po lasvegaských ulicích s velkou pompou proháněly samořídící vozy, které vozily návštěvníky mezi výstavištěm a hotely na slavném bulváru Strip. I tak ale bylo na co koukat.

Vize budoucnosti od Sony

Že Sony vyrábí spotřební elektroniku všeho druhu, to ví asi každý, ale auta? Možná je čas začít si zvykat. A to i přesto, že Izumi Kawanishi, vedoucí projektu představeného elektromobilu Vision-S, na dotaz novinářů, jestli Sony chystá vlastní výrobu automobilů, odpověděl: „teď ne“. Představený koncept tak měl především ukázat, co vše by značka Sony mohla do aut budoucnosti dodávat.

V každém případě bylo kolem modelu Vision-S pořádně živo. Zatímco automobiloví nadšenci obdivovali flexibilní podvozek, který unese kombi, sedan i SUV, nás zajímala hlavně moderní chytrá výbava. A ta stojí za to – patří do ní mimo jiné rovných třiatřicet senzorů uvnitř auta i venku, připojení k internetu včetně podpory 5G, velký panoramatický displej zabírající celou plochu palubní desky a další displeje v opěrkách, určené pro cestující na zadních sedadlech.

Před řidičem se zobrazí nejen obligátní „budíky“ (tachometr, otáčkoměr apod.) či navigace, ale také záběry z kamer na vnějších stranách vozu, které nahrazují zpětná zrcátka. Už žádné mrtvé úhly nebo potíže při couvání, veškeré okolí auta máte před sebou jako na dlani. Venkovní senzory zase hlídají například správnou vzdálenost od krajnice nebo auta před vámi a v kombinaci s 5G se samozřejmě budou hodit, až konečně přijde éra částečně či plně autonomních vozů. A na své si přijde i spolujezdec a další členové posádky – na svých místech si na displejích mohou pouštět filmy či další obsah dle svého gusta, ať už z internetových zdrojů nebo z USB flashdisků.

Související článek

Američanům se nelíbí české zdanění Facebooku a dalších digitálních obrů. Chystají odvetná cla

Vláda premiéra Andreje Babiše v půlce roku chystá zavést sedmiprocentní digitální daň pro velké internetové firmy. Dotknou se může především amerických gigantů typu Google, Facebook, Amazon či Apple. Jenže americké vládě se tento nápad nelíbí. Američané tak zatím neoficiálně upozorňují, že plánovaná daň by mohla spustit zavedení cel na české produkty mířící do USA. Česká vláda k prosazení svého plánu ale potřebuje ještě souhlas Parlamentu a prezidenta.

Displeje, kam se podíváš

Sony Vision-S není jediným vozem, který návštěvníky veletrhu lákal obřím displejem. Ještě větší nádheru nabídla čínská automobilka Byton. Současná verze modelu M-Byte totiž je rovněž vybavena LCD panelem přes celou palubní desku s úhlopříčkou 48 palců (122 cm). A aby to nebylo málo, druhý displej se nachází přímo na volantu (v horních dvou třetinách středového kruhu, pod displejem je umístěn airbag). A mezi Bytonem a Sony je ještě jeden důležitý rozdíl – zatímco Vision-S je pouhým konceptem, jehož účelem je předvést světu, čeho všeho je japonská megafirma schopná, M-Byte jde letos do sériové výroby.

Velké displeje zdaleka nejsou k vidění jen v drahých vozech nejvyšší třídy – dvaceticentimetrový panel najdeme i v maličkém elektrickém konceptu Fiat Centoventi, určeném hlavně do městského provozu.

Navíc nikde není psáno, že se musíme omezovat na tradiční 2D obraz – německá firma Bosch na CESu představila zbrusu nový 3D displej, který k tvorbě třírozměrného obrazu využívá autostereoskopickou pasivní technologii, takže se posádka obejde bez speciálních brýlí. A díky tomu se skvěle hodí právě pro použití v autech. Výsledný obraz trochu připomíná holografické projekce z Hvězdných válek a podle výrobců se bude skvěle hodit třeba pro navigaci nebo hlášení různých nečekaných situací.

Související článek

Soukromí s aplikacemi v mobilu je iluze. Nejsme anonymní tečky na mapě, ukázal projekt New York Times

Kde bydlíte? Kde pracujete? V kolik a kam vodíte svoje děti do školy, na kroužky? Kde jste byli minulý víkend v restauraci? Jak dlouho? A kdo tam byl s vámi? Otázky pro Velkého Bratra? Ale vůbec ne. Pro téměř libovolnou firmu stojící za vámi používanou aplikací otázky, na které snadno dokáže získat odpověď. Platí to pro vás i Arnolda Schwarzeneggera. Jak je to jednoduché, ukázal investigativní seriál deníku New York Times.

Avatar s třícípou hvězdou

Žádný z letošních konceptů ovšem na CES nebudil takový rozruch jako horká novinka od Mercedesu s názvem Vision AVTR. Ano, pokud vám název připomíná deset let starý filmový sci-fi megahit Avatar, jste na správné stopě – právě jím se výrobci inspirovali, a jeho tvůrci se podíleli na designu vozu. Futuristické auto na první pohled zaujme nejen světélkujícími koly, ale především 33 „bionickými laloky“ na zádi, které připomínají šupiny obojživelníků či plazů. Auto se díky nim podle výrobců mění v „živý organismus, schopný inteligentní komunikace jak s posádkou, tak i s okolním světem.“ Těžko říci, jak se to bude projevovat v praxi, ale vypadá to vážně hezky.

Jak se na sci-fi auto sluší, je i interiér nabitý chytrou technikou – automobilka tvrdí, že použila úplně nový systém ovládání pomocí gest a biometrických technologií. AVTR dokáže údajně poznat řidiče podle dechu nebo tlukotu srdce, načež se mu celé vozidlo dokonale přizpůsobí od barevného ladění interiéru, polohy sedadel a výběru oblíbené hudby až po nastavení typických jízdních režimů (u Mercedesu patrně předpokládají, že pánové preferují jiný styl jízdy než dámy apod.). Zkrátka inteligentní bytost z jiné planety – jen doufejme, že se nevzbouří.

Biometrie: naděje i obavy

O biometrických technologiích se v Las Vegas hodně mluvilo i mimo stánek Mercedesu. Za pár let nejspíš přestane hrozit, že od auta ztratíme klíčky – odemykat i startovat se bude otiskem prstu, případně pouhým pohledem. Když tímhle způsobem lze odemknout telefon, počítač nebo stále častěji i domovní dveře, očividně s tím nebude žádný problém ani u auta. Mezi firmy, které podobné technologie vyvíjejí, patří například EyeLock nebo Synaptics.

Související článek

Náhrada plastů má přijít z oceánů. Zastoupí ropu mořské řasy?

Mikroplasty v oceánech jsou jednou z největších ekologických hrozeb současnosti. Velmi ambiciózní plán, jak tento problém řešit, vznikl na univerzitě v Tel Avivu. Dva tamější vědci pracují na projektu, jehož cílem je výroba biologicky rozložitelných plastů z mořských řas. Umělé hmoty by se tedy po použití vrátily tam, odkud pocházejí, a negativní vliv na životní prostředí by v zásadě odpadl.

Na přednáškách a v diskusích se ovšem vyskytly i hlasy, že by se to s využíváním biometrie v autech nemělo přehánět. Vzpomínáte na scénu ze starého, ale vizionářsky vskutku přesvědčivého sci-fi Minority Report, v níž auto přestane poslouchat svého řidiče Toma Cruise a samo se rozjede někam úplně jinam podle příkazu z vyšších míst?

Tak si zkuste představit, že snímač tepu na volantu usoudí, že jste ve stresu, a prostě vám vypne motor a donutí vás auto na půl hodiny odstavit, varovali někteří mluvčí. Jako ve spoustě jiných oblastí i tady zjevně technologie přináší kromě zjevných výhod i nová etická dilemata, která bude zapotřebí vyřešit.

Chytrá helma a solární pohon

V Las Vegas se myslelo i na motorkáře – právě jim je primárně určena chytrá helma, kterou představila firma Tali Connected. Přilba se za jízdy spojí s motocyklem a funguje jako přídavný světelný systém – dopředu svítí bíle, dozadu červeně, oranžově na ní po stranách blikají blinkry. Kromě toho monitoruje jízdy, vede statistiky o ujetých kilometrech či spotřebě, vyhodnocuje styl řidiče apod. Samozřejmostí je propojení s telefonem. Díky tomu lze například polohu helmy sledovat v reálné čase, což pomůže usnadnit život například při hledání místa, kde je motorka s helmou zaparkovaná. Pomoci to může i v situaci, kdy helmu někdo ukradne. Start-up Tali Connected ale zatím nehovoří o tom, jak dlouho se helma nabíjí a jak dlouho jí energie vydrží.

Solární panely na střeše si lze už dnes objednat třeba u Toyoty Prius nebo Karmy Revero, ale popravdě řečeno nejsou moc účinné. Na CES se ovšem představily i modely, jejichž výrobci mají podstatně ambicióznější plány. Asi největší pozornost přitáhlo chystané SUV Fisker Ocean, u kterého si bude možno objednat verzi s panelem přes celou střechu – podle výrobců by se měl postarat zhruba o polovinu běžné denní spotřeby energie.

Ještě odvážnější je ve svých plánech firma Lightyear One, jejíž model má za hodinu nabíjení načerpat energii na skoro třináct kilometrů. Pokud tedy auto necháte venku za slunečného počasí osm hodin, měli byste poté ujet zcela zdarma sto kilometrů – více mnoho majitelů elektroaut stejně nepotřebuje.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama