foto: Dnata

Cestování po covidu: viry v letadlech zlikviduje robot

Věci chytřeAktuality 1 min čtení

Švýcarské aerolinky testují robota vybaveného ultrafialovými lampami, které likvidují viry. Cílem projektu je obnovit mezi cestujícími důvěru v bezpečné cestování, kterou podlomila pandemie covidu-19. Roboty vyvinul švýcarský start-up UVeya a testují se ve spolupráci s dubajskou společností Dnata v letadlech Embraer aerolinek Helvetic Airways.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Švýcarské aerolinky testují robota vybaveného ultrafialovými lampami, které likvidují viry. Cílem projektu je obnovit mezi cestujícími důvěru v bezpečné cestování, kterou podlomila pandemie covidu-19. Roboty vyvinul švýcarský start-up UVeya a testují se ve spolupráci s dubajskou společností Dnata v letadlech Embraer aerolinek Helvetic Airways.

Související článek

Češi boj s virem nevzdali. Firma vyvinula vstupní bránu s teploměrem a dezinfekcí

Brány, které při vstupu do nemocnice, obchodu, školy či úřadu změří příchozím teplotu a navíc je vydezinfikuje, známe hlavně ze záběrů z Tchaj-wanu, Koreje a dalších chytrých asijských zemí. Jenže model Protector Gate vznikl v Česku…

Přístroj ještě musejí schválit výrobci letadel. Ti nyní zkoumají, jaký má UV záření vliv na vnitřní čalounění, které by po mnoha procesech dezinfekce mohlo ztrácet barvu. Startup zatím sestrojil tři prototypy. Jeden z nich předvedl v letadle Helvetic Airways na letišti v Curychu, kde objem letecké přepravy loni kvůli pandemii klesl o 75 procent.

Ultrafialové lampy, které jsou uchyceny na křížové konstrukci robota, vrhají na okolí při pohybu uličkou letadla světle modré světlo. Jeden robot dokáže stroj o jedné uličce dezinfikovat za 13 minut, větší letadla mu trvají déle. Cena jednoho kusu by mohla činit 15.000 švýcarských franků (přes 350 000 Kč).

Charterovou leteckou společnost Helvetic vlastní miliardář Martin Ebner. Nepotřebovala sice finanční injekci od státu, ale její letadla jsou nečinně zaparkovaná v hangárech. Roboti, které vyvíjí UVeya, by tuto situaci mohli změnit. Kdyby pasažéři a posádky věděli, že letadla jsou bezpečná a nejsou v nich viry ani bakterie, pomohlo by jim to vrátit se do provozu, doufá vedení aerolinek.

Témata:
Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama