foto: iStockphoto.com

C-Roads: čekají nás opravdu chytré silnice

Stát chytřetéma 4 min čtení

Projekt C-Roads, tedy chytrá komunikace mezi auty, dopravní infrastrukturou a dalšími účastníky silničního provozu, úspěšně vstupuje do další přípravné fáze. V rámci Česka se na něm aktivně podílí i mobilní operátor T-Mobile.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Projekt C-Roads, tedy chytrá komunikace mezi auty, dopravní infrastrukturou a dalšími účastníky silničního provozu, úspěšně vstupuje do další přípravné fáze. V rámci Česka se na něm aktivně podílí i mobilní operátor T-Mobile.

Související článek

Česká stopa v C-Roads pro nás znamená cestu k bezpečnější dopravě, říká Martin Pichl z ministerstva dopravy

Zlepšit bezpečí a plynulost dopravy je možné i jinak než neustálým rozšiřováním dálnic. Zásadní roli může sehrát třeba lepší řízení dopravy. A právě to je smyslem celoevropského projektu C-Roads, ve kterém hrají výraznou roli i Češi. Jeho ostrý provoz je plánovaný už na příští rok.

Celoevropský projekt C-Roads je zaměřený na předávání aktuálních a věrohodných dopravních informací v reálném čase. Někam jedete a na silnici před vámi právě došlo k nehodě, která vás na delší dobu zdrží? Zhoustla na trase doprava natolik, že se tvoří kolony? Nebo se v oblasti strhla lokální průtrž mračen, v níž nezbývá než jet krokem? Všechny tyhle informace by se vám v rámci projektu měly okamžitě zobrazit v telefonní aplikaci, případně na informačním displeji vestavěném v autě. To vše právě díky C-Roads.

Česko má v C-Roads velmi důležitou pozici – společně s Rakouskem a Německem patří k trojici zakladatelů celého projektu. Podle Martina Pichla z ministerstva dopravy má akce již teď, v přípravné fázi, veliký úspěch. „O projekt je velký zájem nejen v rámci EU, ale i v dalších zemích po celém světě, například v Izraeli, v Austrálii nebo na Novém Zélandu.“

Jde o klasický typ projektu označovaný jako PPP (Public-Private Partnership), což znamená, že se na něm podílejí jak státy, tak i soukromá sféra. „Hlavním úkolem státu a nadnárodních organizací je v tomto případě vytváření standardů, technická harmonizace a koordinace systémů. Bez ohledu na to, v jaké zemi jste a kdo lokálně systém provozuje, musí služba fungovat podle jednotných parametrů a s jednotnou kvalitou,“ vysvětluje Pichl.

T-Mobile: testování dopadlo úspěšně

Soukromou sféru u nás v C-Roads zastupuje mimo jiné T-Mobile, jehož úkolem je poskytovat právě zmíněné informace o aktuální dopravní situaci, nenadálých událostech a počasí. „Cílem je nejen usnadnit život řidičům a zvýšit plynulost dopravy, ale také přispět k většímu bezpečí na silnicích – informace z C-Roads umožní například snadno a rychle uvolnit v případě dopravní kolony volný pruh pro sanitky nebo hasiče,“ vysvětluje Martin Buša, ředitel divizí ICT služeb T-Mobile Czech Republic a Slovak Telekom.

Související článek

T-Mobile ukončil testovací fázi evropské platformy C-Roads pro komunikaci mezi vozidly

Projekt C-Roads je evropský projekt pro komunikaci mezi vozidly, infrastrukturou a dalšími účastníky provozu. Jeho cílem je zlepšení bezpečnosti a plynulosti provozu na silnicích.

Na jaře a v létě letošního roku T-Mobile tyto služby dlouhodobě a systematicky testoval a testy podle zástupců firmy prokázaly, že je technologie životaschopná a cenná. „Třeba pro prevenci řetězových nehod se C-Roads prokazatelně hodí výborně – informace o nich se k řidičům dostanou klidně v řádu vteřin,“ konstatuje šéf divize inovací v T-Mobile Jindřich Hemer. „Samozřejmě že v současné době leccos řeší adaptivní tempomaty, ale ty fungují jen v případě, že k nehodě dojde těsně před vozidlem. C-Roads ovšem pomůžou i v případě, že nehoda číhá za zatáčkou nebo za terénním zlomem, za který tempomat nevidí.“

Práci na projektu do jisté míry zkomplikovala koronavirová krize, ale i tak vše postupuje rychle dopředu. „Rozhodující chvíle se chystá v červnu 2021, kdy C-Roads představíme na veletrhu Urbix v Brně takzvaně naostro,“ slibuje Martin Buša.

Proč jsou C-Roads lepší než Waze?

Člověka samozřejmě napadne, jestli je to celé opravdu nutné – výhody C-Roads vypadají sice srozumitelně, ale na druhou stranu v zásadě totéž nabízejí i mnohé dávno existující aplikace, typicky Waze nebo Google Maps. Jenže podle odborníků a autorů projektu jsou C-Roads kvalitativně podstatně dál.

Související článek

C-Roads – evropský krok k autonomním vozidlům

Je slunné dopoledne všedního dne na začátku června. Čtyři vozy v malém konvoji vyrážejí z Prahy směrem na Hradec Králové. Sedím v jednom z nich a právě se tak účastním finálních testů systému, který by jednou měl do aut dodávat informace o provozu a překážkách na silnici spolehlivěji než cokoli, co známe dnes. Jmenuje se C-Roads.

„Waze a podobné komunitní projekty mají samozřejmě tu výhodu, že do nich přispívají samotní účastníci provozu, a nejsou tudíž závislé na žádné centrální dodávce informací,“ připouští Jindřich Hemer. „Jenže informace se do nich pořád dostávají pomalu a navíc nepříliš spolehlivě – nikdo nekontroluje jejich pravost. Takzvané C-ITS systémy, které využívají i C-Roads, jsou mnohem rychlejší, připojení má odezvu v řádu milisekund, zatímco u komunitních projektů jde minimálně o vteřiny, ale klidně ještě podstatně déle. A informace jsou garantované odpovědnými autoritami.“

To podle Martina Pichla není jediný přínos C-Roads. „Rychlé a spolehlivé dopravní informace jsou jen jedna rovina, i když v praxi a pro uživatele jistě nejdůležitější. Ovšem do budoucna, z dlouhodobého pohledu, je stejně důležité budování know-how. C-Roads představují velmi důležitý milník pro technologie C-ITS a mohou se stát odrazovým můstkem pro další inovace.“

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama