zdroj: Archiv redakce

Jak si české firmy zvykají na „nový normál“ v cloudu

Firmy chytřereportáž 7 a více min čtení

Na jaře se velká většina zaměstnanců z kanceláří přestěhovala k domácím počítačům a prakticky veškerá komunikace probíhala online. Po uvolnění vládních opatření se ale ukázalo, že jde o začátek nového normálu. A v něm bude hrát velkou roli schopnost firem zajistit bezpečnou a efektivní komunikaci mezi svými zaměstnanci bez ohledu na to, kde právě fyzicky jsou.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Na jaře se velká většina zaměstnanců z kanceláří přestěhovala k domácím počítačům a prakticky veškerá komunikace probíhala online. Po uvolnění vládních opatření se ale ukázalo, že jde o začátek nového normálu. A v něm bude hrát velkou roli schopnost firem zajistit bezpečnou a efektivní komunikaci mezi svými zaměstnanci bez ohledu na to, kde právě fyzicky jsou.

Související článek

Většina českých firem využívá cloud, další se do něj chystají

Průzkum provedený společností T-Mobile ve spolupráci s Microsoftem ukázal, že cloudové služby se stávají v českých firmách samozřejmostí. Zaměstnanci podniků různých velikostí, působících v různých sektorech výroby a služeb dnes v naprosté většině (71 %) používají pro práci notebooky a stále více i smartphony (57 %) se zabezpečeným přístupem k firemnímu e-mailu i dalším podnikovým systémům či aplikacím.

A k tomu jako ideální nástroj může sloužit veřejný cloud. Proto jsme letos na jaře ve spolupráci se společnostmi T-Mobile a Microsoft uspořádali mezi českými firmami anketu zaměřenou právě na využívání cloudových řešení. Ukázalo se, že české firmy jsou připraveny: více než dvě třetiny firem (konkrétně 68 %) uvedly, že využívají veřejné cloudové nástroje a jejich obliba neustále roste.

Přichází ale opravdu „nový normál“, nebo šlo o jarní jednorázový výkyv a firmy se už nyní vrací k lokálně instalovaným systémům a aplikacím? Uspořádali jsme proto kulatý stůl, kde o výsledcích ankety diskutovali experti, kteří mají o využívání veřejných cloudů na českém i slovenském trhu a o dopadech cloudových služeb na firemní kulturu dokonalý přehled. Petr Váša z Microsoftu, Tomáš Hladký a Michal Erlich z T-Mobile a Ondřej Krkoška, bezpečnostní expert Slovak Telekom. Diskusi moderoval šéfredaktor Světa chytře Ivo Minařík.

Teams – miliony nových uživatelů

Ze zmíněné ankety vyplynula tři hlavní témata diskuse – nové formy práce, bezpečnost cloudových řešení a změny ve firemní kultuře, které s sebou nová situace přináší. Co se první oblasti týče, zdánlivě není co řešit – online nástrojů pro komunikaci, tvorbu dokumentů, správu dat apod. je k dispozici víc než dost a v posledních měsících si je vyzkoušel téměř každý, kdo dělá nějakou kancelářskou práci. Například Microsoft Teams zaznamenaly během března a dubna rekordní nárůst počtu uživatelů. Používalo jej více než 75 milionů uživatelů denně a tito uživatelé uskutečnili v Teams denně až 2,7 miliard minut online setkání a hovorů.

Přesto není všechno úplně samozřejmé. „Překvapivě velké množství lidí se na nás obracelo s prosbou o řešení problémů, nejčastěji s konektivitou,“ vysvětloval Tomáš Hladký. „Potíže jim dělala například slabá Wi-Fi nebo pomalé datové připojení – zjistili, že co jim stačí na běžné domácí použití, není dobré na videokonferenci.“ Ve firmách zase často fungují poněkud zastaralé způsoby vzdáleného připojení. „Když velká společnost pořád používá starý typ VPN, je jasné, že to dnešním nárokům nedostojí,“ konstatoval Michal Erlich.

Související článek

Cloud přináší firmám pružnost a rychlost, říká Michal Erlich z T-Mobile

T-Mobile už řadu let nabízí kompletní služby datových center (včetně virtuálních) v oblasti privátního cloudu. Nově nabízí i služby v oblasti public cloudu. Tady však nevyužívá vlastní řešení, ale na evropské úrovni uzavřel rozsáhlé partnerství se společností Microsoft. To se týká jak kancelářských cloudových aplikací, tedy balíků Office 365 a Microsoft 365, tak i Microsoft Azure, plnohodnotného veřejného cloudu pro všechny typy firem.

Zajímalo nás, nakolik zvýšený zájem o cloudová řešení trvá i po odeznění nejhorší vlny koronaviru, když se většina lidí vrátila do práce. „V první fázi se všichni zaměřili na rychlé nasazení řešení pro komunikaci a práci z domova. Teď přišel čas zastavit se a zamyslet se, jak pokračovat, jak upravit procesy a zda je vše implementované v souladu s požadavky na bezpečnost,“ odpověděl Petr Váša. „Nejde jen o to dát lidem technologii, ale také je s ní naučit pracovat. Například řízení týmu vyžaduje značné sociální dovednosti, které do online prostoru nelze beze zbytku přenést. Když člověk měsíc nevidí své kolegy v týmu, má to hodně těžké – v tom spočívá velká výzva dnešní doby.“

Diskutující se ovšem shodli, že se přístup lidí opravdu mění – dříve spousta uživatelů cloudovým řešením nevěřila, dnes jim přicházejí na chuť. „Platí to i na Slovensku, kde je mnohem konzervativnější prostředí než Česko,“ souhlasil Ondřej Krkoška.

Bezpečnost: cloud je jednoznačně lepší

Zatímco přístup k práci online je subjektivní záležitost, bezpečnost jednotlivých řešení se dá snadno měřit – a tady podle všech účastníků diskuse vedou cloudové nástroje nad lokálními instalacemi na celé čáře. „Pořád platí, že v zabezpečení jsou nejslabším článkem řetězu sami uživatelé, ale i tak je cloud stokrát bezpečnější prostředí – mimo jiné právě proto, že nenechává vše jen na koncových uživatelích,“ vysvětloval Ondřej Krkoška. „Ještě důležitější je, že cloudové nástroje tolik nezastarávají – neustále se aktualizují podle reálného vývoje, zatímco lokální antivirové a jiné bezpečnostní programy mohou zaspat dobu.“ Uživatelé si to podle všeho uvědomují rovněž – podle zmíněné ankety používá moderní cloudová bezpečnostní řešení 57 % firem a jen 14 % z nich cloud zcela odmítá.

Podle Ondřeje Krkošky dokazují výhody cloudu i nedávné příklady z praxe – například kauza firmy Garmin, kterou napadli útočníci a dostali do ní ransomware (pozn. red: škodlivé programy, které zašifrovaly její disky) a za jehož odstranění požadují platbu. „Firma byla nucená dočasně odstavit 95 procent služeb, což by se s cloudovou správou pravděpodobně nestalo,“ upozornil Krkoška.

Související článek

Přechod na cloud firmám dokážeme usnadnit, říká Michal Erlich z T-Mobile

Řada firem má z přechodu na veřejný cloud obavy. Nemají k tomu přitom podle Michala Erlicha z T-Mobile důvod. Existuje řada nástrojů, které společnostem migraci usnadní.

Žádný systém ovšem není samospásný, jak zdůraznil Petr Váša. Základem je dostatek informací a školení pro zaměstnance, protože právě jejich prostřednictvím se většina malwaru do firem dostává. „Bezpečnostní systémy jsou skvělé, ale pokud zaměstnanci nevědí, že nemají otevírat podezřelé maily, žádná technologie nepomůže. Na druhou stranu skutečně stojí za to do dobrého cloudového systému investovat, a dnes si to může dovolit i malá firma – i sofistikované řešení pořídíte za nějakých sedmnáct osmnáct euro na člověka. Implementace ve vlastním datacentru by stála násobně více.“ Vzdělávání zaměstnanců je nutné i podle Krkošky: „Stalo se, že útočníci prostě rozsypali před vchodem do firmy hromadu USB flashdisků a čekali, co se stane. Samozřejmě se našel zaměstnanec, který jeden z nich sebral, strčil do počítače v kanceláři a neštěstí bylo hotové.“

Do oblasti bezpečnosti patří ale i zajištění toho, aby firemní data zůstala opravdu uvnitř firmy. A tady se podle diskutujících ukazuje jasná výhoda cloudu využívajícího Microsoft 365. Ten umožňuje u některých dokumentů například nastavit možnost tisku, ale už ne kopírování na vlastní USB disk. I takové poměrně jednoduché opatření bezpečnost dat výrazně zvýší.

Jak cloud mění firemní kulturu

Je přesun do cloudu skutečně tak „in“, jak se leckde píše, nebo je to spíše zbožné přání šéfů velkých korporací, které cloudová řešení vyrábějí a zavádějí? „Doba se skutečně mění – firma, která má pár izolovaných počítačů někde ve sklepě, má už dnes image podniku, kterému ujel vlak,“ myslí si Tomáš Hladký. S ním souhlasí i Ondřej Krkoška: „Cloud je pro většinu firem opravdu praktický – nemusí tolik sledovat překotný vývoj platforem, aplikací a podobně. Prostě využívají software jako službu a nestarají se o nastavení nebo aktualizace.“

Související článek

Díky cloudu od Microsoftu jsou firmy rychlejší, říká Martin Votava z T-Mobile

S Martinem Votavou, který je v T-Mobile zodpovědný za konzultace a prodej IT řešení a cloudových služeb, jsme si povídali o posunu IT z role podpory provozu směrem ke strategickému partnerovi pro plnění podnikatelských cílů. Jakou roli v tom hraje software Microsoftu?

Zajímavé je také sledovat, kdo dnes vlastně ve firmách určuje, kam se vývoj v softwarové oblasti posune. „Dříve to bývalo jednoznačně IT oddělení, ale i tohle se mění,“ vysvětloval Michal Erlich. „Dnes obsah vytváří byznysová sféra, ta určuje, jak se firma vyvíjí. Odborníci na IT jsou tu od toho, aby se tomu přizpůsobili a nastavili podle potřeby pravidla.“

Důležitý je i správný přístup k dodavatelům. „Občas se stane, že nějaký podnik dodává firmě celá léta hardware i software. A samozřejmě se snaží, aby prodávali to, co znají a na čem vydělají,“ podotkl Tomáš Hladký. „Je to pochopitelné, ale pro odběratele ne vždy výhodné.“

Podobně jako u zabezpečení je i tady nejdůležitější průběžné vzdělávání zaměstnanců, ale v tomto případně hlavně manažerů. „S oblibou vyprávím o jedné velké právní kanceláři, kde se pořád sdílejí důležitá data hlavně prostřednictvím e-mailů,“ uvedl praktický příklad Hladký. „Neměli ani tušení, že existují nějaké SharePointy, sdílené kalendáře a podobně, a překvapeně koukali, co všechno je možné.“

Související článek

„Když používáte cloud správně, ušetříte,“ říká Bohumil Vohanka z T-Mobile

Cloud je buzzword. Spousta lidí o něm mluví, ale málokdo ví, co vlastně přesně znamená. Ve firemním prostředí může dobře využitý cloud znamenat velké úspory, ale jeho nasazení není pro každého. Proč by se o cloud měli zajímat spíš majitelé firem než ajťáci, pro jaký typ společností je cloud vhodný a kde se příliš neuplatní? A jaký je vlastně rozdíl mezi cloudem a datovým centrem?

Neznalost moderních nástrojů je velkou překážkou při zavádění cloudu i podle dalších účastníků. „Lidé třeba vůbec nevědí, jaké výhody má obyčejný OneDrive,“ vysvětloval Ondřej Krkoška. „Třeba to, že si celý měsíc pamatuje starší verze dokumentů, takže když chcete něco opravit, stačí se podívat do historie. Tohle lokální aplikace neumějí. Dokonce k nim ani kolikrát nepřipojíte velkou přílohu, odmítnou ji.“ A Petr Váša se připojil: „Nebo samotné sdílení a hromadná editace dokumentů. Pro IT profesionály je to dávno stará vesta, ale lidé z kanceláří si je posílají mailem, dělají v nich postupně změny a pak je v tom hrozný nepořádek.“

K definitivnímu prosazení cloudových řešení tak podle diskutujících vede ještě docela dlouhá cesta, ale nakonec to půjde – stačí lidem pořádně vysvětlovat, jaké výhody to má.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama