foto: iStockphoto.com

Chytré dětské pleny nebo kávovar na alkohol. Novinky z veletrhů míří do našich domácností

Domov chytřetéma 6 min čtení

O internetu věcí v domácnostech a chytrých spotřebičích se na světových veletrzích hovoří už několik let. První chytrá trouba od společnosti Dacor se pokusila na trh v USA prorazit už v roce 2013, následovaly chytré ledničky, kávovary a řada dalších spotřebičů. Od té doby se žádný velký průlom v oblasti chytré spotřební elektroniky neodehrál. Bude letošní rok v oblasti IoT v domácnosti a chytrých spotřebičů průlomový?

Líbí se vám článek? Sdílejte ho:

O internetu věcí v domácnostech a chytrých spotřebičích se na světových veletrzích hovoří už několik let. První chytrá trouba od společnosti Dacor se pokusila na trh v USA prorazit už v roce 2013, následovaly chytré ledničky, kávovary a řada dalších spotřebičů. Od té doby se žádný velký průlom v oblasti chytré spotřební elektroniky neodehrál. Bude letošní rok v oblasti IoT v domácnosti a chytrých spotřebičů průlomový?

Pro rok 2020 předpokládají analytici společnosti CTA růst výnosů u výrobků pro chytrou domácnost v USA o pouhá čtyři procenta. Celkově však má prodej v kusech stoupnout o 15 % na 35,2 milionu výrobků.

Pro srovnání uveďme, že jen smartphonů se má v USA v roce 2020 prodat přes 165 milionů kusů. Nově vznikající kategorie 5G telefonů pak má ve Spojených státech vyrůst z nuly na 20 milionů kusů s výnosem 15 miliard dolarů. Celá kategorie Smart Home přitom v USA počítá s tržbami 4,3 miliardy dolarů. Pochopitelně však záleží na tom, co do dané kategorie analytici započítali. Například rychle rostoucí chytré reproduktory s digitálními asistenty CTA počítá zvlášť.

Související článek

Deset smart vychytávek, které na sebe strhly lavinu zájmu. Budete je chtít i vy?

Chcete mít doma něco opravdu originálního a světového? Prošli jsme za vás úspěšné projekty na crowdfundingovém serveru Indiegogo a vybrali jsme ty nejzajímavější.

Každopádně i v kamenných obchodech je vidět, že příslušenství pro chytrou domácnost není něco, co by zatím trhalo prodejní rekordy. Evidentně se však po letech začíná blýskat na lepší časy. Vynikajícím příkladem i v naší zemi může být například stabilně se rozšiřující nabídka obchodního domu IKEA.

Krém přesně pro vaši pleť a podnebí

Už loni své chytré řešení pro pleťové masky představila na CES 2019 zavedená americká značka Neutrogena. Skrze mobilní aplikaci a fotoaparát stačí nasnímat obličej, na kterém speciální algoritmus vyhledá případné vady, a podle toho namíchá „léčivý koktejl“ do pleťové masky. Tu pak přesně podle nasnímaných proporcí vytiskne speciální 3D tiskárna a v požadovaném počtu odešle zákazníkovi. Zatím je možné se do služby Mask iD přihlásit, ale reálná distribuce ještě nezačala.

Konkurenční francouzská kosmetická značka L'Oréal přišla letos s obdobným řešením. Základem je opět přesná personalizace výrobku pro konkrétního uživatele či uživatelku. Systém Perso kombinuje rozšířenou realitu s pomocí mobilní aplikace, fotoaparátu a umělé inteligence. Navíc započítává i enviromentální data, jako jsou UV index, vlhkost, emise a aktuální počasí v místě, kde se zákazníci nacházejí.

Nejprve je potřeba v aplikaci nasnímat obličej, ze kterého AI vyčte vady a doporučí vhodnou kombinaci přípravků (séra, antioxidanty, zvlhčovadla atd.). Zkumavky s těmito přípravky se vloží do dávkovače o velikosti většího flakónku na parfém. Na základě aktuální situace (počasí, vlhkost vzduchu, stav pleti atd.) Perso na vyžádání vymáčkne na speciální misku v potřebném poměru všechny tři ingredience. Ty už jen stačí namíchat a nanést na obličej. Miska je magnetická, takže ji lze z dávkovače odejmout v případě, že nechcete celé zařízení nosit s sebou.

Stejný flakónek s jinými zkumavkami umí namíchat i vyživující rtěnku. Stačí si vybrat ze vzorníku požadovanou barvu, na mobilním displeji v živém náhledu díky AR zkontrolovat, zda dobře sedí, a stiskem virtuálního tlačítka nechat nadávkovat na misku. Nadšení redaktorek módních časopisů u stánku L'Oréalu se zdálo být nefalšované a nutno dodat, že i nám minimálně technicky přišlo řešení velmi povedené.

Na alkohol stejně jako na kafe

Domácí kávovary, do kterých se místo pravé kávy vkládají různé kapsle s příchutěmi, jsou dnes samozřejmostí. V podobném duchu se nyní snaží prorazit na trh i „kávovary na alkohol“. Tyto chytré bary fungují na stejném principu, jen základem není voda či mléko, ale whiskey, vodka nebo třeba rum.

Společnost Keurig, která je známá právě svými kávovary, představila pro letošek zařízení, kterému říká Drinkworks. Stojí 300 dolarů a fígl je v tom, že jednotlivé ingredience včetně alkoholu si od výrobce kupujete v kapslích podobně jako kávu. Jeden míchaný nápoj, ať už je to Cosmopolitan nebo whiskey sour, vyjde přibližně na čtyři dolary (cca 93 Kč).

Související článek

Neřídí vaši chytrou domácnost bývalý majitel?

Když jste se před pár lety přestěhovali do nového bytu, stačilo vyměnit zámek a měli jste jistotu, že jste v nemovitosti neomezeným pánem. S rozmachem chytré domácnosti už je ale potřeba zkontrolovat nastavení celé řady přístrojů.

Bartesian na to jde trochu jinak. Bar je vybaven čtyřmi zásobníky, které si zákazník sám naplní alkoholy a vodou. Do stroje se pak navíc vkládá kapsle s příchutí. Bartesian zatím umí šest různých drinků. Kromě již zmíněných je to například Margarita nebo Old Fashioned. Za 15 dolarů pořídíte 6 nápojů, takže cena jednoho (bez alkoholu) vyjde na cca 60 korun.

Plenky, které si samy řeknou o výměnu

Každý rodič to zná. Je ta plena ještě suchá, nebo už se má vyměnit? Otázka, která stojí peníze, a jen pravidelně správná odpověď ušetří ratolest opruzenin. V České republice jsou přitom pleny relativně drahé, a řada rodičů tak nad výměnou pravidelně spekuluje. Společnost Procter & Gamble, jako první velký výrobce, nyní přišla na americký trh se systémem Lumi pro pleny Pampers. Ten v sobě kombinuje dohledovou širokoúhlou Full HD kamerku Logitech se snímačem teploty a vlhkosti vzduchu a zejména univerzální čidlo, které monitoruje, zda je plena ještě suchá, mokrá, nebo už „skutečně durch“. O všem je rodič informován skrze mobilní aplikaci.

Související článek

Amazon má problém. Jeho chytrý reproduktor Echo odposlouchává domácnosti zákazníků

Amazon oficiálně přiznal, že odposlouchává uživatele služeb hlasové asistentky Alexy. Dokonce k tomu vyčlenil tým pracovníků. Alexu mají – jako součást chytrých reproduktorů Amazon Echo – v domácnostech miliony lidí po celém světě. Amazon prostřednictvím mluvčího konstatoval, že slyší konverzace lidí poblíž reproduktorů, rozpozná informace o jejich bankovních účtech, stejně jako projevy násilí nebo dokonce volání o pomoc. Jenže s tím nemůže nic dělat. K čemu tyto informace využívá a proč tedy své zákazníky vlastně šmíruje?

Na stav pleny se lze dotázat, krajní situace hlásí systém automaticky v podobě notifikací na pozadí. I v noci tedy dokáže varovat, že děťátko už nemá potřebnou pohodu. Součástí čidla je i pohybový senzor, díky kterému se v aplikaci objevují přesné statistiky o tom, kdy, kolikrát a jak dlouho miminko spalo. Snímač vlhkosti sleduje modrou čáru vně pleny, která indikuje její stav. P&G pochopitelně pro řadu Lumi vyrábí speciální verzi plen, které tento indikátor mají tlustší a výraznější, aby jej čidlo dokázalo přečíst.

Cena se však (na americkém trhu) příliš neliší od obyčejných plenek. Jako nejvýhodnější řešení uvádí výrobce měsíční předplatné, které obsahuje dostatečný počet balení samotných plenek na den a bezplatnou výměnu čidla, které s integrovanou baterií vydrží tři měsíce provozu. Měsíční poplatek vyjde na 60 dolarů (1370 Kč), jedno samostatné balení pak stojí 12 dolarů (279 Kč). Plenky Lumi jsou přitom určeny jen pro první rok dítěte. V kombinaci s chytrou lahví, díky které aplikace sleduje počet krmení během dne, a dalším plánovaným příslušenstvím tak může rodič přesně sledovat nejen správný vývoj dítěte, ale i lépe plánovat své aktivity. To alespoň tvrdí marketingové materiály firmy. Zda si domů pustíte IoT právě v této podobě, je však čistě jen na vás. Novinek je celá řada a na další se podrobněji podíváme zase příště.

Témata:
Líbí se vám článek? Sdílejte ho:
link odkaz
Reklama