Zdroj: Fakescape

Unikni fake news: Aby děti nepodléhaly fámám

Trendy & tipytéma 4 min čtení

Fake news aneb dezinformace, polopravdy, překroucená tvrzení nebo rovnou pusté lži. Podle všeho jedno z největších nebezpečí informačního věku, důvod úspěchu nejrůznějších populistů a politických dobrodruhů. Parta brněnských studentů politologie začala proto učit školní mládež, jak dezinformacím nepodléhat.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Fake news aneb dezinformace, polopravdy, překroucená tvrzení nebo rovnou pusté lži. Podle všeho jedno z největších nebezpečí informačního věku, důvod úspěchu nejrůznějších populistů a politických dobrodruhů. Parta brněnských studentů politologie začala proto učit školní mládež, jak dezinformacím nepodléhat.

Související článek

Věřit už se nedá ani tomu, co vidíte. Jaká je odvrácená strana umělé inteligence?

Umělá inteligence rozpozná v davu lidí teroristu, ale také odhalí skutečnou identitu studentky, která si před lety přivydělala erotikou. Fake news prověří lépe než tým odborníků, ovšem stejně tak zvládne zavádějící zprávu sama sepsat lépe než kdokoliv z masa a kostí. Je bezpečné podporovat rozvoj technologií, o kterých už víme, že se snadno obrátí proti nám?

Když výuka, tak hrou, řekli si studenti a pod vedením Miloše Gregora a Petry Mlejnkové, učitelů z katedry politologie na Masarykově univerzitě, vymysleli Fakescape. Jak název napovídá, jde o hru z kategorie populárních únikovek, k úspěchu tu ovšem nepomáhá ani tak schopnost luštit šifry nebo otevřít zaseknutý zámek, ale umění přečíst text, správně ho interpretovat a odhalit případná nesmyslná nebo lživá tvrzení, která na základě daného textu vzniknou. Tedy přesně to umění, s nímž má podle každodenního provozu na sociálních sítích problém nemalé procento našich spoluobčanů, schopných uvěřit sebehorší hlouposti, když potvrzuje jejich názor na svět.

„Člověk nepotřebuje detektivní schopnosti, aby mu došlo, že s mediální gramotností to u nás není bůhvíjaké,“ vysvětluje Miloš Gregor. „Jistě, jsou země, kde je to ještě mnohem horší, v rámci Evropy jsme v zásadě průměr, ale do špičky, což jsou skandinávské země nebo třeba Nizozemsko, máme ještě hodně daleko. Na druhou stranu se situace na školách postupně zlepšuje aspoň v tom, že přibývá učitelů, kteří si význam téhle problematiky uvědomují a rádi by s tím ve svých hodinách něco dělali. Jenže nemají k dispozici vhodné materiály, stát v téhle oblasti obecně moc nefunguje. Tak jsme se rozhodli pomoci my.“

Prezidentské volby: kdo to tady lže?

První verze Fakescape vznikla před rokem, byla určená středoškolákům a šlo v podstatě o klasickou deskovou hru kombinovanou s kvízem. Odehrávala se během prezidentských voleb v blízké budoucnosti, konkrétně v roce 2028, a hráči měli za úkol zjistit, kdo z kandidátů se během kampaně chová poctivě a kdo nikoli. A brněnský tým měl překvapivý úspěch – během roku si Fakescape zahrálo na 10 tisíc studentů. Samotná hra trvá zhruba třicet minut, další čtvrthodinu zabere diskuse a reflexe, takže se ideálně vejde do vyučovací hodiny.

Související článek

Estonec vytvořil program na svlékání žen na fotografiích. Server brzy zkolaboval

Anonymní programátor zřejmě z Estonska vytvořil aplikaci, která dokáže vysvléknout oděv z vyfotografované osoby za pomoci umělé inteligence. Internetové stránky aplikace pod názvem DeepNude pod náporem zájemců o vyzkoušení zkolabovaly. Provozovatel ji nejprve sliboval obnovit během několika dnů, později ale oznámil, že ji kvůli obavám ze zneužití trvale znepřístupnil.

Autoři s Fakescape objížděli celé Česko, velký zájem hra vzbudila v problematických regionech v Ústeckém či Moravskoslezském kraji, zvali si je jak ředitelé gymnázií, tak i odborná učiliště, kde se výuce mediální gramotnosti daří logicky hůře než na prestižních školách. Vznikla i slovenská a anglická jazyková verze, s druhou z nich vyjeli autoři na Ukrajinu a dokonce do Himálaje. „Moc nás to potěšilo, ale na druhou stranu zůstáváme při zemi – deset tisíc studentů vypadá jako skvělé číslo, ale na druhou stranu je to jen 10 procent z populačního ročníku, takže rozhodně ještě máme kam růst,“ komentuje to Gregor.

Zombie apokalypsa

A právě proto skupina v těchto dnech představila druhou verzi hry, tentokrát pro základní školy. V tomto případě hráči čelí ještě horšímu nebezpečí než prezidentským volbám, totiž zombie apokalypse. V jedné laboratoři se vymkl z ruky vědecký experiment a do ovzduší unikl virus měnící lidi v tzv. dezinfombies, tedy zmatené jedince neschopné rozeznat pravdu od lži. Jedinou nadějí je vakcína skrývající se na neznámém místě, které musejí hráči odhalit. Oproti první verzi je hra interaktivnější, žáci si musejí ověřovat některé informace na internetu. „To do mediální gramotnosti nedílně patří,“ vysvětlují autoři.

Související článek

Alza podpoří 3D tisk na školách. Na čtvrt roku jim zdarma půjčí tiskárny

Žáci i učitelé základních a středních škol v Česku si mohou na čtvrt roku bezplatně vyzkoušet, co všechno se dá dělat s 3D tiskárnou. Internetový prodejce Alza totiž nabízí vypůjčení 3D tiskárny Creality Ender 3.

Na oficiálním představení si přítomní novináři mohli „dvojku“ zahrát také a mohu potvrdit, že je velmi zdařilá, ale zároveň poměrně náročná. Myslím si, že zejména část založená na správné interpretaci psaného textu dá dětem ze základních škol, zvyklým spíše na rychlou internetovou komunikaci, docela zabrat. Na druhou stranu uniknout fake news není nic snadného a jisté úsilí to vyžaduje, takže náročnost odpovídá tématu. „Samozřejmě budeme úspěšnost vyhodnocovat, a pokud by se ukázalo, že jsou otázky pro děti příliš obtížné, upravíme je,“ ujišťují autoři. O tom, že se se svou iniciativou vydali správnou cestou, svědčí i mezinárodní ocenění – projekt Fakescape získal druhé místo v celosvětovém finále soutěže Peer-to-Peer.

 

Témata:
Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama