Foto: NTNU

Autonomní trajekt sám převezl první cestující. Bez kapitána se vyhne překážkám i zakotví

Věci chytřeAktuality 1 min čtení

Společnosti Ericsson, Telia a Norwegian University of Science and Technology na kanále v norském Trondheimu úspěšně otestovaly osobní trajekt řízený umělou inteligencí přes mobilní síť. Autonomní trajekt, pojmenovaný milliAmpère, při přepravě cestujících v přístavu využil pro rychlé přenosy velkého množství dat technologii 5G.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Společnosti Ericsson, Telia a Norwegian University of Science and Technology na kanále v norském Trondheimu úspěšně otestovaly osobní trajekt řízený umělou inteligencí přes mobilní síť. Autonomní trajekt, pojmenovaný milliAmpère, při přepravě cestujících v přístavu využil pro rychlé přenosy velkého množství dat technologii 5G.

Související článek

Češi vyvíjí robota na dojení krav. Měří i to, jak dlouho kráva přežvykuje

Jihočeská firma Agrosoft letos začne testovat dojícího robota. Na trh by měl přijít v příštím roce. Dojící robot by měl nahradit dojičky, kterých je na farmách u velkých měst nedostatek.

Trajekt milliAmpère je vybavený senzory, které monitorují nejen jeho okolí, ale také řídící systém na palubě. Tento proces generuje velké množství dat, která je třeba sdílet s řídícím centrem.

Díky rychlé analýze a zpracování dat se plavidlo dokáže samo vyhnout jakýmkoliv překážkám v cestě, umí změřit vzdálenost do přístaviště, ale také bezpečně zakotvit. V případě nouze lze plavidlo dálkově ovládat z řídícího střediska prostřednictvím mobilní sítě.
Použitá technologie Ericssonu je schopná ve velmi krátkém časovém úseku přenést obrovský objem dat. Umožňuje nahrávání rychlostí více než 200 Mbit/s a stahování rychlostí vyšší než 1 Gbit/s.

Související článek

Chytrá technika mění postiženým život. Bodují kamery a senzory mozkové aktivity

Před dvaceti lety byl vrcholem techniky pro postižené dotykový displej za osmdesát tisíc korun, případně hůlka, kterou si člověk připevnil na čelo a pak s ní ťukal do klávesnice možná jen o něco málo levnějšího počítače. Dnes jsou k dispozici technologie na převod řeči na text, zařízení, které lze ovládat jen očima, nebo aplikace, které neslyšícího člověka během okamžiku spojí s tlumočníkem do znakové řeči. Všechno tohle bude k vidění v Praze.

Ericsson pracuje na vývoji autonomních vozidel využívajících 5G po celém světě. V současné době má více než 75 dohod nebo smluv o komerčním 5G s poskytovateli komunikačních služeb, přičemž 24 z nich jsou živé sítě.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama