foto: Shutterstock

Dálková výuka pod palbou hackerů. Útoků přibylo o šedesát procent

Věci chytřeAktuality 2 min čtení

Distanční výuka na školách se stává stále častějším terčem kybernetických útoků. Populární videokonferenční online platformy, které školy využívají pro vyučování na dálku, přitahují pozornost útočníků. Od července do prosince 2020 se podle dat společnosti Kaspersky potýkalo s různými druhy útoků na výukové platformy 270 171 uživatelů, což představuje nárůst o 60 % ve srovnání s prvním pololetím loňského roku.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Distanční výuka na školách se stává stále častějším terčem kybernetických útoků. Populární videokonferenční online platformy, které školy využívají pro vyučování na dálku, přitahují pozornost útočníků. Od července do prosince 2020 se podle dat společnosti Kaspersky potýkalo s různými druhy útoků na výukové platformy 270 171 uživatelů, což představuje nárůst o 60 % ve srovnání s prvním pololetím loňského roku.

Související článek

Kaspersky: V závěru loňského roku nabraly útoky na počítače raketové tempo

V roce 2020 narostly hlavně útoky prostřednictvím ransomware a phishingu, překvapivě ubylo pokusů o zneužití mobilních zařízení.

Loni na jaře zasáhlo nucené uzavírání škol přes jednu miliardu školáků na celém světě. Pro mnohé to znamenalo ze dne na den přejít na alternativní způsob vzdáleného vyučování, na který však hodně studentů i pedagogů nebylo připraveno – zejména pak z hlediska jejich kybernetické zranitelnosti. Po mírném rozvolnění, které přišlo v závěru roku 2020, se školy začátkem letoška opět uzavřely, což vedlo po celém světě k některým nežádoucím důsledkům.

Již v prvním pololetí roku 2020 společnost Kaspersky zaznamenala významný meziroční nárůst online hrozeb prostřednictvím populárních výukových platforem. Zkušenost s nějakým druhem útoku na videokonferenční aplikaci nebo vzdělávací platformu tehdy zaznamenalo 168 550 uživatelů, což představovalo nárůst o 20 455 % oproti prvnímu pololetí roku 2019. A toto číslo rostlo i ve druhém loňském pololetí. Od července do prosince 2020 bylo detekováno 270 171 takových útoků, což je o 60 % více než v prvním pololetí 2020.

Zdaleka nejvíce zneužívanou platformou se stal Zoom. To není tak překvapující informace vzhledem k tomu, že Zoom byl z celosvětového hlediska nejoblíbenější platformou pro virtuální porady a schůzky s více než 300 miliony účastníků denně. Druhým nejoblíbenějším byl Moodle, následovaný službou Google Meet. Počet uživatelů, kteří získali osobní zkušenost se zneužitím některé z výukových videokonferenčních platforem, se zvýšil u všech služeb kromě jediné – Google Classroom.

Související článek

Online výuka podle českých škol: Studentům látku učitelé nevysvětlí, posílají jen úkoly

Studentům často chybí při online výuce výklad učiva, nejčastěji od svých vyučujících dostávají jen zadané úkoly. Ukázal to průzkum společnosti Education.cz ve spolupráci s Českou středoškolskou unií a Střední pedagogickou školou Futurum.

Drtivá většina detekovaných hrozeb (98 %) ale nebyly viry, nýbrž spíše obtěžující riskware a adware. Zatímco adware doslova bombarduje uživatele nevyžádanou reklamou, riskware může mít několik různých podob: od automaticky zobrazovaných lišt prohlížeče po stahování nástrojů pro vzdálenou správu, které pak mohou provádět v počítači různé akce bez vědomí a souhlasu uživatele. Trojany tvořily pouze jedno procento zachycených hrozeb.

Uživatelé se obvykle setkali s hrozbami, které se maskovaly jako populární aplikace pro videokonference a výukové online platformy nabízené v neoficiálních online obchodech, jež ale na první pohled připomínají oficiální tržiště. Dalším způsobem šíření byly e-maily se speciálními nabídkami a nebo falešnými oznámeními od provozovatelů videoplatforem využívaných pro distanční výuku.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama