foto: Shutterstock

V Plzni budou na sítích 5G testovat autonomní tramvaje

Města chytřeAktuality 1 min čtení

Z Plzně se do roku 2027 stane centrum pro chytrou mobilitu a živá laboratoř pro testování autonomního řízení. Vznikne tak první chytré město tohoto druhu v Česku. Jeho součástí budou mimo jiné autonomní tramvaje.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Z Plzně se do roku 2027 stane centrum pro chytrou mobilitu a živá laboratoř pro testování autonomního řízení. Vznikne tak první chytré město tohoto druhu v Česku. Jeho součástí budou mimo jiné autonomní tramvaje.

Související článek

Digitální 5G koridor Praha–Mnichov umožní provoz autonomním autům i tramvajím

Na konci loňského února byla podepsána deklarace o digitálním 5G koridoru Praha–Mnichov. Podle tehdejšího vyjádření ministra průmyslu a obchodu budou „5G sítěmi nepřetržitě pokryty všechny dopravní cesty, tedy dálnice a železnice, mezi Prahou a Mnichovem včetně transevropských dopravních sítí.“ Jinde se objevovala teze, že by to mohl být virtuální koridor, tedy že by se sdílely technologie.

Unikátní živá laboratoř bude v reálném prostředí testovat nejrůznější modely chytré dopravy. „Obyvatelé a návštěvníci našeho města se tak jako první v Česku budou moct setkat s ojedinělým ekosystémem propojujícím chytré tramvaje, křižovatky, zastávky nebo dokonce celou chytrou ulici. Přidat by se měly i vozy integrovaného záchranného systému," uvedl radní pro Smart City Vlastimil Gola.

Nové tramvaje pro Plzeň od Škody Transportation jsou vybavené širokým spektrem senzorů, které sledují trať a potenciální překážky. Do vozu bude nainstalovaná také jednotka umožňující komunikaci s ostatními prvky na trase. Řidiče upozorní například na práce na silnici či blížící se vozidlo IZS a dokáže zajistit prioritní průjezd frekventovanou křižovatkou. Cestujícím tak zajistí vyšší bezpečnost i zpřesnění jízdních řádů, Plzeňským dopravním podnikům pak možnost daleko lépe plánovat kapacity a snižovat intervaly tramvajové dopravy.

Do roku 2027 chtějí Plzeňské dopravní podniky v tramvajích otestovat autonomní řízení. Do nové tramvaje budou postupně přidávány další čidla v podobě kamer, lidarů a radarů, které dokážou reagovat na pohyb rychleji než lidský mozek, čímž by přispěly k vyšší bezpečnosti chodců i cestujících.

Na rozvoji chytré mobility v Plzni se bude podílet také Západočeská univerzita. V okolí jejího kampusu na Borských polích díky pokrytí sítí páté generace vznikne pro testování Chytré tramvaje živý polygon.

Témata:
Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama