foto: Shutterstock

Češi loni rekordně nakupovali na internetu, přeborníky v online nákupech jídla jsou ale dlouho

Trendy & tipyAktuality 1 min čtení

Češi loni přesunuli velkou část nákupů na internet. Nejvíce se loni prodalo roušek, znatelný byl nárůst ale například i u potravin.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Češi loni přesunuli velkou část nákupů na internet. Nejvíce se loni prodalo roušek, znatelný byl nárůst ale například i u potravin.

Související článek

Soňa Jonášová: cirkulární ekonomika pomáhá obcím k soběstačnosti

Jak funguje internetové tržiště, na kterém se obchoduje s odpady? Kdy budou satelity z oběžné dráhy řídit kombajny a secí stroje? A může městem jezdit autobus poháněný bioplynem z čistírenských kalů? Na tyhle pozoruhodné otázky dává odpověď nový fenomén dnešní doby: cirkulární ekonomika.

„Online nákupy potravin meziročně narostly o 190 %,“ komentuje analytička České spořitelny Tereza Hrtúsová. I před koronavirovou pandemií se ale Češi, co se týče nákupů potravin na internetu, řadili do evropské špičky. V roce 2019 měla v tomto ohledu podle Eurostatu zkušenosti třetina obyvatel. A tím jsme v žebříčku obsadili třetí místo za Nizozemci (35 %) a Brity (30 %).

Nejvíc se přesto v tuzemském online světě prodává elektronika, především mobily. Druhou příčku obsazují potřeby pro domácnost a zahradu, třetí je oblečení. „Pokud bychom se podívali na nejprodávanější zboží z hlediska kusů, zvítězily roušky a respirátory,“ dodává Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet, která má konkrétní data z prodejů: využívá ji totiž víc než polovina českých e-shopů.

Celkově měly za loňský rok tuzemské e-shopy až o třetinu vyšší obrat než v roce 2019. Zákazníci v nich nakoupili za 217 miliard korun. Tedy o 62 miliard víc než v roce předchozím. „Vedle nárůstu ročních obratů vzrostl i celkový počet e-shopů, a to zhruba o osm tisíc,“ doplňuje Miroslav Uďan.

To ale ještě neznamená, že je vývoj šance výhradně pro obchody soustředící se na online prostředí. K násobným obratům velkých kamenných hráčů v online prostředí podle společnosti Shopsys podstatným přispěli lidé, kteří upřednostňují běžné nakupování právě v kamenných prodejnách. V roce 2020 jim to ale pandemie znemožnila. Z toho těžili hráči, kteří mají vybudovanou silnou značku a velké databáze často věrných zákazníků, které k online nakupování dokázali zmobilizovat.

Témata:
Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama