foto: Shutterstock

Pípni a jeď: zjistili jsme, jak se daří novince v šalinách a autobusech

Města chytřetéma 5 min čtení

Brňáci nemusí od počátku léta shánět papírové jízdenky. Stačí vytáhnout mobil nebo kartu a pípnout si v terminálu ve voze MHD. Necelé tři měsíce provozu projektu přinesly rekordní čísla, což překvapilo i autory projektu. Dobře si stojí i projekt Brno iD, který brněnský dopravní podnik plánuje dál rozvíjet.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Brňáci nemusí od počátku léta shánět papírové jízdenky. Stačí vytáhnout mobil nebo kartu a pípnout si v terminálu ve voze MHD. Necelé tři měsíce provozu projektu přinesly rekordní čísla, což překvapilo i autory projektu. Dobře si stojí i projekt Brno iD, který brněnský dopravní podnik plánuje dál rozvíjet.

Související článek

Brno dohání resty: v MHD lidé konečně zaplatí kartou, mobilem i chytrými hodinkami

Dopravní podnik v Brně oznámil na začátku prázdnin možnost bezkontaktních plateb přímo ve vozech MHD. Dohnal tím jiná tuzemská i zahraniční města, kde takové systémy úspěšně fungují dlouhé roky. Cestující se můžou těšit hlavně na pohodlné platby, a ještě můžou za jízdy ušetřit.

Pohodlné a bezpečné bezkontaktní platby za MHD v rámci projektu Pípni a jeď se podařilo spustit naostro 1. 7. 2020. Podle prvních předpokladů je mělo přes léto využít sotva pár tisíc cestujících, čísla se ale pohybují řádově mnohem výše.

Podle Víta Prýgla, vedoucího tarifního odboru Dopravního podniku města Brna (DPMB), se projekt Pípni a jeď evidentně spustil ve správnou dobu. Za červenec se prodalo ve vozech MHD 158 000 jízdenek, za srpen už 212 000 a do poloviny září (přesně 17. 9.) to bylo už 215 000 jízdenek. „Dá se říct, že Pípni a jeď zatím nenarazil na strop v počtu zakoupených lístků. Při očekávaném opadnutí covidové vlny, které bohužel nenastalo, bychom se mohli dostat na klidně 20 000 transakcí denně, tedy 600 000 za měsíc,“ uvažuje Prýgl.

Zádrhely vyřešené, novinky očekávané

Systém „Pípni a jeď“ není ve světě žádnou radikální novinkou. Brněnský dopravní podnik se s ním inspiroval ve evropských metropolích (např. Londýně), aby zajistil co nejlepší funkcionalitu bez větších zádrhelů. „Co se týká nějakých negativních zkušeností, není nic, co by mohlo být nějakým větším problémem. Nějaké poporodní bolístky řešíme s dodavateli průběžně, občas se například vyskytne nějaká podivná karta, kterou systém nechce akceptovat, ale to jsou opravdu jednotlivosti a vesměs se jedná o problém na straně vydavatelské banky při nějakých menších emisích starších karet,“ vysvětluje Prýgl.

Tarifní odbor občas řeší reklamace výpočtu stržené částky za jízdné, ale většinou je podle Prýgla chyba na straně zákazníka. „Při nástupu například cestující pípnul fyzickou kartu a výstup potvrdil kartou v mobilu. Bohužel, takto systém eviduje dva nástupy, protože karta v mobilu má jiné číslo než karta fyzická.“ Jedním dechem dodává, že za poslední týdny opadla bublina s údajně nežádoucím pípáním jízdného při uložení karet v krajních kapsách batohů nebo kapsy bundy.

Drobných vylepšení se dočkají revizoři, kteří jsou nezbytnou součástí systému. „Terminály revizorů fungují bez problémů, provádíme jen drobné úpravy pro zlepšení přehlednosti a komfortu kontroly,“ upřesnil Prýgl. Autoři Pípni a jeď pracují na dalších vylepšeních, ale zatím vše musí zůstat pod pokličkou s ohledem na pravidla v celém Integrovaném dopravním systému kraje (IDS JMK).

Městský e-shop dále vládne

Související článek

Praha se od Brna může učit. Brno iD je dokonalý systém pro využití služeb města

Čtvrtý rok bezproblémového fungování, 130 000 uživatelů a náklady dodnes čítající necelých 5 milionů korun. To je parádní vizitka městské elektronické identity Brno iD, která strčí do kapsy všechny podobné pokusy elektronizovat komunikaci s městskými institucemi nejen v Praze, ale i jinde v Česku.

Brno iD je městský portál spojený s e-shopem, který umožňuje komunikaci s městskými orgány, platby za odpady, za rezidentní parkování, hřbitovní místa, hlasovat v městských anketách a hlavně kupovat předplatní jízdenky na MHD.

Hlavou projektu Brno iD je Jan Žák z DPMB, který s podporou města Brna portál provozuje. Oblíbenost městské identity ochotně potvrzuje: „K září 2020 máme aktuálně přes 150 000 aktivních účtů, od letošního jara tak narostl počet o dalších 20 000 a čísla dále rostou díky bohatší nabídce jízdného a dalším inovacím. Od jara je třeba nově dostupná možnost požádat o ověření osobních údajů z domova (nahráním fotografie OP, která se hned po ověření vymaže), kterou postupně využívá čím dál více lidí.“

V e-shopu lze od 1. 7. 2020 nově koupit kompletní nabídku jízdenek pro IDS JMK bez omezení brněnskými zónami 100+101. To logicky využívají i přespolní dojíždějící, kteří už nemusejí stát fronty na papírové předplacenky. Ruku v ruce s vyššímu čísly a lepší nabídkou jdou i obraty městského e-shopu. „Platby za odpady jsou už nyní vyšší než v minulém roce, a to je ještě od část poplatníků nově od platby osvobozena. Celkově už má Brno iD objem plateb nad 80 % minulého roku, dá se předpokládat rekordní rok,“ uzavřel Žák.

Související článek

Chytré město je především o datech a práci s nimi, říká Petr Brynda z T-Mobile

Chytrá města jsou s internetem věcí svázaná velmi těsně. Tím nejdůležitějším pro ně však nejsou chytré senzory, ale spojení technologií fungujících na internetu věcí s big daty. Ty dovedou vedení měst pomoci při vytýčení rozvojové strategie a zavádět opatření, která mají smysl. Alespoň to říká Petr Brynda, který má oblast internetu věcí na starosti v T-Mobile. A dodává, že díky spolupráci v rámci Deutsche Telekom může českým městům nabídnout zkušenosti z celé Evropy.

V rámci podpory domácí turistiky podle Žáka slavil úspěch modulu Turistická karta Brnopas. „Letní novinkou byl turistický Brnopas na 3 dny za 100 Kč, které mohly prodávat hotely ve spolupráci s Turistickým informačním centrem. Za jednu cenu mohli lidé navštívit památky, v době platnosti jezdit zdarma MHD, a navíc se šlo svézt lodí na přehradě.“

Vše na jednom místě

Ani v případě Brno iD autoři nespí u vývoje, naopak ještě teď do konce roku plánují spuštění objednávek doplňkových služeb u správy městských hřbitovů. Podle Žáka půjde o možnost aktivace služeb týkajících se hrobových míst – jejich údržbu, čištění, výměna květin apod.

Podle Žáka by se nabídka Brno iD mohla v budoucnu obohatit o produkty dalších městských zařízení. V hledáčku se tak přirozeně ocitl provozovatel městských sportovišť STAREZ - SPORT. To ocení jak milovníci plavání v bazénu, ale také fanoušci fotbalu a jiných sportů. Ve fázi předběžných plánů je napojení na prodej vstupenek do Zoo (nyní můžete v Brno iD koupit jen zážitkový kurz v Zoo), možnost řešit online adopce zvířat a jiné speciální produkty. A to není vše. „Největší výzvou je určitě elektronizace prodeje a správy vstupenek do městských divadel a kulturních zařízení,“ uzavřel výčet Žák.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama