zdroj: Blinkee

Blinkee.city: Pro sdílené skútry je v Praze pořád místa dost

Města chytřerozhovor 7 a více min čtení

Sdílené elektrické skútry? Těch už je v Praze víc než dost, napadlo by člověka při procházce centrem. Jenže Tereza Veselá a Jan Kanta, mladá partnerská i podnikatelská dvojice, to vidí jinak. Právě oni stojí za zdejší pobočkou firmy Blinkee, která v pražských ulicích začala nabízet skútry letos na jaře.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

Sdílené elektrické skútry? Těch už je v Praze víc než dost, napadlo by člověka při procházce centrem. Jenže Tereza Veselá a Jan Kanta, mladá partnerská i podnikatelská dvojice, to vidí jinak. Právě oni stojí za zdejší pobočkou firmy Blinkee, která v pražských ulicích začala nabízet skútry letos na jaře.

Související článek

E-koloběžky bojují o přežití. Lime Praze nabízí peníze za každou uskutečněnou jízdu

Společnost Lime, která v Praze provozuje elektrické koloběžky, městu nabídne platby za využívání veřejného prostoru. Firma se tak snaží zvrátit rozhodnutí radnice Prahy 1, která plánuje zavést zákaz vjezdu elektrických koloběžek a dalších strojů do pěších zón v centru metropole. Lime zároveň s magistrátem jedná o podobě memoranda, které má provoz elektrokoloběžek na území hlavního města nastavit.

Trable se sdílenými elektrokoloběžkami jako by v Praze nebraly konce. Část obyvatel historického centra a přilehlých městských částí slavila, když na začátku pandemie vozítka z města zmizela. Nedávno se opět vrátila a problémy s nimi (tedy zejména s neukázněnými turisty, kteří si nedělají velkou hlavu z dodržování pravidel silničního provozu) znovu začaly.

Do toho se v pražských ulicích objevila další služba sdílené elektromobility – Blinkee.city. Nejde však o koloběžky, nýbrž o skútry. Její zástupci slibují, že s nimi podobné problémy nenastanou. Proč tomu tak má být? Zeptali jsme se Terezy Veselé a Jana Kanta, kteří službu Blinkee v Česku rozjíždějí.

Na trhu se sdílenými městskými dopravními prostředky je Blinkee zatím poměrně nové jméno. Kde se vzalo?

Tereza Veselá: Ve skutečnosti jde o poměrně velkou síť původem z Polska. Je vážně úspěšná, momentálně působí v osmi evropských zemích, v osmatřiceti městech. U nás fungujeme jako franšíza – jsme samostatná firma, od polské organizace máme skútry a aplikaci a dělíme se s ní o zisky. To, že patříme do větší sítě, má několik podstatných výhod – pro zákazníky hlavně tu, že stejná aplikace funguje úplně stejně ve všech zemích, kde Blinkee působí. Jakmile na ulici potkáte náš skútr, stačí vytáhnout telefon a můžete jet, je to podobné jako třeba s Uberem.

Jan Kanta: Původně jsme chtěli jít úplně vlastní cestou, měli jsme už dokonce dohodnutou dodávku skútrů s jedním výrobcem v Hongkongu. Ale pak jsme si řekli, že to nemá smysl, když je možnost využít značku, která už má nějakou sílu. Mimo jiné to vypadá lépe pro investory. A navíc nás na trhu předběhl silný BeRider, za kterým stojí Škodovka – proti téhle konkurenci bychom sami moc šancí neměli.

Je pravda, že podobných služeb je v Praze poměrně dost – skútry nabízí kromě vás a zmíněného BeRideru i Re.Volt, kromě toho máme sdílená kola, koloběžky, elektrická auta… Nemáte pocit, že jste vstoupili už na poněkud nabitý trh?

TV: Je pravda, že podobných služeb je zdánlivě dost, ale zkušenost nám říká, že to vůbec nevadí. S Honzou jsme žili nějakou dobu v Barceloně a tam během jediného roku přišlo na trh asi šest podobných firem, všechny se věnovaly sdílené elektromobilitě. A všechny se bez problémů uživily. My sami jsme měli v telefonu minimálně tři nebo čtyři aplikace a bylo nám úplně jedno, který skútr si vezmeme – prostě ten, který byl nejblíž. Sdílená mobilita má podle nás jednoznačně skvělou budoucnost, a když porovnáte počet lidí v Praze s počtem skútrů, je jasné, že trh ještě určitě nasycený není. Praha je obrovská. Konkurence si nemusí jít vzájemně po krku, můžeme se doplňovat.

JK: Ve většině podobně velkých měst fungují tři čtyři firmy se skútry úplně běžně. Navíc starší firmy, které tu se sharingovými službami začínaly, dnes můžou působit zastarale – některé ani nemají možnost odemykání dopravních prostředků přes aplikaci, což mi dnes připadá jako nutnost.

Ač nevnímáte trh jako nabitý, určitě stojíte o to, mít oproti konkurenci nějaké výhody. Jaké to podle vás jsou?

TV: Pro mě je to třeba stylový retro design našich skútrů. Sharingové služby využívají hlavně mladí lidé a těm na designu hodně záleží. A podle mě jsou naše skútry mnohem hezčí než ta seskládaná plastová vozítka, která používá konkurence. Na těch našich je navíc o něco pohodlnější jízda, protože mají nižší těžiště a na kočičích hlavách to s nimi tolik nehází.

Související článek

Bolt začíná nabízet sdílené elektrické koloběžky v Olomouci

Tento týden začala přepravní platforma Bolt v Olomouci jako v prvním městě v Česku nabízet službu na sdílení elektrických koloběžek. V městě jich v první vlně nasadí 200.

JK: Ta nejdůležitější výhoda ale podle mě spočívá v tom, o čem už mluvila Tereza – že Blinkee funguje v jedné aplikaci ve více zemích. Navíc jsou si geograficky dost blízko – Česko, Slovensko, Polsko, Maďarsko. Kromě toho třeba Španělsko. Pro lidi je při cestování opravdu pohodlné využít něco, co už znají z domova, nemuset stahovat novou aplikaci a tak.

Poznáte to třeba na tom, že vaši službu mají turisté v oblibě víc než konkurenci? Máte k tomu nějaká data?

JK: Tak trochu jsme s tím počítali, ale popravdě řečeno nám v tomhle letošní sezóna moc nepřála, turistů bylo po koronavirové krizi málo a skoro nikdo necestoval po více zemích. Takže si asi budeme muset počkat až na příští rok, jestli se ta představa potvrdí.

Kolik skútrů momentálně v ulicích máte?

TV: Sto padesát.

Pojďme si popsat, jak služba v praxi funguje – asi se nijak zvlášť neliší od zavedeného systému u konkurence, ale pro pořádek…

TV: Je to opravdu hodně podobné. Stáhnete si aplikaci, zaregistrujete si občanku, řidičák a kreditní kartu a po ověření můžete na mapě vyhledat nejbližší skútr, v aplikaci ho odemknout, z kufru vytáhnout helmu – v každém jsou dvě, tedy i pro spolujezdce – a vyrazit. Pak zaparkujete, telefonem skútr zase zamknete a z karty se vám strhne projetá částka. Nic nového jsme nevymýšleli, takhle ten systém funguje bez problémů.

Související článek

Elektromobily táhnou. Praha má další zelený carsharing GreenGo

Do nabídky pražských carsharingových služeb přibyla další. Jmenuje se GreenGo, funguje zatím v rozšířeném centru města a využívá výhradně elektromobily. Redakce Světa chytře přináší první dojmy.

JK: Oproti konkurenci máme funkční omezovače rychlosti – maximální činí podobně jako u jiných skútrů 50 kilometrů za hodinu, ale lze nastavit i 25 a 40. Hodí se to pro méně zkušené řidiče, kteří se bojí, že by se s nimi skútr mohl zvednout na zadní kolo, kdyby vyrazili moc rychle. Což se stát může, ty skútry mají opravdu odpich.

Je pravda, že u nás skútry nemají, třeba na rozdíl od Itálie, velkou tradici. Jak často s těmi vašimi dochází k nehodám?

TV: Naštěstí jsme zatím zaznamenali jen dvě nebo tři. Máte naprostou pravdu v tom, že naši řidiči často neumějí pořádně jezdit, nejsme motorkářský stát a nezkušení uživatelé třeba častěji zatáčejí řídítky než náklonem, což je chyba. Ovšem to stačí lidem vysvětlit a záhy se to naučí. Riskantní je jízda hlavně v dešti, kdy se dost obtížně přejíždějí tramvajové koleje – právě v takové situaci došlo k naší první nehodě. Ale zatím to odnesly vždycky jenom poškrábané plasty, nikdy se nikomu nic nestalo. K tomu při nízkých rychlostech prakticky nedochází.

Jak řešíte odpovědnost za případnou nehodu? Musí zákazníci hradit poškození skútru?

JK: Pokud k nehodě dojde, má řidič za úkol zavolat na náš dispečink a my zjišťujeme, jak se vše sběhlo. Úhradu ale požadujeme jen v případě, že by k nehodě došlo vinou nějakého hrubého porušení pravidel silničního provozu, a samozřejmě pokud by hrál roli alkohol. V jiných případech ne, bereme to jako své riziko a případné škody necháváme opravit na naše náklady.

Zmínili jste, že nejsme motorkářská země. Zato jsme země automobilistů – a ti mají s jinými dopravními prostředky, zejména těmi jednostopými, často problém. Nesetkávají se řidiči skútrů v tomto ohledu s různou nevraživostí?

TV: Je velká výhoda, že Praha jde v tomhle ohledu moderním způsobům dopravy dost naproti, třeba tak, že skútry mohou jezdit ve vyhrazených cyklopruzích. Já toho třeba využívám v podstatě vždy, pokud tam zrovna nejede cyklista – člověk se ve vyhrazeném pruhu cítí před auty bezpečněji.

Související článek

Praha chystá nabíječky na elektromobily na lampách veřejného osvětlení

Praha v příštích dvou letech postaví 82 lamp veřejného osvětlení, které budou zároveň dobíjecími stanicemi pro elektromobily. Dobíjecí stanice na lampách veřejného osvětlení jsou jedním z dílčích kroků připravované strategie rozvoje dobíjecí infrastruktury pro elektromobily v hlavním městě.

JK: Dobré také je, že se v Praze obecně snižuje povolená rychlost. I tam, kde bývalo 70 kilometrů za hodinu, je dnes často padesátka – a to znamená, že tam skútr nikoho nebrzdí. Automobilisté občas protestují, že jim omezená rychlost komplikuje situaci, ale zahraniční studie – třeba z Osla, kde omezili rychlost plošně – ukazují, že pomalejší jízda je ve skutečnosti plynulejší a z bodu A do B se nakonec dostanete rychleji.

Kolik vaše služba stojí?

TV: Registrace je zdarma, za samotné půjčení se platí 5 Kč za minutu. Pokud během jízdy na chvíli zaparkujete a jdete třeba na oběd, platíte za tu pauzu jen korunu za minutu a skútr máte pořád blokovaný na sebe, tohle děláme stejně jako konkurenční firmy. Kdo ale plánuje, že bude jezdit častěji, může si koupit balíček tisíce minut za 2500 Kč. V tu chvíli tedy klesá cena na 2,50 za minutu, což je o pětinu méně než u konkurence.

JK: Další výhoda spočívá v tom, že za celý den nikdy nezaplatíte víc než 500 Kč. Chceme tak konkurovat i klasickým půjčovnám, kde denní sazba jen málokdy činí víc. My to máme nastavené jako strop, přes který už cena nestoupá. Toho lidé dost využívají.

U sdílených dopravních služeb hodně závisí na spolupráci s městem. Třeba provozovatelé elektrických koloběžek často narážejí na odmítavý přístup, za což do značné míry může nedisciplinované chování uživatelů. Jaké máte zkušenosti vy?

JK: S úředníky na magistrátu i v městských částech jsme před spuštěním služby jednali a ujistili nás, že nám fandí. Oproti koloběžkám nebo kolům je totiž v našem provozu jeden velmi podstatný rozdíl: skútry mají registrační značku, takže jsou velmi snadno dohledatelné a jakýkoli problém se dá bez potíží dokumentovat. Když někdo nechá náš skútr na chodníku, dostaneme pokutu a hned ji přesuneme dál na zákazníka, tohle na rozdíl od drobných nehod samozřejmě nepokrýváme.

Fungujete po celé Praze?

TV: Jezdit můžete kdekoli, parkovat se dá zatím jen v rozšířeném centru na místech, která vymezuje naše mapa – opět podobně jako u většiny konkurence. Ovšem na rozdíl od ní umožňujeme lidem zaparkovat i mimo zónu, jen za poplatek navíc. Do jednoho kilometru to stojí padesát korun. Samozřejmě vás na to aplikace upozorní.

Jaký má dojezd baterie skútru a jak řešíte dobíjení?

Související článek

Studenti ČVUT postavili první samořiditelnou elektrickou formuli

Studenti pražské ČVUT vytvořili první samořiditelnou formuli. Tým eForce FEE Prague Formula k její stavbě využil samonosnou karoserii a nápravy z elektrické formule ze sezony 2018. Studenti použili systém senzorů, který vnímá okolí formule, stereo kamery simulující vidění lidského oka i tzv. lidar, který vysílá laserové signály a dokáže zjistit přesnou polohu. Tým vyvinul i plánovací algoritmy a upravil soustavu, díky níž je možné formuli ovládat.

JK: Používáme lithiové baterie, kterých máme asi o pětinu víc než skútrů. Dobíjíme je doma a naše servisní auto objíždí každý den vybité skútry a akumulátory vyměňuje. Stav baterie u každého skútru vidíme v naší interní aplikaci. Celkově měníme v průměru zhruba čtyřicet baterií denně, při těch 150 skútrech to stačí.

TV: Plně nabitá baterie vydrží nějakých 60 kilometrů, což znamená celkem pohodlně den provozu. I když samozřejmě může dojít na nějaké mezní situace – máme zákazníka, který jezdí každý den do Brandýsa a zpátky. Vždycky mu držíme palce, aby dojel, protože to je vážně na hraně, ale už to má asi vyzkoušené a ví, že to zvládne.

Máte nějaké zvláštní plány do budoucna, nebo prostě chcete stávající službu jen rozvíjet a rozšiřovat flotilu?

TV: Zatím neuvažujeme o tom, že bychom nějak měnili nebo rozšiřovali záběr toho, co děláme – podle mě mají sdílené skútry skvělou budoucnost. V podstatě všechny průzkumy potvrzují, že mladá městská generace ztrácí zájem vlastnit auta a naopak si centra měst představuje spíš bez nich, a pro to je sdílená mikromobilita, navíc v ekologické elektrické formě, ideálním nástrojem. Takže věříme, že to není žádná slepá ulička, jak občas někdo tvrdí, ale že právě takhle vypadá budoucnost.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama