Když důchodce s blokem nestačí. Umělá inteligence plánuje nové silnice

Když důchodce s blokem nestačí. Umělá inteligence plánuje nové silnice

O kolik pruhů rozšířit nevyhovující silnici? Jak velký je potřeba kruhový objezd, aby se u něj netvořily kolony? A kde se nejčastěji překračuje rychlost? Odpovědět na to dokáže chytrý software, který vymysleli v Brně.

Když houstne provoz, je čas na investice. Ale pouhá informace o tom, že někde jsou zácpy, nestačí. Před zahájením projektu je zapotřebí co nejpřesněji vědět, odkud kam a kolik aut vlastně jezdí. Dosud to obvykle probíhá tak, že třeba ke křižovatce, která se má změnit na kruhový objezd, zadavatel přestavby posadí důchodce s blokem a tužkou. Ten si zapisuje, kolik a jakých aut z různých směrů do křižovatky přijíždí. Podstatně lepší informace ale přinese kombinace videa a softwaru s umělou inteligencí. A právě takový chytrý monitoring nabízí brněnští vývojáři z firmy RCE systems. Loni zaujali i porotu mezinárodní soutěže Česko-německé obchodní a průmyslové komory, z níž si odnesli jedno z hlavních ocenění.

Kamera v hlavní roli

Vývoj softwaru v kancelářích RCE systems začal v roce 2014 ve spolupráci s Fakultou stavební VUT v Brně. Od té doby se do něj zapojily univerzity v Německu a Dánsku, japonská automobilka Toyota a další technologické společnosti, které jsou ve spojení se stavaři silnic a dalších dopravních staveb. Všichni pracují na projektu pojmenovaném Data from Sky, který dokáže analyzovat videonahrávky provozu z reálných silnic, dálnic a křižovatek.

Základem celého nápadu je využití kamer, umístěných například na dopravní značce, výškové budově, ale třeba i na dronu. Systém tak nemusí sbírat data jen o autech, ale registruje a zaznamenává i cyklisty či chodce.

Přesnost 98 %

U každého vozu může systém ukázat jeho velikost, aktuální rychlost, dobu stání či zastavení, upozornění na překročení rychlosti a další údaje – záleží na tom, co potřebuje konkrétní zákazník. Rychlost vozidel systém vypočítává díky tomu, že zabírá i nehybné objekty jakou jsou domy, stromy nebo billboardy.

Software také dovolí sledovat, z jakých směrů auta přijíždí a kam dál pokračují. Funguje také v noci. Umělá inteligence nepustí vozidlo z očí ani v případě, že zajede do tunelu a zase se z něj vynoří.

Kameru je možné umístit i na dron. Z obyčejného stroje vybaveného standardní 4K kamerou dokáže software Data from Sky rozpoznat vozidlo i z výšky 400 metrů, přičemž dokáže sledovat plochu desítek tisíc metrů čtverečních. K dispozici je i stroj, který se ve výšce 80 metrů pohybuje až čtyři hodiny v kuse a nahraje provoz na 4K kameru se stabilizovaným obrazem. Jak vypadá výsledek, na to se můžete podívat v tomto videu.

Získané informace z Data from Sky zákazník vidí jako takzvané heat mapy. Na první pohled jsou tak jasné například vytíženost komunikace, průměrné rychlosti v jednotlivých částech, počet konfliktních situací apod. To vše díky umělé inteligenci.

„Umělá inteligence využívá hlubokých neuronových sítí, které se trénují na milionech záběrů z křižovatek po celém světě, například i v Mexiku, Dubaji, USA a na dalších místech světa. Učení probíhá stále a pořád se tak vylepšuje schopnost automatické analýzy a detekce. Dnes již hovoříme o přesnosti 98 procent. Potřeba lidských zásahů a oprav do výsledných analýz je minimální,“ říká výkonný ředitel RCE systems David Herman.

Co vše Data from Sky umí

  • Počet a typ aut, počet cyklistů a chodců
  • Aktuální rychlost a zrychlení vozidel
  • Měření kapacity křižovatek
  • Detekce nebezpečných situací
  • Odstředivou sílu na kruhových objezdech
  • Upozornění na překročení rychlosti
  • Upozornění na nežádoucí chování řidičů a chodců
  • Tzv. heat mapy – grafické zobrazení vytížení silnice

Stavbaři, policie, chytrá auta

RCE systems sice původně mířil na ty, kteří rozhodují o dopravních stavbách, ale využití jeho systému je daleko širší. Zajímají se o něj například i policejní složky, protože monitoring provozu dokáže hlídat rychlost vozidel a upozorní i na rizikové chování řidičů na dálnicích, ale třeba i chodců na přechodech. Ani to ale není všechno.

Řešení Data from Sky se dá využít i při sledování chování lidského davu, což se může hodit pořadatelům koncertů nebo festivalů. Nebo v případě demonstrací opět policejním složkám, které dostanou okamžitou informaci už při náznacích srocování davu. Zajímavou funkcí je i možnost vymezení vyhrazené zóny. Pokud její hranici auto či osoba opustí, nebo do ní naopak vstoupí, software o tom podá hlášení. „O Data from Sky se tak aktuálně zajímá policie ze Singapuru, která uvažuje o monitoringu vybraných částí města z policejních dronů. Dalším zákazníkem jsou automobilky, které o toto řešení mají zájem pro analýzu provozu, ve kterém se pohybují jejich autonomní vozidla. Například se tak monitorují vybrané testovací polygony v Norsku,“ říká David Herman.

Mohlo by vás zajímat...

Sdílejte nás