foto: Shutterstock

Kdy bude český průmysl digitální?

Firmy chytřekomentář 4 min čtení

Jak klíčoví čeští průmyslníci uvažují o digitalizaci? Názorně to ukazuje Analýza českého průmyslu 2020. Firmy si podle ní uvědomují, že digitalizace je pro ně zásadní téma. Zároveň je ale jasné, že cesta k digitálnímu průmyslu bude ještě dlouhá.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Jak klíčoví čeští průmyslníci uvažují o digitalizaci? Názorně to ukazuje Analýza českého průmyslu 2020. Firmy si podle ní uvědomují, že digitalizace je pro ně zásadní téma. Zároveň je ale jasné, že cesta k digitálnímu průmyslu bude ještě dlouhá.

Související článek

Český průmysl varuje: 5G sítě v Česku mohou zaostávat

Vypadá to, že problémy kolem budování sítě 5G v České republice narůstají. Nejprve se proti aukci 5G razantně ozvali mobilní operátoři, kteří podali žaloby u českých soudů a také si stěžují u Evropské komise kvůli porušení unijních pravidel. Nyní přišel s vážnými obavami o budoucnost sítí 5G a konkurenceschopnost české ekonomiky nejvýznamnější zástupce zaměstnavatelů v zemi, Svaz průmyslu a dopravy. Podle Svazu vyvolává přístup státu k aukci a nedostatečná komunikace s Evropskou komisí nejistotu, v jejímž důsledku může ČR zoastávat v zavádění chytrých průmyslových řešení.

Analýza vznikla jako klíčový dokument pro nedávný Národní průmyslový summit, kde se potkali zástupci vlády, vědy a největších průmyslových firem. Jde o hutný materiál, který mapuje víc problémů klíčového segmentu české ekonomiky. Co přesně se v něm píše o digitalizaci?

Už odpovědi kapitánů průmyslu na základní otázku, co vlastně digitalizace firmám přináší, ukázala jednu z velkých slabin toho, jak čeští průmyslníci o digitalizaci uvažují. Nejvíc ředitelů (73 %) se totiž shodlo, že digitalizace je jednoduše prostředek ke snížení nákladů ve výrobě. Jenže samotné úspory ke konkurenceschopné budoucnosti nevedou. Touto cestou jde český průmysl už řadu let a prostor pro výrazné inovace se na ní hledá jen velmi obtížně.

Budoucnost leží ve výrobě s vysokou přidanou hodnotou, přičemž cesta k ní vede skrz kreativitu a specializovanou výrobu. A v této oblasti už data z analýzy nevypadají tak nadějně. Digitalizace je cestou k individualizovaným produktům a službám jenom pro 60 % ředitelů firem. Jen 55 % z nich považuje digitalizaci za cestu k vyšší variabilitě výroby a stejně tak 55 % z nich tvrdí, že firmy díky digitalizaci zrychlují své inovace.

Nutnou podmínkou pro fungování každé firmy je ovšem spolehlivá infrastruktura. A nové časy přinášejí nové výzvy. K tomu, co tradičně chápeme jako infrastrukturu, tedy k silnicím či železnici, elektřině, vodě, odpadu a plynu, je podle Luboše Lukasíka ze společnosti T-Mobile nyní nutné výrobním firmám zajistit i vysoce kvalitní a bezpečnou síťovou a digitální infrastrukturu s dostatečnou kapacitou. To ale není tak jednoduché, jak se může zdát. V naší zemi totiž vládne kombinace extrémně složitých stavebních předpisů a toho, že spousta lidí ve státní správě pořád digitální infrastrukturu nechápe jako důležitou. Zatímco vybudovat rozvody plynu či odpad je normální, o budování optických sítí musí operátoři stále v řadě míst příslušné lidi složitě přesvědčovat.

Úkol pro stát? Digitalizace vlastní správy

Řadu problémů a výzev český průmysl bez spolupráce se státem vyřešit nedokáže. Jedna z otázek analýzy se proto věnovala právě tomu, jakou aktivitu vlády by průmyslníci ocenili nejvíce. Po nikterak překvapivých požadavcích na snížení daní, administrativy a předvídatelný postup finanční správy se na čtvrtém místě umístila digitalizace státní správy.

Rozklikněte pro plné zobrazení - Jak má vláda pomoci průmyslu? -

A nejde jen o vlastní digitalizaci. Vláda má klíčovou roli při distribuci evropských prostředků, například z unijního Plánu obnovy. Využít by se měly také na digitální transformaci průmyslu. Mohla by se tak rozvíjet řešení IoT, ale šlo by podpořit třeba i digitální vzdělávání, kybernetickou gramotnost a bezpečnost, vysvětluje Luboš Lukasík.

Změny pod tlakem covidu

Právě důležitost témat jako digitální vzdělávání a zvýšení kybernetické gramotnosti vzrostla kvůli omezení pohybu vlivem pandemie. Elektronická komunikace, sdílení dat a řízení výroby na dálku je mnohem důležitější. A situaci kolem covidu-19 naprostá většina ředitelů (84 %) logicky považuje za akcelerátor digitalizace.

Související článek

Svaz průmyslu: stále více firem investuje do robotů a AI

Podíl firem, které investují do robotizace, automatizace a umělé inteligence, letos meziročně stoupl o 15 procentních bodů na 42 procent. Tyto podniky na investice do technologií průmyslu 4.0 vyčleňují od pěti do 20 procent svých investičních rozpočtů. Vyplývá to z výsledků průzkumu Svazu průmyslu a dopravy.

Nejde ale o pouhou práci z domova, jak upozorňuje Lukasík: „Současná krize ukázala, že firmy s více digitalizovanými procesy jsou schopné se s náhlým výkyvem výroby či zakázek vypořádat mnohem lépe a efektivněji.“

Při tak silné podpoře digitalizace je poněkud překvapivé, že mezi českými řediteli nepanuje jednotný názor na využívání cloudu. Jasně se přitom ukazuje, že to je základní nástroj, který v současných podmínkách umožňuje efektivní týmovou práci. Podle Analýzy českého průmyslu sice již 46 % firem cloud využívá nebo do něj směřuje (26 % využívá, 20 % jeho využití zvažuje), pro 37 % ředitelů ale zatím není použitelný podle nich z bezpečnostních důvodů.

„Stále přetrvává nedůvěra k moderním cloudovým technologiím a s tím související obavy z bezpečnosti či ztráty a zneužití podnikových dat. I když v cloudu dnes běžně pracuje většina velkých mezinárodních korporací včetně výrobních podniků, přístup lokálního trhu je stále velmi konzervativní a pomalý,“ komentuje tuto otázku Luboš Lukasík.

Kdy přijde změna?

Související článek

V Ostravě spustili první kampusovou průmyslovou síť, budou na ní testovat 5G technologie

Největší český operátor T-Mobile a Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava dokončili výstavbu privátní průmyslové kampusové sítě. První průmyslová kampusová 5G síť v ČR je připravena k provozování v porubském areálu VŠB.

Právě na tomto příkladu je názorně vidět, že digitalizace není pouhé přenesení současných postupů do světa počítačů. Její hlavní přednost spočívá v jiném způsobu uvažování a chování, v nových formách vzdělávání, v jiné organizaci práce. Klíčem je odvaha otevřít firmu novým myšlenkám, informacím, postupům a nápadům.

Kdy tedy bude český průmysl digitální? Až přestane o digitalizaci uvažovat jako o vylepšení současného stavu a začne o něm přemýšlet jako o nástroji, který dovolí současný stav zásadně změnit.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama